EPN

MFAGL4000 Art and Crafts Education Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk: kunst og håndverk
Study programme
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen i samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg, samfunnets utvikling og praktisk skapende arbeid. Kulturelt mangfold og dannelse i et bærekraftig perspektiv på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i en kulturell kontekst i lys av historie, samtid og framtid.

Required preliminary courses

  • Bachelorgrad i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk eller tilsvarende.

  • Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 stp. eller tilsvarende.

  • Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med et omfang på 60 stp eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

• har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk

• har inngående kunnskap om samspillet mellom utdanning og praktisk skapende arbeid i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv

• har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen kunst og håndverk

• har inngående kunnskap om utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

• har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn

Ferdigheter

Studenten:

• kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger

• kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold

• kan anvende nasjonal og internasjonal forskning i arbeid med teoretiske problemstillinger

• kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning

Generell kompetanse

Studenten:

• har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål

• kan reflektere over egen læring, betydning av praktisk skapende arbeid og delta i kommunikasjon

om sentrale utfordringer

Content

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon

knyttet til teori og praksis står sentralt. Studentene får tilgang til digitale, fellesforelesninger.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige

aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

• en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet omfang: 2000-3000 ord

• deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker. Omfang: 3500-4000 ord.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tilltatt.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensresultatet kan påklages.