EPN-V2

MESTD5930 Master’s Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om aksjonsrettede og praksisrelevante metoder for forskning og utviklingsarbeid
    • innsikt i, og kan reflektere kritisk over profesjonsrelevante problemstillinger knyttet til blant annet faglig skjønn, profesjonsidentitet og dilemmaer i møte mellom teori og praksis

    • inngående kunnskap om lov- og planverket for grunnopplæringen og kan utvikle oppgaver, undervisningsopplegg og planer som ivaretar mangfoldet av elever.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende aksjonsrettede og praksisrelevante forskningsmetoder for å belyse praksisnære problemstillinger
    • kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skole, undervisning og egen profesjonsutøvelse
    • kan utforske, reflektere over og kritisk vurdere ulike metoder for veiledning, undervisning og klasseledelse.

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kommunisere om og formidle faglige problemstillinger, analyser og resultater
    • bidra til pedagogisk innovasjon og utvikling av fag- og profesjonsfelleskap
  • Required preliminary courses

    For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:

    • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
    • minimum 90 % deltakelse i 10 timer praksis. Manglende deltagelse grunnet sykdom og uforutsette hendelser må studenten selv ta ansvar for å få tatt igjen før mulighet for å gå opp til eksamen.
  • Learning outcomes

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisnig følges.

  • Teaching and learning methods

    Gradert skala A-F.

  • Course requirements

    Fullført emne MESTD4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1

  • Assessment

    Emnet overlapper med 10 studiepoeng mot MLEST4400.

  • Permitted exam materials and equipment

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

  • Grading scale

    Graded scale A-F.

  • Examiners

    Each exam is assessed by two examiners, of whom at least one is external.

    The student’s supervisor cannot be an examiner for the master’s thesis.

  • Overlapping courses

    30 ECTS MESTD5900

    30 ECTS MEST5930