Programplaner og emneplaner - Student
MESTD5930 Master’s Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om aksjonsrettede og praksisrelevante metoder for forskning og utviklingsarbeid
- innsikt i, og kan reflektere kritisk over profesjonsrelevante problemstillinger knyttet til blant annet faglig skjønn, profesjonsidentitet og dilemmaer i møte mellom teori og praksis
- inngående kunnskap om lov- og planverket for grunnopplæringen og kan utvikle oppgaver, undervisningsopplegg og planer som ivaretar mangfoldet av elever.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende aksjonsrettede og praksisrelevante forskningsmetoder for å belyse praksisnære problemstillinger
- kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skole, undervisning og egen profesjonsutøvelse
- kan utforske, reflektere over og kritisk vurdere ulike metoder for veiledning, undervisning og klasseledelse.
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om og formidle faglige problemstillinger, analyser og resultater
- bidra til pedagogisk innovasjon og utvikling av fag- og profesjonsfelleskap
-
Required preliminary courses
For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- minimum 90 % deltakelse i 10 timer praksis. Manglende deltagelse grunnet sykdom og uforutsette hendelser må studenten selv ta ansvar for å få tatt igjen før mulighet for å gå opp til eksamen.
-
Learning outcomes
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisnig følges.
-
Teaching and learning methods
Gradert skala A-F.
-
Course requirements
Fullført emne MESTD4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1
-
Assessment
Emnet overlapper med 10 studiepoeng mot MLEST4400.
-
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
-
Grading scale
Graded scale A-F.
-
Examiners
Each exam is assessed by two examiners, of whom at least one is external.
The student’s supervisor cannot be an examiner for the master’s thesis.
-
Overlapping courses
30 ECTS MESTD5900
30 ECTS MEST5930