EPN-V2

MESTD5200 Creating design, arts and Crafts in depth Course description

Course name in Norwegian
Praktisk skapende fordypning i design, kunst og håndverk
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    I dette emnet fordyper studenten seg i et praktisk skapende område, med relevans for den kommende masteroppgaven. Emnet inkluderer metodisk tilnærming, praktisk skapende utforskning og utvikling av problemstillinger som åpner for dette. Studenten velger fordypningsområde, i samråd med emneansvarlig. Faglig og fagdidaktisk refleksjon utvikles i møtet mellom eget og andres praktisk skapende arbeid.

  • Recommended preliminary courses

    Fullført emne MESTD4810 Prosjektutvikling og forskningsdesign

  • Required preliminary courses

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunst og designdidaktikk.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har fordypet kunnskap om et avgrenset faglig område og innsikt i nærliggende problemstillinger og temaer
    • har inngående innsikt i et utvalg faglige arbeidsmetoder, kreative prosesser, designtenkning og praksisledet forskning
    • har kunnskap om samfunnsaktuelle og tverrfaglige fagdidaktiske tema og kan reflektere over praktisk skapende prosesser i forlengelsen av disse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende og kritisk vurdere bruk av ulike uttrykksformer, materialer, metoder og prosesser for å besvare en spesifikk problemstilling
    • kan vurdere etiske sider ved bruk av teknologiske og digitale verktøy i praktisk skapende arbeid
    • kan ta i bruk eksisterende forskning og relevante teorier i drøfting av eget og andres praktisk skapende arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kommunisere om kreativitet, nytenkning og utvikling basert på erfarings- og forskningsbasert kunnskap
    • kan kritisk reflektere over utviklingspotensialer innen eget fordypningsområde samt drøfte overføringsverdi til undervisning og/eller formidling
  • Teaching and learning methods

    Emnet kombinerer samlinger og eventuelt digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning. Emnet legger vekt på studentaktive læringsmetoder.

  • Course requirements

    For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:

    • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
    • en midtveispresentasjon for medstudenter av pågående praktisk skapende arbeid og fagididaktisk refleksjon
    • Tilbakemelding med vekt på alternative tilnærmingsmetoder på minst en medstudents midtveispresentasjon
  • Assessment

    Mappeeksamen som inkluderer:

    • Dokumentasjon av egen arbeidsprosess, eventuelt sluttprodukt(er).
    • Et refleksjonsnotat på 1500 ord som inkluderer kort redegjørelse av prosessen og fagdidaktisk refleksjon. Hovedtrekk og resultater knyttes til eksisterende forskning og relevante teoretiske perspektiver.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått- Ikke bestått

  • Examiners

    Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.

  • Overlapping courses

    Emnet overlapper med 10 studiepoeng mot MLEST4300.