Programplaner og emneplaner - Student
MESTD5200 Creating design, arts and Crafts in depth Course description
- Course name in Norwegian
- Praktisk skapende fordypning i design, kunst og håndverk
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
I dette emnet fordyper studenten seg i et praktisk skapende område, med relevans for den kommende masteroppgaven. Emnet inkluderer metodisk tilnærming, praktisk skapende utforskning og utvikling av problemstillinger som åpner for dette. Studenten velger fordypningsområde, i samråd med emneansvarlig. Faglig og fagdidaktisk refleksjon utvikles i møtet mellom eget og andres praktisk skapende arbeid.
-
Recommended preliminary courses
Fullført emne MESTD4810 Prosjektutvikling og forskningsdesign
-
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunst og designdidaktikk.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om et avgrenset faglig område og innsikt i nærliggende problemstillinger og temaer
- har inngående innsikt i et utvalg faglige arbeidsmetoder, kreative prosesser, designtenkning og praksisledet forskning
- har kunnskap om samfunnsaktuelle og tverrfaglige fagdidaktiske tema og kan reflektere over praktisk skapende prosesser i forlengelsen av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og kritisk vurdere bruk av ulike uttrykksformer, materialer, metoder og prosesser for å besvare en spesifikk problemstilling
- kan vurdere etiske sider ved bruk av teknologiske og digitale verktøy i praktisk skapende arbeid
- kan ta i bruk eksisterende forskning og relevante teorier i drøfting av eget og andres praktisk skapende arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om kreativitet, nytenkning og utvikling basert på erfarings- og forskningsbasert kunnskap
- kan kritisk reflektere over utviklingspotensialer innen eget fordypningsområde samt drøfte overføringsverdi til undervisning og/eller formidling
-
Teaching and learning methods
Emnet kombinerer samlinger og eventuelt digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning. Emnet legger vekt på studentaktive læringsmetoder.
-
Course requirements
For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- en midtveispresentasjon for medstudenter av pågående praktisk skapende arbeid og fagididaktisk refleksjon
- Tilbakemelding med vekt på alternative tilnærmingsmetoder på minst en medstudents midtveispresentasjon
-
Assessment
Mappeeksamen som inkluderer:
- Dokumentasjon av egen arbeidsprosess, eventuelt sluttprodukt(er).
- Et refleksjonsnotat på 1500 ord som inkluderer kort redegjørelse av prosessen og fagdidaktisk refleksjon. Hovedtrekk og resultater knyttes til eksisterende forskning og relevante teoretiske perspektiver.
Eksamensresultatet kan påklages.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Bestått- Ikke bestått
-
Examiners
Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.
-
Overlapping courses
Emnet overlapper med 10 studiepoeng mot MLEST4300.