Programplaner og emneplaner - Student
MESTD5200 Creating design, arts and Crafts in depth Course description
- Course name in Norwegian
- Praktisk skapende fordypning i design, kunst og håndverk
- Study programme
-
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-timeMaster of Aesthetic Practices in Society - part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet fordyper studenten seg i et praktisk skapende område, med relevans for den kommende masteroppgaven. Emnet inkluderer metodisk tilnærming, praktisk skapende utforskning og utvikling av problemstillinger som åpner for dette. Studenten velger fordypningsområde, i samråd med emneansvarlig. Faglig og fagdidaktisk refleksjon utvikles i møtet mellom eget og andres praktisk skapende arbeid.
Recommended preliminary courses
Fullført emne MESTD4810 Prosjektutvikling og forskningsdesign
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunst og designdidaktikk.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om et avgrenset faglig område og innsikt i nærliggende problemstillinger og temaer
- har inngående innsikt i et utvalg faglige arbeidsmetoder, kreative prosesser, designtenkning og praksisledet forskning
- har kunnskap om samfunnsaktuelle og tverrfaglige fagdidaktiske tema og kan reflektere over praktisk skapende prosesser i forlengelsen av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og kritisk vurdere bruk av ulike uttrykksformer, materialer, metoder og prosesser for å besvare en spesifikk problemstilling
- kan vurdere etiske sider ved bruk av teknologiske og digitale verktøy i praktisk skapende arbeid
- kan ta i bruk eksisterende forskning og relevante teorier i drøfting av eget og andres praktisk skapende arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om kreativitet, nytenkning og utvikling basert på erfarings- og forskningsbasert kunnskap
- kan kritisk reflektere over utviklingspotensialer innen eget fordypningsområde samt drøfte overføringsverdi til undervisning og/eller formidling
Teaching and learning methods
Emnet kombinerer samlinger og eventuelt digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning. Emnet legger vekt på studentaktive læringsmetoder.
Course requirements
For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- en midtveispresentasjon for medstudenter av pågående praktisk skapende arbeid og fagididaktisk refleksjon
- Tilbakemelding med vekt på alternative tilnærmingsmetoder på minst en medstudents midtveispresentasjon
Assessment
Mappeeksamen som inkluderer:
- Dokumentasjon av egen arbeidsprosess, eventuelt sluttprodukt(er).
- Et refleksjonsnotat på 1500 ord som inkluderer kort redegjørelse av prosessen og fagdidaktisk refleksjon. Hovedtrekk og resultater knyttes til eksisterende forskning og relevante teoretiske perspektiver.
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått- Ikke bestått
Examiners
Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.
Overlapping courses
Emnet overlapper med 10 studiepoeng mot MLEST4300.