Programplaner og emneplaner - Student
MESTD5200 Creating design, arts and Crafts in depth Course description
- Course name in Norwegian
- Praktisk skapende fordypning i design, kunst og håndverk
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
I dette emnet fordyper studenten seg i et praktisk skapende område, med relevans for den kommende masteroppgaven. Emnet inkluderer metodisk tilnærming, praktisk skapende utforskning og utvikling av problemstillinger som åpner for dette. Studenten velger fordypningsområde, i samråd med emneansvarlig. Faglig og fagdidaktisk refleksjon utvikles i møtet mellom eget og andres praktisk skapende arbeid.
-
Recommended preliminary courses
Se programplanen.
-
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunst og designdidaktikk.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om et avgrenset faglig område og innsikt i nærliggende problemstillinger og temaer
- har inngående innsikt i et utvalg faglige arbeidsmetoder, kreative prosesser, designtenkning og praksisledet forskning
- har kunnskap om samfunnsaktuelle og tverrfaglige fagdidaktiske tema og kan reflektere over praktisk skapende prosesser i forlengelsen av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og kritisk vurdere bruk av ulike uttrykksformer, materialer, metoder og prosesser for å besvare en spesifikk problemstilling
- kan vurdere etiske sider ved bruk av teknologiske og digitale verktøy i praktisk skapende arbeid
- kan ta i bruk eksisterende forskning og relevante teorier i drøfting av eget og andres praktisk skapende arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om kreativitet, nytenkning og utvikling basert på erfarings- og forskningsbasert kunnskap
- kan kritisk reflektere over utviklingspotensialer innen eget fordypningsområde samt drøfte overføringsverdi til undervisning og/eller formidling
-
Teaching and learning methods
Emnet kombinerer samlinger og eventuelt digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning. Emnet legger vekt på studentaktive læringsmetoder.
-
Course requirements
For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- en midtveispresentasjon for medstudenter av pågående praktisk skapende arbeid og fagididaktisk refleksjon
- Tilbakemelding med vekt på alternative tilnærmingsmetoder på minst en medstudents midtveispresentasjon
-
Assessment
Mappeeksamen som inkluderer:
- Dokumentasjon av egen arbeidsprosess, eventuelt sluttprodukt(er).
- Et refleksjonsnotat på 1500 ord som inkluderer kort redegjørelse av prosessen og fagdidaktisk refleksjon. Hovedtrekk og resultater knyttes til eksisterende forskning og relevante teoretiske perspektiver.
Eksamensresultatet kan påklages.
-
Permitted exam materials and equipment
The course deals with the professional role and practice of biomedical laboratory scientists, with a focus on pre- and post-analytical conditions, analysis instruments, control procedures, technology and automation systems, methods and analysis processes.
In medical biochemistry laboratories, it is the biomedical laboratory scientist’s responsibility to analyse biological material using advanced analysis instruments and assess the analytical quality of the test results. During practical training, emphasis is placed on introducing the students to procedures and quality assurance processes, and on the students acquiring an understanding of how analysis results contribute to the treatment of the patient. During the practical training, students will collect blood samples from patients and develop the ability to cooperate under supervision by experienced biomedical laboratory scientists with relevant skills and knowledge.
-
Grading scale
- Passed first year or equivalent of the Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences, with the exception of the course BIOB1060
or
- Admitted to the Complementary Education in Biomedical Laboratory Science
-
Examiners
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain fundamental methods, such as spectrophotometry, electrophoresis and immunochemical techniques
- can give an account of the structure and measuring techniques of selected instruments
- is familiar with fundamental aspects of quality assurance
- is familiar with different sources of error and how they contribute to uncertainty in analysis results
- can describe selected methods used in point of care analysis and self-testing and how these are quality assured
- is familiar with the relevant procedures for collection of blood samples from adults
- can explain various blood sampling techniques and is familiar with pre-analytical conditions that are essential for obtaining a correct analysis result
Skills
The student
- can perform fundamental biomedical analyses and use analysis instruments that are available in the course in an independent manner
- can follow a standard operating procedure and write basic procedures
- has basic skills in setting up control charts and evaluating quality control results
- can assess which pipette techniques are suitable for different sample materials
- can use, control and adjust pipettes correctly
- can adjust and use a microscope and perform basic maintenance
- can master capillary and venous blood sample collection of adults under supervision and according to the applicable procedure
General competence
The student
- can understand and perform basic laboratory work pursuant to given procedures in a manner that is accurate and assures quality
-
Overlapping courses
No particular coursework requirements.
Note that there is an attendance requirement for practical training. For more information about the attendance requirement for practical training, see ‘Assessment of external practical training’ in the main section of the programme description.