Programplaner og emneplaner - Student
MESTD5100 Methods and research methods in practical and aesthetic studies Course description
- Course name in Norwegian
- Metoder og forskningsetikk i praktiske og estetiske fag
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
One internal examiner. External examiners are used periodically.
-
Recommended preliminary courses
Fullførte emner innen MESTD4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1 og MESTD4222 Kunst og designdidaktikk 1.
-
Learning outcomes
Emnet overlapper med 50% av emnet MESTD4221. Sammen med MEST4223 overlapper disse emnene hele MESTD4221.
-
Teaching and learning methods
Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og samarbeid mellom studenter. Emnet benytter varierte forskningsbaserte og studentaktive læringsmetoder. Samarbeidslæring, hverandrevurdering, medveiledning og innovative tilnærminger er viktige elementer gjennom hele emnet.
Mellom samlingene vil det være digitale forelesninger/læringsstier og studentene skal jobbe med utvalgte forskningsmetoder som diskuteres i gruppe. Resultatene av dette arbeidet skal presenteres til eksamen.
-
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- Skriftlig fremlegging av problemstilling og metoder for medstudenter på 300-600 ord
- Minst en tilbakemelding på skriftlig fremlegging fra medstudenter
-
Assessment
Muntlig eksamen i gruppe på to (maks tre) studenter inntil 30 min, fysisk eller digitalt, som består av:
- Presentasjon av to utvalgte metoder i ett selvvalgt, avgrenset og tenkt forskningsarbeid.
Forskningsarbeidet skal ta utgangspunkt i egendefinerte, komplekse og etiske problemstillinger innen relevant område (ca. 20 min).
- Diskusjon med sensorene (ca. 10 min).
Eksamen kan ikke påklages.
Medstudentene oppfordres til å overvære medstudenters eksamener. Hensikten er å bidra til egen og andres studieprogramsprogresjon og kompetanseheving.
Ny eller utsatt eksamen kan arrangeres som individuell muntlig eksamen med 15 min presentasjon og 10 minutters diskusjon.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Bestått - Ikke bestått.
-
Examiners
Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.