EPN-V2

MESTD5100 Methods and research methods in practical and aesthetic studies    Course description

Course name in Norwegian
Metoder og forskningsetikk i praktiske og estetiske fag
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    One internal examiner. External examiners are used periodically.

  • Recommended preliminary courses

    Fullførte emner innen MESTD4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1 og MESTD4222 Kunst og designdidaktikk 1.

  • Learning outcomes

    Emnet overlapper med 50% av emnet MESTD4221. Sammen med MEST4223 overlapper disse emnene hele MESTD4221.

  • Teaching and learning methods

    Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og samarbeid mellom studenter. Emnet benytter varierte forskningsbaserte og studentaktive læringsmetoder. Samarbeidslæring, hverandrevurdering, medveiledning og innovative tilnærminger er viktige elementer gjennom hele emnet.

    Mellom samlingene vil det være digitale forelesninger/læringsstier og studentene skal jobbe med utvalgte forskningsmetoder som diskuteres i gruppe. Resultatene av dette arbeidet skal presenteres til eksamen. 

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:  

    • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger 
    • Skriftlig fremlegging av problemstilling og metoder for medstudenter på 300-600 ord
    • Minst en tilbakemelding på skriftlig fremlegging fra medstudenter  
  • Assessment

    Muntlig eksamen i gruppe på to (maks tre) studenter inntil 30 min, fysisk eller digitalt, som består av: 

    •    Presentasjon av to utvalgte metoder i ett selvvalgt, avgrenset og tenkt forskningsarbeid.

    Forskningsarbeidet skal ta utgangspunkt i egendefinerte, komplekse og etiske problemstillinger innen relevant område (ca. 20 min).

    • Diskusjon med sensorene (ca. 10 min).

    Eksamen kan ikke påklages.

    Medstudentene oppfordres til å overvære medstudenters eksamener. Hensikten er å bidra til egen og andres studieprogramsprogresjon og kompetanseheving.

    Ny eller utsatt eksamen kan arrangeres som individuell muntlig eksamen med 15 min presentasjon og 10 minutters diskusjon.    

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått - Ikke bestått.

  • Examiners

    Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.