Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4410 Profession focused project Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsretta prosjekt
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet skal gi innsikt i aktuelle problemstillinger innenfor profesjonsfellesskapet design, kunst og håndverk spesielt og læringsmiljø generelt. Profesjonsutøverens komplekse og uensartede rolle belyses. Emnet gir grunnlag for å diskutere praktiske og estetiske læreprosesser rolle i utdanning og læring. Prosjektbasert praksis inngår i emnet. Gjennom prosjektbasert praksis får studenten direkte erfaring med relevante metoder for undersøkelser av fagdidaktisk praksis, som aksjonsforskning. Prosjektbasert praksis kan gjennomføres ved eget arbeidssted.
-
Recommended preliminary courses
Fullført emne MESTD4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1
-
Required preliminary courses
The master’s thesis must be an independent and supervised research or development project.
The student chooses the topic for their own master’s thesis. Students can initiate the subject based on their academic background and interests. A master’s thesis may also be related to research projects at the university, or external Norwegian or international institutions with which OsloMet has an agreement.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om aksjonsrettede og praksisrelevante metoder for forskning og utviklingsarbeid
- innsikt i, og kan reflektere kritisk over profesjonsrelevante problemstillinger knyttet til blant annet faglig skjønn, profesjonsidentitet og dilemmaer i møte mellom teori og praksis
- inngående kunnskap om lov- og planverket for grunnopplæringen og kan utvikle oppgaver, undervisningsopplegg og planer som ivaretar mangfoldet av elever.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende aksjonsrettede og praksisrelevante forskningsmetoder for å belyse praksisnære problemstillinger
- kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skole, undervisning og egen profesjonsutøvelse
- kan utforske, reflektere over og kritisk vurdere ulike metoder for veiledning, undervisning og klasseledelse.
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om og formidle faglige problemstillinger, analyser og resultater
- bidra til pedagogisk innovasjon og utvikling av fag- og profesjonsfelleskap
-
Teaching and learning methods
To be eligible to write a master's thesis, all courses from the first year of the program must be successfully completed.
-
Course requirements
For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- minimum 90 % deltakelse i 10 timer praksis. Manglende deltagelse grunnet sykdom og uforutsette hendelser må studenten selv ta ansvar for å få tatt igjen før mulighet for å gå opp til eksamen.
-
Assessment
Muntlig presentasjon med visuelt støttemateriale. Presentasjonen skal dokumentere problemstillinger, gjennomføring, metoderefleksjon og resultater fra prosjektbasert praksis. Tidsramme for presentasjonen er 30 min for individuell presentasjon, 45 min for grupper.
Eksamen kan ikke påklages.
-
Permitted exam materials and equipment
Students can write their master’s thesis individually or in groups of two.
The student/student group will be assigned a supervisor for the master’s project. The supervisor can be internal or external. Up to 14 hours of supervision are normally given for individual projects, and 21 hours for groups of two students. The scope of the supervision will depend on the subject area and working methods. The supervision will ensure the satisfactory progression and quality of the work. The student/student group, main supervisor and co-supervisors will establish an agreement after the project has been approved by the person responsible for the course. The agreement will concern rights and responsibilities, time frames and availability. When several students write a thesis together, they must attach a document to the thesis that clarifies what each student has contributed.
Students gather for seminars during the master’s thesis period. The seminars give students the opportunity to share experiences related to their own project work. Students will participate in academic discussions, will practise structuring and formulating academic reasoning, and will convey constructive criticism. Own project presentations and feedback from fellow students and teachers are an important part of the seminars. The seminars will be conducted online or in person at the university.
Detailed guidelines for the master’s thesis will be published on OsloMet’s learning platform.
-
Grading scale
Gradert skala A-F.
-
Examiners
Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.
-
Overlapping courses
Emnet overlapper med 10 studiepoeng mot MLEST4400.