Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4410 Profession focused project Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsretta prosjekt
- Study programme
-
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-timeMaster of Aesthetic Practices in Society - part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet. Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.
I tillegg skal du som tar dette emnet i vårsemesteret, delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og familiene deres», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Tema det arbeides er å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. Det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer.
https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Recommended preliminary courses
Fullført emne MESTD4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1
Required preliminary courses
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom, 20 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet/Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.
eller tilsvarende.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om aksjonsrettede og praksisrelevante metoder for forskning og utviklingsarbeid
- innsikt i, og kan reflektere kritisk over profesjonsrelevante problemstillinger knyttet til blant annet faglig skjønn, profesjonsidentitet og dilemmaer i møte mellom teori og praksis
- inngående kunnskap om lov- og planverket for grunnopplæringen og kan utvikle oppgaver, undervisningsopplegg og planer som ivaretar mangfoldet av elever.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende aksjonsrettede og praksisrelevante forskningsmetoder for å belyse praksisnære problemstillinger
- kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skole, undervisning og egen profesjonsutøvelse
- kan utforske, reflektere over og kritisk vurdere ulike metoder for veiledning, undervisning og klasseledelse.
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om og formidle faglige problemstillinger, analyser og resultater
- bidra til pedagogisk innovasjon og utvikling av fag- og profesjonsfelleskap
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper
- kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og (re)habilitering i hjemmet
- kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og deres familie
- kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
- kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*
Ferdigheter
Studenten
- kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
- kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i kommuneheltjenesten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
- kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
- kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk (faglig, etisk og juridisk) over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
- kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
- kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
- kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
- kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
- kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
- kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet
- kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- har en forståelse av grunnlaget for og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*
Course requirements
Praksisstudier: i kommunehelsetjenesten, hjemmebaserte tjenester (8 uker). Inkluderer selvstudie, forelesninger, simulering, omvendt undervisning, digitale læringsressurser og seminarer.
I INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.
Assessment
Muntlig presentasjon med visuelt støttemateriale. Presentasjonen skal dokumentere problemstillinger, gjennomføring, metoderefleksjon og resultater fra prosjektbasert praksis. Tidsramme for presentasjonen er 30 min for individuell presentasjon, 45 min for grupper.
Eksamen kan ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisnig følges.
Grading scale
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt (gjelder ikke ved godkjent INTER1300).
Examiners
Ikke relevant.
Overlapping courses
Emnet overlapper med 10 studiepoeng mot MLEST4400.