EPN-V2

MESTD4410 Profession focused project Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsretta prosjekt
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
  • Introduction

    Emnet skal gi innsikt i aktuelle problemstillinger innenfor profesjonsfellesskapet design, kunst og håndverk spesielt og læringsmiljø generelt. Profesjonsutøverens komplekse og uensartede rolle belyses. Emnet gir grunnlag for å diskutere praktiske og estetiske læreprosesser rolle i utdanning og læring. Prosjektbasert praksis inngår i emnet. Gjennom prosjektbasert praksis får studenten direkte erfaring med relevante metoder for undersøkelser av fagdidaktisk praksis, som aksjonsforskning. Prosjektbasert praksis kan gjennomføres ved eget arbeidssted.

  • Recommended preliminary courses

    Fullført emne MESTD4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1

  • Required preliminary courses

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunst- og designdidaktikk

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om aksjonsrettede og praksisrelevante metoder for forskning og utviklingsarbeid
    • innsikt i, og kan reflektere kritisk over profesjonsrelevante problemstillinger knyttet til blant annet faglig skjønn, profesjonsidentitet og dilemmaer i møte mellom teori og praksis

    • inngående kunnskap om lov- og planverket for grunnopplæringen og kan utvikle oppgaver, undervisningsopplegg og planer som ivaretar mangfoldet av elever.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende aksjonsrettede og praksisrelevante forskningsmetoder for å belyse praksisnære problemstillinger
    • kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skole, undervisning og egen profesjonsutøvelse
    • kan utforske, reflektere over og kritisk vurdere ulike metoder for veiledning, undervisning og klasseledelse.

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kommunisere om og formidle faglige problemstillinger, analyser og resultater
    • bidra til pedagogisk innovasjon og utvikling av fag- og profesjonsfelleskap
  • Teaching and learning methods

    Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning av praksis. Emnet legger vekt på studentaktive læringsmetoder.

    Mellom samlingene legges det opp til utforskning i og gjennom egen praksis, fortrinnsvis på egen arbeidsplass.

    Praksis

    Emnet inkluderer minst 10 timer praksisopplæring. Forberedelse og eventuelt vurdering kommer i tillegg. Praksis skal være prosjektbasert og gir rom for utprøving og aksjonsrettet undervisning. Praksis skal være rettet mot læreren som profesjonsutøver. Praksissted skal foreslås av studenten og må godkjennes av institusjonen. I dette emnet kan praksis gjennomføres på eget arbeidssted. Praksisveiledning kan foregå digitalt. Praksis kan være individuell eller i gruppe. Praksis er veiledet, men ikke vurdert.

    Praksisplassen skal fortrinnsvis være innen grunnopplæringen, eventuelt andre undervisningsarenaer som kulturskole, folkehøyskole eller i høyere utdanning.

  • Course requirements

    For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:

    • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
    • minimum 90 % deltakelse i 10 timer praksis, inkludert ledelse av praksis? Manglende deltagelse grunnet sykdom og uforutsette hendelser må studenten selv ta ansvar for å få tatt igjen før mulighet for å gå opp til eksamen.
  • Assessment

    Muntlig presentasjon med visuelt støttemateriale. Presentasjonen skal dokumentere problemstillinger, gjennomføring, metoderefleksjon og resultater fra prosjektbasert praksis. Tidsramme for presentasjonen er 30 min for individuell presentasjon, 45 min for grupper.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisnig følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.

  • Overlapping courses

    Emnet overlapper med 10 studiepoeng mot MLEST4400.