EPN-V2

MESTD4320 Project in Practice Course description

Course name in Norwegian
Prosjekt i praksis
Study programme
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-time
Master of Aesthetic Practices in Society - part time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

In this course, the students will carry out a practical project based on the programme option's areas of competence such as teaching, dissemination, creative production and curating. The work focuses on idea development, innovation, critical analysis and reflection. Production, presentation, documentation and communication are part of the practical work. The project can be carried out in collaboration with external parties. Several students can cooperate on a project. The students’ practical work is seen in conjunction with relevant contemporary discourses and in a research context.

Required preliminary courses

No requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

Knowledge

The student:

  • has in-depth knowledge of project work development in a research context
  • has in-depth knowledge of relevant Nordic and international contemporary discourses
  • is capable of carrying out project work on the basis of ethical and professional analysis and reflection
  • has broad knowledge of the programme areas of competence and specialised insight into a defined area

Skills

The student:

  • is capable of planning, carrying out and documenting an independent professional project
  • is capable of using professional knowledge to shape, discuss and choose relevant forms of presentation and communication
  • is capable of familiarising him/herself with the Nordic and international art and culture field, and of using relevant references to structure and formulate independent professional argumentation and positions
  • is capable of reflecting critically on his/her own and others’ practical work in a broader knowledge-based context

Competence

The student:

  • is capable of contributing to project development, new ideas and innovation processes
  • is capable of applying his/her knowledge and skills to new fields to carry out advanced tasks and projects

Teaching and learning methods

The teaching comprises project work such as workshops, group work and the students’ own independent work. Lectures and presentations are included in the course. Individual and group supervision is provided. Students must participate in teaching activities and group work. High demands are made of independent creative work and critical reflection. Teaching will be in both Norwegian and English.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • a plan for the presentation or exhibition of the student’s own project followed by professional argumentation

Assessment

Emnet er heldigitalt og omfatter det biologiske grunnlaget for, og effekter av, medisinsk strålebruk med fokus på ioniserende stråling. Hovedvekten er på biologiske effekter og faktorer som innvirker på strålefølsomheten samt anvendelse av stråling i diagnose, screening og behandling. Etiske utfordringer for individ og samfunn blir også belyst.

Emnet er utviklet i samarbeid med McMaster University i Canada og Oslo universitetssykehus.

Permitted exam materials and equipment

All aids are allowed.

Grading scale

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere karakteristika ved strålingstyper som anvendes i medisinsk diagnostikk og behandling
  • kan analysere strålebiologiske langtidseffekter på molekyl-, celle- og organnivå ved bruk av lave og høye doser
  • kan analysere genetiske variasjoner og andre faktorer som har innvirkning på cellers strålefølsomhet
  • kan kritisk vurdere og drøfte hovedteorier og modeller som brukes for estimering av strålingseffekter og langtidsbivirkninger
  • kan kritisk vurdere prinsipper for nyere strålingsbaserte teknologier, deres medisinske anvendelsespotensiale og potensielle konsekvenser for strålevern og langtidseffekter
  • kan identifisere og evaluere strålevernspolitikk på nasjonalt og internasjonalt nivå samt retningslinjer for strålevern

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere hvordan medisinsk strålebruk påvirkes av teknologiske, medisinske, sosiokulturelle og politiske forhold
  • kan drøfte og kritisk vurdere eksisterende teorier og modeller innenfor bruk av stråling med hensyn til fortolkning av eventuelle langtidseffekter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tolke og kritisk vurdere samfunnets utfordringer forbundet med bruk av ny teknologi som anvender ioniserende stråling
  • kan delta i diskusjoner med andre eksperter på fagområdet om valg av behandlingsteknikker og diagnostiske metoder
  • kan identifisere og drøfte etiske utfordringer relatert til medisinsk strålebruk på individ- og samfunnsnivå, herunder risikovurdering og formidling
  • kan arbeide for å sikre god helse og fremme livskvalitet for alle, uansett alder
  • kan ivareta alle individers rett til likeverdige helsetjenester og mindre ulikhet ved å ha fokus på berettigelse, optimalisering og stråledose ved bruk av medisinsk stråling

Examiners

Emnet er nettbasert og gjennomføres på engelsk eller norsk, avhengig av om det er engelskspråklige studenter som følger emnet. Arbeids- og undervisningsformene omfatter e-leksjoner (som inkluderer videoforelesninger og nettressurser), digitale seminarer og oppfølgingssamlinger med muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier. I forbindelse med studentenes forberedelser av studentpresentasjoner, kan studentene avtale tid for veiledning med faglærer.

Nettbasert undervisning formidles og gjennomføres via OsloMets ulike digitale læringsplattformer. Studentene må ha god internett-tilgang og datautstyr som gir mulighet for kommunikasjon både ved hjelp av lyd og bilde.