Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4223 Art and Design Education II Course description
-
Introduction
I dette emnet inngår kritisk analyse og refleksjon over kunnskapsstatus og utviklingspotensial for det kunst og designdidaktiske forskningsfelt. Samfunnsutvikling og aktuelle tema fra samtid og historie sees i sammenheng med utvikling av skolefag, undervisningspraksis og forskning i både en nasjonal, nordisk og internasjonal kontekst. Etiske perspektiv innen design, kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling.
-
Recommended preliminary courses
MESTD4222
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet
-
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk.
- har inngående innsikt i samfunnsaktuelle og tverrfaglige tema og de praktisk-estetiske fagenes handlingsrom.
- har inngående innsikt i nasjonal og internasjonal fagdidaktisk forsking for et avgrenset fagområde.
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og reflektere over fagfeltets rolle knyttet til det brede samfunnsoppdraget etablert gjennom FNs bærekraftsmål.
- kan ta stilling til og posisjonere seg i forhold til nasjonal og internasjonal forskning.
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenkning i en forskings- og utdanningskontekst.
- kan identifisere etiske problemstillinger, ta stilling til og nyttiggjøre seg av forskning, relatert til design, kunst og håndverk.
-
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til
teori og praksis står sentralt.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En individuell, skriftlig besvarelse, inkludert visuell fremstilling av kunnskapsstatus innen selvvalgt tema i det kunst og designdidaktiske forskningsfelt. Omfang: 1500-2000 ord.
- Deltakelse på FoU-seminar som både inkluderer individuell presentasjon av arbeidskrav for medstudenter og lærer; og som rolle som opponent for medstudent.
-
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker som videreutvikler arbeidskravet. Omfang: 3500-4000 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.
Eksamen kan påklages.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Gradert skala A-F
-
Examiners
To sensorer, en intern og en ekstern eller uavhengig sensor.
-
Overlapping courses
Emnet overlapper med 50% av emnet MESTD4221. Sammen med MEST4222 overlapper disse emnene hele MESTD4221.