Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4222 Art and Design Education I Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk, kunst og design I
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i lys av fagets historie og kulturell kontekst. Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv og estetiske læreprosesser vil bli vektlagt.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
-
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen design, kunst og håndverk.
- har inngående kunnskap om læreplaner, utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
- har inngående kunnskap om praktiske og estetiske læreprosessers betydning i grunnopplæringen.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger.
- kan drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, gjeldende innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial.
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.
- kan reflektere over etiske problemstillinger innen fagfeltet og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer.
-
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Et abstract (500 ord) og muntlig presentasjon i formatet konferansebidrag på FoU seminar for medstudenter og lærer. Tema knyttet til skolefagets historie og dagens lærerolle.
- Forberedet spørsmål til medstudenter og aktiv deltagelse på fou-seminar.
-
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker som videreutvikler arbeidskravet. Omfang 2000-2500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Bestått/ikke bestått.
-
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Overlapping courses
Emnet overlapper med 50% av emnet MESTD4221. Sammen med MEST4223 overlapper disse emnene hele MESTD4221.