EPN-V2

MESTD4120 Presenting art and culture for children, youth and learners  Course description

Course name in Norwegian
Kunst og kulturformidling til barn, unge og lærende
Study programme
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-time
Master of Aesthetic Practices in Society - part time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet retter blikket mot alternative formidlingsarenaer for kunst og kultur i samfunnet. Emnet åpner for diskusjon og refleksjon over hvordan barn, unge og andre lærende opplever, sanser, forstår og reflekterer over kunst- og kulturuttrykk. Aktuelle samfunnstematikker og inkludering av kulturelle perspektiver er vesentlig i emnet. Emnet retter seg primært mot barn og unge, men innholdet vil også inkludere andre målgrupper. Slike målgrupper kan være flyktninger, mennesker med funksjonshemninger, innvandrere, eldre eller ulike utsatte grupper og miljøer. Faginnholdet er basert både på teknikker, teorier, metoder og innganger til formidling, og på målgruppens resepsjon som mottakelse, forståelse og refleksjon.   

Recommended preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:    

Kunnskap

Studenten 

  • kan anvende didaktisk og pedagogisk forskning i analyse av ulike formidlingssituasjoner 
  • har avansert forståelse og kunnskap om kunsten og kulturens betydning for samfunn og individ
  • har spesialisert kunnskap om læringsteori og metodikker knyttet opp mot utvalgte målgrupper som barn, unge eller andre lærende 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende kvalitative formidlingsteknikker og visuelle fremstillinger i dialog med publikum 
  • kan tilpasse formidling av kunst- og kulturmateriale til ulike krav og sammenhenger basert på eksisterende forskning og utviklingsarbeid, gjeldende lover og rammeverk
  • kan utvikle, anvende og argumentere for nye formidlingsformer, metoder og verktøy 
  • kan legge til rette for kritisk refleksjon hos utvalgte målgrupper om kunst, kultur og aktuelle samfunnskoblinger

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan aktivt og dialogisk samarbeide med andre fagpersoner i og utenfor eget fagfelt
  • kan bidra til å gjøre kunst- og kultur tilgjengelig for utsatte grupper gjennom målrettet tilrettelegging og medvirkning 

Teaching and learning methods

Emnet kombinerer samlinger og relevant praksis. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning av praksis. Emnet benytter varierte formidlingsbaserte, studentaktive læringsmetoder og direkte involvering av målgrupper gjennom samarbeid  

Mellom samlingene vil det være lagt opp til relevant utforskning og praksis på en ny læringsarena.  

Praksis 

Emnet inkluderer 9-10 timer praksisopplæring i form av kunst- og kulturformidling. Studenten skal være delaktig i aktiv formidling, deltakende observasjon eller ulike former for samarbeid. Praksissted skal foreslås av studenten og må godkjennes av institusjonen. Praksissted kan ikke være studentens eget arbeidssted. Praksisveiledning kan foregå digitalt. Praksis kan være individuell eller i gruppe.

Eksempler på praksisplasser kan være: bibliotek, kunstinstitusjoner, gallerier, museer, vitensentre, skaperverksteder. aktivitetssenter, prosjektbaserte kulturtilbud med flere. 

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:  

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger 
  • 9-10 timers gjennomført praksis
  • En dokumentert og gjennomført formidling knyttet til en alternativ læringsarena

Manglende deltakelse grunnet sykdom og uforutsette hendelser må studenten selv ta ansvar for å få tatt igjen, før eksamen.  

Assessment

Mappeeksamen

Skriftlig mappeeksamen på til sammen 2000-2500 ord med visuelt,auditivt eller audiovisuelt materiale.  

Mappeeksamen består av:

- En skriftlig redegjørelse for en gjennomført eller planlagt kunst- og kulturformidlingssituasjon med vedlagt visuelt, auditivt eller/og audiovisuelt materiale (på maks 10 minutter).

- En skriftlig refleksjon over gjennomført eller planlangt kunst- eller kulturformidlingssituasjon med relevant litteratur, forskning, og gjeldende lovverk.

Eksamen kan påklages.

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Mappeeksamen leveres digitalt med tilhørende lenker til auditivt/audiovisuelt materiale på egnet tilgjengelig plattform. Det er studentens ansvar at lenkene til materiale er tilgjengelig for sensor i hele sensureringsperioden, og er gjengitt med tillatelse.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.

Overlapping courses

Emnet vil ha 100% overlapp ved 10 stp i emnet BAKK6000 kunst, kultur og kreativitet i barnehagen.