EPN-V2

MEST5904 Master project in fashion and society Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave Mote og samfunn
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
  • Introduction

    Masteroppgaven er et større selvstendig arbeid som utforsker en spesifikk problemstilling med vekt på mote og motens rolle i samfunnet. Masteroppgaven skal bidra til å problematisere, drøfte og reflektere over mote i et samfunns- og fremtidsperspektiv. Aktuell tematikk kan være: sosiale, politiske, økonomiske og industrielle system, knyttet til mote og bærekraft. Masteroppgaven gjennomføres som et avgrenset forskningsarbeid, med både en skriftlig og en praktisk komponent. Sentrale elementer som problemstilling, teori, metode, undersøkelse og drøfting inngår.

     

    Studenten velger mellom to ulike eksamensformer. Eksamensform A vektlegger praktisk eksamen og eksamensløsning B vektlegger skriftlig oppgave. Se utdypning under «Vurdering/eksamen». Emnet begynner i 3. semester, etter MEST4800, og har eksamen i 4. semester.

  • Required preliminary courses

    Før emnet påbegynnes skal alle tidligere emner (tilsammen 75 stp) være bestått.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om sentrale problemstillinger innen mote og dens sosiale kontekst og kan sette denne i sammenheng med eget masterprosjekt
    • har inngående kunnskap om mote i et historisk- og et samtidsperspektiv og som designpraksis i kreativ og kommersiell sammenheng
    • kan anvende kunnskap om motens ulike sosiale, politiske, økonomiske og/eller industrielle sider i drøfting av praktiske og teoretiske problemstillinger
    • har innsikt i relevante metoder for praktisk og teoretisk utforskning
    • har inngående kunnskap om og kan reflektere over etikk i forskning, med særlig vekt på eget masterprosjekt

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og ta i bruk eksisterende relevante teorier og metoder, i eget masterprosjekt
    • kan utvikle et relevant forskningsdesign og, på bakgrunn av dette, gjennomføre et selvstendig prosjekt i tråd med forskningsetiske retningslinjer
    • Kan analysere, drøfte og reflektere over egen undersøkelse i lys av motefaglig forskning, relevante teorier og kreativ praksis
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet

     

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan analysere samfunnsaktuelle tematikker i det estetiske feltet
    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye og innovative måter
    • kan på bakgrunn av eget masterprosjekt kommunisere med spesialister og samfunnet
    • kan identifisere faglige utfordringer og bidra aktivt i diskusjon om mote og bærekraft innen det estetiske feltet og i samfunnet
  • Teaching and learning methods

    For utfyllende informasjon om progresjonskrav les i programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

  • Course requirements

    Praksisstudiet er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.

  • Assessment

    Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene kan eksamen nummer 1 gjøres i samarbeid med en annen medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.

     

     

    Eksamensløsning A:

    1. Praktisk eksamen (alene eller i par) I første halvdel av 4.semester og

    2. Skriftlig oppgave (16'000-20'000 ord) innlevert ca. mai, 4.semester.

    Begge eksamene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp.

     

    Eksamensløsning B:

    1. Skriftlig oppgave (alene eller i par) (20'000- 24'000) ord innleveres ca april 4.semester og

    2. Formidling av kreativ praksis rundt mai, 4.semester.

    Den skriftlige eksamen teller 75% av den totale karakteren.

    Formidlingen teller 25% av den totale karakteren.

     

     

    Utdyping mote og samfunn:

    Eksamensdel A: Den praktiske eksamenen vil normalt være utstilling av eget estetisk arbeid/prosess eller dokumentasjon av masteroppgavens undersøkelser. Materialet som vises samt valg gjort for utstillingen presenteres muntlig. Tidsomfang på gjennomføring bør ligge på 20-30 min.

     

    Eksamensdel B: Poster/visuell fremstilling som innbefatter undersøkelsesdesign, analyser, resultat og hovedpoeng fra drøftingen. Poster//visuell fremstilling utdypes gjennom en muntlig presentasjon. Tidsomfang på gjennomføring bør ligge på 20-30 min.

     

    Gjelder begge eksamensløsninger: Hvis eksamen nummer 1 er gjort med en medstudent; vurderes studentene samlet med en karakter på den eksamenen. I eksamensløsning B, blir den skriftlige eksamen utvidet til å være 28'000 til 32'000 ord.

     

    Eksamene behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt/senere. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenener tidligst mulig påfølgende semester.

  • Permitted exam materials and equipment

    Praksisstudiet er en obligatorisk del av studiet og det er krav om 100 % tilstedeværelse.

  • Grading scale

    Antall dager i praksisperioden:

    KULL 2019 og tidligere kull: 10 dager praksis på eget arbeidssted i tilknytning til valgt fordypningsstudium.

    KULL 2020: høst 5 dager praksis på eget arbeidssted og vår 5 dager praksis på eget arbeidssted

    Ny praksisperiode

    Studenter som blir vurdert til" Ikke bestått" i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet.

    Hvis praksisperioden blir vurdert til" Ikke bestått" ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes.

  • Examiners

    Praksisstudiet vurderes til bestått / ikke bestått.

  • Course contact person

    Praksis på eget arbeidssted vurderes av faglærer i samarbeid med barnehagen.

    Praksis i en av OsloMets praksisbarnehager (ekstern barnehage) vurderes av praksislærer i samarbeid med faglærer.

  • Overlapping courses

    I dokumentet "Praksisoppgaver" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisperiodene bli beskrevet nærmere. Dokumentet publiseres på universitetets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.