EPN-V2

MEST5900 Master project Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om profesjonsetiske perspektiver på barn og barndom, pedagogisk grunnsyn og pedagogikkens egenart i barnehagesammenheng
  • har kunnskap om didaktikk og pedagogisk dokumentasjon
  • har fordypet kunnskap om teorier og forskning knyttet til barns utvikling, lek og læring
  • har kunnskap om danning og demokratiske prosesser i barnehagen
  • har kunnskap om språklig og kulturelt mangfold, inkludert samiske perspektiver på barndom
  • har kunnskap om barn med særskilte behov, barns seksualitet, kjønn og identitetsdanning samt hvordan tilrettelegge for inkluderende pedagogiske praksiser i barnehagen

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge og lede pedagogisk arbeid med barn på måter som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
  • kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
  • kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og spørsmål som gjelder mangfold og inkludering og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
  • kan delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
  • har evne og vilje til å skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner med hvert enkelt barn og barnegruppa
  • kan vise evne og vilje til ledelse av seg selv i studentrollen både relasjonelt, etisk, faglig og praktisk
  • kan reflektere over egen væremåte og samspill med barn, barnehagepersonalet, foreldre/foresatte, medstudenter, samt ansatte på campus i lys av fremtidig yrkesrolle

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise evne til å formulere og formidle sin pedagogiske kunnskap muntlig og skriftlig
  • kan utøve profesjonelt skjønn i samspill med barn og vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn uavhengig av alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, eller sosial-, kulturell-, religiøs- og livssynsbasert tilhørighet
  • kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon rundt barns rettigheter basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
  • kan analysere og tenke kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis, samt over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
  • kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet tilpedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning

Required preliminary courses

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is familiar with:

  • Analyses, design, construction, operation and maintenance of water and wastewater infrastructure
  • Trench infrastructure
  • Master planning
  • Waterworks hydrology, water chemistry and the quality of various sources of drinking water and water quality terminology
  • Relevant process engineering in water, wastewater and sludge treatment
  • The impact of pollution on different recipients
  • Basic knowledge on microbiology associated with hygienic barriers and biological water treatment processes
  • Regulations and standards for the establishment, operation and maintenance of water and wastewater treatment plants
  • Concepts, metrics, methods and interpretation of water quality data measured in drinking water, wastewater, stormwater and recipients in relation to official regulations

Skills

The student:

  • is capable of basic planning and design of distribution networks, stormwater solutions and mechanical treatment facilities for water, wastewater and stormwater
  • masters important terminology in the field

General competence

The student is capable of:

  • reflecting on the choice of solutions for water, sewage, surface water and waste management in relation to safety and the surroundings
  • disseminating measurement data and their consequences

Learning outcomes

Lectures, exercise sessions and field trips/inspections

Content

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har etter emnet grunnleggende kunnskap om systemering og industriell instrumentering, det vil si

  • instrumentering av enhetsprosesser
  • grunnleggende instrumentering, Hook-up tegninger og instrumentkvaliteter
  • pådragsorganer
  • installasjon i eksplosjonsfarlige områder
  • systemering
  • PLS Arkitektur
  • PLS Programmering

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere systemer med hensyn til systemering, instrumentering og PLS programmering samt automatisere større og mindre industrielle prosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • har et overordnet og detaljert innblikk i hvordan industrielle prosesser instrumenteres og automatiseres sett i fra et prosjekt og driftsteknisk perspektiv
  • har innsikt i hvordan industrielle prosesser drives og hvordan dette implementeres på en effektiv og økonomisk korrekt måte

Teaching and learning methods

Lectures and self-study.

Course requirements

Eksamen i emnet er individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer.

Assessment

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Eksamensversjonen til Lovdata Pro.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Emnet omhandler grunnleggende systemkunnskap, enheter og funksjoner innenfor den disiplinen som omtales som industriell instrumentering.

Examiners

Ingen ut over opptakskrav.