EPN-V2

MEST5900 Master project Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    ;

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sentrale emner, problemstillinger, verktøy og prosesser innen arkitektur og rom
    • kjenner til idé- og planleggingsprosessen innen arkitektur og rom
    • har kunnskaper om arkitektur, rom og byggeskikk
    • har kunnskap om og kan analysere kompetansemål for arkitektur i gjeldende læreplaner

    ;

    Ferdighet

    Studenten

    • kan formidle sentrale emner og problemstillinger innen arkitektur og rom
    • har ferdigheter innen ulike tegne- og presentasjonsteknikker og kan bruke digitale verktøy til visualisering av prosjekt og konstruksjon
    • kan planlegge og utvikle idéer frem til ferdig produkt -;;med arbeidstegninger og modeller av hus, interiør, uterom og miljø i målestokk
    • kan analysere og utvikle eget undervisningsmateriell innen arkitektur og rom

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kjenner til ulike problemstillinger knyttet til arkitektur, rom og byggeskikk
    • kan utveksle synspunkter og bidra til problematisering av arkitektur og rom knyttet til etikk, miljø og kultur i skole og samfunn
    • har videreutviklet egen fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i fagområdet arkitektur og rom, blant annet med bruk av skolens nærmiljø i undervisningen
    • kjenner til demokrati og brukermedvirkning i stedsutvikling
    • har bevissthet om uterom, omgivelser og kulturlandskap relatert til skole, nærmiljø og samfunn
  • Required preliminary courses

    Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.

    Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

    Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.

  • Learning outcomes

    Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent. Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til;Godkjent/Ikke godkjent;.

    Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.

    Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette. I dette studiet er det obligatorisk tilstedeværelse på samlingene.

    Studenter som får vurderingen;Ikke godkjent;på hele eller deler av arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

    Arbeidskrav:

    • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen fem arbeidskrav.
    • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

    Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

    • Faglige innføringer og demonstrasjoner.
    • Felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og tilslutt i forhold til studieoppgaver.
    • Erfaringsinnhenting i bedrifter og skoler.
    • Gruppe- og prosjektarbeid.
  • Content

    ¿

  • Teaching and learning methods

    Eksamen i emnet er todelt:

    1.;Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt

    Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:

    • En modell av et bygg basert på egen idé med skisser og arbeidstegninger som viser prosessen fra idé til ferdig produkt. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for prosjektoppgaven.
    • En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.

    Prosjektoppgaven vurderes som en muntlig eksamen og vurderes av to interne sensorer. Eksamenen kan ikke påklages.

    Muntlig prosjektoppgave teller 60 prosent av sluttkarakteren.

    2.;En individuell skriftlig oppgave

    I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.

    Individuell skriftlig oppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren

    Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter.;

  • Course requirements

    The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

    • Participation and presentation of master project in at least two seminars during the year
    • Participation in planning and carrying out of the public presentation of the master’s Project.
  • Assessment

    The exam in the course is threefold:

    1. Written master’s thesis - individual

    The thesis shall document the student's research and development work. The documentation shall contain one theoretical and one practical-aesthetic part linked to the research question discussed.

    The master’s thesis is assessed by one external and one internal examiner on the basis of the following criteria:

    • the overall discussion of a limited research question in the programme's main areas
    • the research discussion of the elements included in the work: research question(s), data, method, presentation, interpretation and angles of discussion
    • the connection between theory and the relevant practical-aesthetic work
    • clear form of presentation
    • correct use of references
    • independent reflection and use of theory
    • analytical and ethical use of source material

    The thesis must have a scope of 80 pages (+/- 10%).

    The master’s thesis counts for 50% of the final master’s project grade.

    1. Public presentation/production/performance - individual

    The public presentation shall give an overall presentation of the material. It is based on the master's thesis' practical aesthetic part and artistic research.

    The public presentation/production/performance is assessed by one external and one internal examiner on the basis of the following criteria:

    • overall aesthetic presentation
    • clear form of communication, qualified and conscious choices and relevant content

    The public presentation/production/performance counts for 25% of the final master’s project grade.

    1. Oral exam - individual

    The oral exam is based on a discussion of the master’s thesis and relevant literature (common syllabus and literature selected by the student).

    The oral exam is assessed by one external and one internal examiner on the basis of the following criteria:

    • the student’s ability to discuss and assess
    • the student’s use and understanding of the literature used
    • the student's reflection on his/her own master’s project

    The oral exam counts for 25% of the final master’s project grade.

    Students who due to valid absence do not take one or several exam parts that make up the ordinary exam, or who are given an F in one or more of the exam parts that make up the exam, can register for a resit/rescheduled exam.

    Students who take the resit exam in MEST5900 must take all parts of the exam. Students who do not take one or more parts of the exam in the course due to valid absence, or who are awarded an F grade for such an exam, can register for a resit/rescheduled exam. Resit/rescheduled exams are organised early in the following semester.

  • Permitted exam materials and equipment

    Del 1. Skriftlig masteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

    Del3. På muntlig eksamen skal studenten ha med egen masteroppgave.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.