EPN-V2

MEST5040 Fashion and Society Course description

Course name in Norwegian
Mote og samfunn
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

This course introduces the function of fashion in contemporary society through the exploration of fashion as both a cultural and economic system. An investigation of the meanings and mechanisms of fashion production and consumption reveals the complexity of the environmental and ethical issues facing the fashion industry now and into the future. Class activities examine emerging innovations in both theory and practice and develop your ability to critically analyse the evolution of fashion systems to meet the changing needs of society. Assessment tasks provide you with the opportunity to further pursue a topic of particular interest.

Required preliminary courses

Admission to the master program, study option fashion and society.

Learning outcomes

Learning outcomes

Knowledge

The student has:

  • knowledge of the cultural and industrial production systems of fashion and how they are changing
  • knowledge of recent developments in fashion theory and practice
  • understanding of the complexity of the environmental and ethical issues within contemporary fashion
  • understanding of innovations within fashion systems, both technological and cultural

Skills

The student can:

  • analyse the complexity of the fashion industry in the light of different theoretical and practical approaches
  • critically reflect on ethical and environmental issues within systems of fashion production and consumption
  • identify and critically discuss issues relevant to contemporary fashion and society
  • identify, cite, analyse and synthesise information from a range of sources in support of a reasoned argument.

General competence

The student can:

  • undertake independent research activities in response to a set task
  • apply existing knowledge and skills to new areas of academic enquiry
  • communicate a critical perspective on current issues in fashion and society, verbally and in writing

Teaching and learning methods

The teaching alternates between lectures, seminars and workshops where dialogue and reflection related to theory and practice are central. All teaching, assignments and seminars are compulsory.

Course requirements

The following work requirements are mandatory and must be approved to apply for the exam:

  • at least 80% attendance at classes and seminars.
  • an individual, written assignment. 2000-2500 words + bibliography.
  • individual presentation for fellow students and teachers in R&D seminar

Assessment

Individual written home exam over five days. Scope: 3000-4500 words + bibliography.

The exam grade can be appealed.

Permitted exam materials and equipment

All.

Grading scale

Graded scale A-F

Examiners

One internal examiner and a co-examiner evaluates a selection of the exam papers. External sensor is used regularly.

Course contact person

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper om ulike teorier om lek i et dannelsesperspektiv
  • kunnskaper om lekens og teatrets elementer som grunnlag for pedagogisk arbeid med barn 0-5 år
  • kunnskaper om lekens estetiske uttrykk og lærings- og erkjennelsesprosesser i dramatisk lek
  • kunnskaper om dramatisk lek i lys av alder, kjønn, kulturell bakgrunn og funksjonsnivå
  • kunnskaper om barnehagen som ramme for barns dramatiske lek - muligheter, begrensninger og utfordringer

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle eget dramatisk uttrykk
  • bruke lekens og teatrets elementer som inspirasjon for kunstpedagogiske arbeidsformer
  • lede det pedagogiske arbeidet for å skape godt lekemiljø i barnehagen
  • formidle betydningen av og kunnskaper om dramatisk lek til avdelingens personale og foreldregruppe
  • observere, analysere og vurdere barns estetiske uttrykk i lek og dokumentere sitt arbeid med dramatisk lek i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek (i sin samtid)
  • forstår lekens egenverdi og viser omsorg for og skaper rammer for barns lekekultur
  • har forståelse for og kan vurdere kvalitet i teater for barn og dramapedagogisk arbeid
  • ser barn som kompetente aktører og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i kunstpedagogisk arbeid med barn.

Overlapping courses

Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Arbeidsmåtene vil være praktisk undervisning, forelesninger, kollokviearbeid, diskusjoner, individuelt skriftlig arbeid, studiebesøk, gruppearbeid med fremlegg, drama/teaterverksted og teaterbesøk.

I studiet vil studentene observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.