EPN-V2

MEST5030 Art in Society Course description

Course name in Norwegian
Kunst i samfunnet
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tilbyr et teoretisk og anvendt perspektiv på kunstens betydning og rolle i dagens samfunn. Det legges vekt på å utforske og utvikle nye berøringspunkter og anvendelsesformer mellom kunst og andre felt, samtidig som emnet søker å videreutvikle kunstens egenart og særstilling. Diskusjoner rundt hvordan kunstnerisk praksis kan bidra til nye perspektiver og (sam)arbeidsformer på tvers av interesser, institusjoner og fagfelt i respons på samfunnsmessige utfordringer vil stå sentralt. Her fokuseres det særlig på kunst som sosial, deltakende og didaktisk prosess.

Emnet gir både en praktisk og en teoretisk tilnærming til kunstfaglig virksomhet, herunder prosjektutvikling, organisering, kuratering, formidling, forskning og entreprenørskap, både i privat og offentlig sektor. Emnet er organisert rundt tre områder: samfunnsperspektiv (kunnskap om de samfunnsideologier kunsten som fag og praksis flettes inn i), fagperspektiv (kunnskap om ulike kunstneriske uttrykk og strategier hvori kunsten trer inn i nye sammenhenger utenfor kunstfeltet) og aktørperspektiv (kunnskap om samtidige prosjekter og prosjektorganisering i og utenfor institusjoner).

Required preliminary courses

Opptak til master i estetiske fag, studieretning kunst i samfunnet.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om samtidskunstens involvering i aktuelle samfunnsproblematikker
  • har avansert forståelse av teori og praksis som omfatter kunstens rolle i samfunnet
  • har god kjennskap til problemstillinger tilknyttet kunstens ulike sosiale og didaktiske funksjoner
  • har god forståelse av prosjektarbeid og prosjektorganisering i krysningsfeltet mellom kunst og samfunn

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og drøfte ulike perspektiver på kunstens betydning og rolle i samfunnet
  • kan anvende kunstbasert kompetanse i ulike institusjonelle kontekster og fagfelt
  • kan utpeke, vurdere og kontekstualisere relevante problemstillinger som gjør seg gjeldende når kunsten trer inn i nye sammenhenger utenfor kunstfeltet
  • har spesialisert praktisk-teoretisk kompetanse
  • kan kritisk analysere og evaluere egen og andres praktiske produksjon og sette denne i sammenheng med relevant teori i og utenfor pensum
  • kan forholde seg kritisk og redelig til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bidra til nytenkning innen det estetiske fagområdet
  • kan anvende sin kunnskap og sine ferdigheter på nye områder for akademisk utforskning og praksis
  • kan gjennomføre selvstendig forskningsarbeid tilknyttet en gitt oppgave
  • kan formidle et kritisk perspektiv på problematikker tilknyttet kunst i samfunnet, både skriftlig og muntlig

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Emnet er basert på individuelle studier med deltagelse i forelesninger, grupper, workshoper og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform, og det vil bli lagt til rette for undervisning i tilknytning til institusjonsbesøk og møter med ulike aktører på kunstfeltet. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
  • En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 2000-2500 ord + litteraturliste
  • Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. 3000-4500 ord + litteraturliste

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

This course offers an introduction to the practice of writing and reading academic literature. Communicating properly, both in written and oral form, is a cornerstone of research. This course therefore also contains an element of presentation technique. The course will cover common concepts from research methods, such as qualitative and quantitative methods based on the specialization track chosen. Finally, the course introduces research ethics.

Examiners

No formal requirements over and above the admission requirements.

Overlapping courses

A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of this course the student:

  • has thorough knowledge of writing in research processes
  • has advanced knowledge of forums and channels in which research results are published
  • has thorough knowledge of the formal academic writing conventions
  • has thorough understanding of the common research methods within either qualitative or quantitative research

Skills

On successful completion of this course the student:

  • can find research results in literature databases
  • can analyse and critically evaluate various information sources
  • can write summaries using his/her own words
  • can formulate scientific reports
  • can use electronic reference tools
  • can carry out objective and constructive peer reviews on written work
  • can identify the research method used in a scientific text
  • can explain the application of a research method in a research project
  • can discuss and compare research approaches in the domain of quantitative or qualitative methods

General competence

On successful completion of this course the student:

  • can identify research fraud and plagiarism
  • has a thorough knowledge of responsibility for author and co-authorship in accordance with the Vancouver Convention