Programplaner og emneplaner - Student
MEST5010 Theatre and society Course description
- Course name in Norwegian
- Teater og samfunn
- Study programme
-
Master of Aesthetic Practices in Society
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene velger å fordype seg i perspektiver fra dramapedagogikk, dramaturgi, kreativ produksjon og/eller teater i det anvendte feltet. Studieretningen har et forsknings - og livsløpsperspektiv og åpnes opp mot ulike arbeidsfelt i samfunnet. Du vil lære å anvende praktiske og teoretiske refleksjoner som utgangspunkt for å analysere relevante drama- og teaterfaglige problemstillinger i en aktuell samfunnsmessig kontekst. Det er fokus på å koble teori til praktiske utøvende prosjekter hvor kompetanse innen dramaturgi, produksjon, bærekraft og prosesstenkning er viktige verktøy. Dette innebærer utvikling av praktiske prosjekter i kontakt med ulike aktører og institusjoner i - og utenfor kunstfeltet.
Diskusjoner rundt drama og teaterfeltets rolle og funksjon i samfunnet står sentralt. Du vil tilegne deg teoretisk og fagkritisk refleksjon, kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av forsknings - og utviklingsoppgaver (FOU-oppgaver), samt planlegging av kunstneriske og anvendte prosjekter.
Required preliminary courses
Opptak til master i estetiske fag, studieretning teater og samfunn
Learning outcomes
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om sentrale teorier og kontemporære praksiser innen dramapedagogikk /dramaturgi /anvendt teater.
- har inngående kunnskap i hvordan metoder fra dramapedagogikk/dramaturgi/anvendt teater kan brukes i møte med lokalsamfunn, i samarbeid med enkeltindivider og til å belyse samfunnsrelaterte problemstillinger knyttet blant annet til identitet, mangfold, bærekraftig utvikling, teknologi og demokrati.
- avansert kunnskap om dramaturgiske tilnærminger, fasilitatorrollen og etiske problemstillinger knyttet til faget i praksis og teori.
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende praktiske og teoretiske refleksjoner som utgangspunkt for å analysere relevante dramapedagogiske/dramaturgiske/teaterfaglige problemstillinger knyttet til fagets plass i et mangfoldig samfunn.
- kan analysere og forholde seg kritisk og redelig til ulike kilder og anvende disse til å strukturere og drøfte sentrale faglige problemstillinger knyttet til aktuelle sceniske praksiser.
- Kan utvikle dramaturgiske prosesser og relevante strukturer for drama/teaterfaglige prosjekter.
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til selvstendig refleksjon i spennet mellom drama/dramaturgi/anvendt teater og sette dette i forhold til aktuelle samfunnsutfordringer i et bærekraftperspektiv.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på innovative måter for å planlegge dramapedagogiske forløp, anvendte teaterprosjekter, dramaturgioppgaver eller formidling - og produsentoppdrag i ulike deler av samfunnet.
- Kan planlegge og utvikle kreative prosjekter
Teaching and learning methods
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å utøve sykepleie ved psykisk lidelse. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPHPRA231 i 3. periode.
Course requirements
For å kunne påbegynne emnet må studenten ha bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi og SPHPRA111 Sykepleierens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare organisasjon og ledelse samt politiske beslutninger som styrer psykisk helsearbeid
- kan gjøre rede for konsekvenser av rusbruk og sammenhenger mellom rus og psykisk lidelse
- kan gjøre rede for ulike profesjoners funksjon innen psykisk helsearbeid
- har kunnskap om individuell plan
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende, medarbeidere og/eller andre studenter*
- kan veilede og gi informasjon på en slik måte at pasienten kan gjøre egne velbegrunnede valg
- kan administrere, observere og rapportere virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling
- kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i et folkehelseperspektiv i forhold til pasienten og hans nettverk, med vekt på brukermedvirkning
- kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier i forhold til psykiske lidelser
- kan arbeide kunnskapsbasert
- kan anvende kunnskap om Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern
- kan administrere eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
- kan gjøre rede for utfordringene det er å leve med psykiske lidelser på kort eller lang sikt
- kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
- kan ta initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
- ber om og er mottagelig for veiledning
- har innsikt i og viser evne til å reflektere over pasientens opplevelser og reaksjoner på sykdom og behandling
- kan forholde seg til den enkelte pasient, pårørende og ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
- har kulturell forståelse i utøvelsen av sykepleie og forståelse av psykisk lidelse
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Egenvurdering i form av konkretisering av læringsutbytter til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- En individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 1500 ord
- Deltakelse i to veiledninger
- Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
- Gruppeoppgave tilknyttet INTER1000*
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden
Grading scale
Alle
Examiners
Alle
Overlapping courses
Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet