EPN-V2

MEST4520 Research Theory and Method 2 Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode 2
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

This course is a continuation of Research Theory and Method 1 and has a particular focus on methods relevant to the aesthetic disciplines. The course emphasises the student analysing, assessing and using theoretical and practical elements in a research, art and/or design process. The course involves choosing the focus of the master's degree project and developing the research question, as well as starting the development of a research design, which is continued in the subject Project Development and Research Design in the third semester.

Recommended preliminary courses

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Fordypningsoppgave i gruppe knyttet til observasjoner fra praksis, omfang, 3000 ord +/- 10%
  2. Fagseminar - muntlig framlegg i gruppe knyttet til tema lek, kultur og hverdagsaktivitet

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Forberedelse og etterarbeid knyttet til arbeidskrav 1 - observasjonsarbeid i barnehagen
  • Deltakelse i forberedelser til og gjennomføring av arbeidskrav 2 - fagseminar
  • Forberedelse og etterarbeid knyttet til observasjon, punktpraksis - ulike barnehageformer

Undervisningsplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse. Ved fravær må studenten enten ta igjen undervisningen eller gjennomføre et alternativt faglig opplegg.

Krav til 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning. Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

Knowledge

The student:

• has in-depth knowledge of a range of relevant theory of science perspectives in a limited aesthetic field

• can analyse and evaluate the theoretical and practical elements of the testing and research process

• has knowledge of and can take a critical approach to the use of different sources and ethical considerations in testing, creative practice and research processes

Skills

The student

  • can independently apply select theory of science and knowledge of methodology that is relevant to a limited aesthetic field
  • can assess and discuss research methodology choices in relation to the objective and research question
  • can assess and apply various sources and research ethical norms relating to the research process

General competence

The student

  • can work independently on developing a research question in combination with various relevant methods
  • can apply and communicate their knowledge using research methodology argumentation
  • can use knowledge and skills in the aesthetic fields to contribute to new ideas and innovation processes

Teaching and learning methods

Teaching methods vary between lectures and various student-active learning methods. Students must actively participate in teaching and group work in addition to the scheduled teaching sessions.  The master’s programme is based on individual study with participation in groups, lectures and thematic workshops. Emphasis is placed on both theoretical and practical work as forms of study. During the course, the student shall have a particular focus on working actively with a selection of research methods that may be relevant for their future master's thesis.

Teaching is in English when this course is included in the international semester.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

· Minimum 80% attendance at compulsory teaching activities and seminars

Assessment

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Emnet "Pedagogisk arbeid med barn under 3 år" er spesielt rettet mot arbeid med de yngste barna i barnehager. Emnet vektlegger kunnskaper om små barns utvikling og læring, samt innlevelse i barns behov og opplevelser. Kvaliteten på samspillet med voksne er viktig for barns utvikling og læring. I emnet vil derfor kunnskap om disse perspektivene være sentrale. Trygghet, tilknytning, nærhet, anerkjennelse og oppmuntring i hverdagen er nøkkelfaktorer for å gi barn gode utviklingsmuligheter. Små barn har glede av å være sammen og er i stand til å opprette sosiale relasjoner med hverandre. Barnehagen må gi de yngste barna tid og muligheter til å utvikle samvær og lek med jevnaldrende gjennom voksnes nærvær, fysisk tilrettelegging og planlegging av hverdagen.

Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk og kommunikasjon samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold. I fordypningsemnet rettes fokus mot ulike gruppeorganiseringer og barnehagetilbud for små barn.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted.

Grading scale

Pass/fail.

Examiners

Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer, individuelt og i gruppe. Arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere både i skriftlige og muntlige arbeider. Studiet er i stor grad basert på læring sammen med andre. I tillegg forutsettes egeninnsats og selvstudium. Informasjonsteknologi (IKT) inngår som integrert del av læringsaktivitetene i emnet.

Overlapping courses

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Skikkethetsvurdering Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.