Programplaner og emneplaner - Student
MEST4520 Research Theory and Method 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetode 2
- Study programme
-
Master of Aesthetic Practices in Society
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course is a continuation of Research Theory and Method 1 and has a particular focus on methods relevant to the aesthetic disciplines. The course emphasises the student analysing, assessing and using theoretical and practical elements in a research, art and/or design process. The course involves choosing the focus of the master's degree project and developing the research question, as well as starting the development of a research design, which is continued in the subject Project Development and Research Design in the third semester.
Recommended preliminary courses
Studentene skal gjennom studiet utvikle sin evne til å søke, vurdere, behandle og formidle informasjon. Studentene skal tilegne seg praktiske og teoretiske kunnskaper og ferdigheter, som gjør dem kompetente til å arbeide profesjonelt med informasjons- og kommunikasjonsvirksomhet eller medieproduksjon innen offentlig og privat sektor.
Kunnskaper
Kandidaten har
- grunnleggende teoretiske kunnskaper om medier, medienes makt og betydning for individ (kjønn, identitet, tilhørighet), kultur, samfunn og globale prosesser
- grunnleggende teoretisk kunnskap om informasjon og kommunikasjon
- grunnleggende kunnskaper om medieproduksjon i tekst/lyd/bilde på ulike plattformer og i ulike formater
Ferdigheter
Kandidaten kan
- skape, presentere og formidle kreativt på ulike plattformer og i ulike tekst-, lyd- og bildemedier, så vel som i muntlig form for ulike målgrupper
- analysere og vurdere ulike medietekster og samspillet med andre medietekster
- arbeide reflektert med språklig kommunikasjon og være bevisst på språklig påvirkning
- arbeide reflektert med informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger på individuelt, nasjonalt og globalt plan
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- inngå profesjonelt i ulike funksjoner med informasjon, kommunikasjon og medieproduksjon innenfor offentlig og privat virksomhet
- reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
- arbeide med entreprenørskap og innovasjon innen fagfeltet
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
Knowledge
The student:
• has in-depth knowledge of a range of relevant theory of science perspectives in a limited aesthetic field
• can analyse and evaluate the theoretical and practical elements of the testing and research process
• has knowledge of and can take a critical approach to the use of different sources and ethical considerations in testing, creative practice and research processes
Skills
The student
- can independently apply select theory of science and knowledge of methodology that is relevant to a limited aesthetic field
- can assess and discuss research methodology choices in relation to the objective and research question
- can assess and apply various sources and research ethical norms relating to the research process
General competence
The student
- can work independently on developing a research question in combination with various relevant methods
- can apply and communicate their knowledge using research methodology argumentation
- can use knowledge and skills in the aesthetic fields to contribute to new ideas and innovation processes
Teaching and learning methods
Teaching methods vary between lectures and various student-active learning methods. Students must actively participate in teaching and group work in addition to the scheduled teaching sessions. The master’s programme is based on individual study with participation in groups, lectures and thematic workshops. Emphasis is placed on both theoretical and practical work as forms of study. During the course, the student shall have a particular focus on working actively with a selection of research methods that may be relevant for their future master's thesis.
Teaching is in English when this course is included in the international semester.
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
· Minimum 80% attendance at compulsory teaching activities and seminars
Assessment
The exam consists of two parts:
Part 1) Individual oral presentation of approx. 10-15 minutes.
Part 2) Individual written documentation, 1500-2500 words.
Both parts are assessed together and a single overall grade is given.All parts must be passed in order for the course to be passed.
The result of the written part of the exam can be appealed. The result of the oral part of the exam cannot be appealed. If the grade is changed after the appeal process, a new oral presentation will be held to determine the final grade.
The exam can be submitted in English or Norwegian.
Further information about these tasks will be provided in the exam tasks and in the teaching.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted.
Grading scale
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for informasjons- og kommunikasjonsvirksomhet eller medieproduksjon innenfor offentlig og privat sektor.
Examiners
For å bli tatt opp til det treårige bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
Enkeltemneopptak
De valgfrie emnene i femte semester kan tilbys eksterne deltakere dersom det er ledige plasser. Opptakskrav for eksterne deltakere er generell studiekompetanse og studier på universitets-/høgskolenivå tilsvarende minimum 60 studiepoeng.
Overlapping courses
Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger, filmvisninger, prosjektarbeid, gruppearbeid, seminarer, praktisk arbeid med mer. Studentene må regne med å utføre mye praktisk arbeid i grupper og individuelt. Den enkelte student må innstille seg på at det også kan være nødvendig å avsette tid til studiearbeid på ettermiddagen og kvelden.
Undervisningen er organisert slik at det både gis felles teoriforelesninger gjennom hele semesteret, samt undervisning gruppevis.
Alle emnene består av arbeidskrav som må være godkjent før man kan fremstilles seg til vurdering. Det forventes at studentene trekker med seg medieteoretisk refleksjon i det praktiske arbeidet med medieproduksjoner.