EPN-V2

MEST4320 Project in Practice Course description

Course name in Norwegian
Prosjekt i praksis
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på utvikling, planlegging og produksjon av praktisk-estetiske og kunstneriske prosjekter i ulike estetiske feltet. Det legges vekt på ideutvikling gjennom praktiske forprosjekter, presentasjoner, formidling og visninger av studentenes eget arbeid. Studentenes praktiske arbeid settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser knyttet til den enkeltes interessefelt og bredere forskningskontekst. Emnet omfatter også eksempler på perspektiver på globalisering, økologi, mangfold og kjønn i det estetiske feltet. Emnet setter praktiske og organisatoriske prosjekter i ulike kunstfelt i en videre kunnskapsbasert ramme.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utvikling av praktisk-estetisk prosjektarbeid i en forskningskontekst
  • har oversikt over presentasjonsmuligheter og visningsformer for eget praktisk-estetisk arbeid
  • har inngående kunnskap om relevante estetiske samtidsuttrykk
  • har kunnskap om perspektiver på økologi, globalisering, mangfold, kjønn og likestilling i det estetiske feltet
  • har profesjonell kunnskap om teknikk og metoder som trengs i eget praktisk-estetisk arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig praktisk-estetisk prosjekt.
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid sett i en forskningskontekst
  • kan foreta etiske refleksjoner innenfor teori og praksis i praktiske-estetiske prosjekter

Studenten kan reflektere over, diskutere og velge relevante presentasjons- og formidlingsformer og

  • orientere seg i kunst- og kulturfeltet og bruke aktuelle referanser
  • sette estetiske uttrykk inn i aktuelle samfunnssammenhenger i forhold til perspektiver på økologi, globalisering, mangfold, kjønn og likestilling

Teaching and learning methods

Undervisningen består i forelesninger som presenterer sentrale tema i emnet og prosjektarbeid i workshops hvor både gruppearbeid og eget, selvstendig arbeid inngår. Det gis individuell veiledning og gruppeveiledning. Studentene deltar i undervisningen og i gruppearbeid. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Det blir utarbeidet detaljerte undervisningsplaner for workshops, prosjekt og forelesninger med utgangspunkt i emneplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En plan for presentasjon og visning av eget prosjekt som følges av praktisk-estetisk materiale og dokumentasjon av estetiske referanser.

Assessment

Praktisk-estetisk presentasjon.

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Pensumliste

NB ! De ulike studieretningen har ulike pensumlister:

Prosjekt i praksis for studieretning FKD - Fagdidaktikk: kunst og design

Pensumlisten gjelder kun for FKD. Antall sider: 612.

Adamson, G. (2010). Section Introduction. In G. Adamson (Ed.), The Craft Reader (pp. 9-10). Oxford, New York: Berg. (2 s.)

Adamson, G. (2007). Thinking through craft (pp. 1-7). Oxford, New York: Berg. (7 s.)

Berg, A. (2014). Artistic research in public space. Participation in material-based art. (Aalto University publication series. Doctoral dissertations. Vol. 33/2014). Aalto University, Helsinki. (pp. 21-65). Retrieved from https://shop.aalto.fi/media/attachments/72722/Berg.pdf (44 s.)

Durling, D. (2004). Discourses on Research and the PhD in Design. In L. M. Nielsen (Ed.), DesignDialog : designforskning i et demokratisk perspektiv . HiO-rapport (trykt utg.) (Vol. 22, pp. 27-38). Oslo: Høgskolen i Oslo, Avdeling for estetiske fag. Retrieved from http://media.wix.com/ugd/9bb887_1b9e1efafdb74954be4a7818e288f1b5.pdf. (11 s.)

Frayling, C. (1993/1994). Research in Art and Design. London: Royal College of Art. Retrieved from transart.org/wp-content/uploads/group-documents/79/1372332724-Frayling_Research-in-Art-and-Design.pdf (5 s.)

Jones, P. (2014 ). Relating Systems Thinking and Design II. Theoretical Evolution in Systemic Design.FORMakademisk, 7 (4). doi: http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.1237 (4 s.)

Friedman, K. (2008). Research into, by and for design. Journal of Visual Arts Practice, 7 (2), 153-160. doi:10.1386/jvap.7.2.153/1 (7 s.)

Lave, J. & Wenger, E. (2000). Legitim perifer deltagelse. I P. Mikkelsen, R. Damkjær & K. Illeris (Eds.),Tekster om læring (pp. 181-190). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. (11 s.)

Molander, B. (1993). Kunskap i handling . Göteborg: Daidalos. (302 s.)

Morrison, A. & Sevaldson, B. (2010). Editorial. ¿Getting Going¿ - Research by Design. FORMakademisk, 3(1), 1-7. Retrieved from doi: http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.136 (7 s.)

Reitan, J. B. (2007). Improvisation in tradition: a study of contemporary vernacular clothing design practiced by Iñupiaq women of Kaktovik, North Alaska. (Dr. ing. avhandling), Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, [Oslo]. Retrieved fromhttps://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/298633/Janne%20Beate%20Reitan.pdf?sequence=1&isAllowed=y (pp. 64-82 + 173-192) (37 s.)

Reitan, J. B. (2014). Learning by watching. Vernacular Iñupiaq-Inuit design learning as inspiration for design education. Techne series: Research in sloyd education and crafts science. A, 21 (2), 1-20. vasa.abo.fi/NordFo/techne/index.htm (20 s.)

Rose, G. (2007). Visual Methodologies. An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. (4th ed.) . (pp. 307-329). London: Sage. (22 s.)

Salomon, O. (2010). 'Introductory Remarks', from The Teacher's Handbook of Slöyd. In G. Adamson (Ed.),The Craft Reader (pp. 11-15). Oxford, New York: Berg. (5 s.)

Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner . San Francisco, CA: Jossey-Bass. (pp. 3-79) (76 s.)

Sevaldson, B. (2011). GIGA-mapping: Visualisation for complexity and systems thinking in design. Nordes 2011 - Making Design Matter, May 29, 2011 - May 31, 2011. Helsinki, Finland: School of Art & Design, Aalto University. Retrieved from http://www.nordes.org/opj/index.php/n13/article/view/104/88 (20 s.)

Sevaldson, B. (2010). Discussions & Movements in Design Research. A systems approach to practice research in design. FORMakademisk, 3 (1), 8-35. doi:http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.137 (27 s.)

Sevaldson, B. & Ryan, A. J. (2014). Relating Systems Thinking and Design I. Practical Advances in Systemic Design. FORMakademisk, 7 (3). doi: http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.1233 (5 s.)

Prosjekt i praksis for studieretningene Kunst i samfunnet, drama og teaterkommunikasjon, mote i samfunnet

Bull, Stephen (2010): Photography . London and New York: Routledge. (40 sider)

Gjærum Gürgens, R. Vollan, I., Bjerkestrand Brunvathne, K. (2015). Levd skuespillerliv og rolletildeling. En studie av kvinner i norsk institusjonsteater. InFormation - Nordic Journal of Art and Research.Vol. 4. (13 sider)

Kagan, S. (2012) Toward Global (Environ)Mental Change: Transformative Art and Cultures of Sustainability . Berlin: Heinrich Boell Stiftung. (42 s.)

Lehrdal, E. (2007) Slagkraft. Håndbok i idéutvikling (20-55) (35 sider)

Nochlin, L. (1971): Why have there been no great woman artists? New York: Basic Books (26 s.)

Meyer, S. (2016). Kunst og Etikk. Oslo: Cappelen Damm. (s. 47-62) og 99-120 (35 s. til sammen)

Rush, M. (2005): New Media in Art. London: Thames and Hudson. s. 7-117 (80 sider tekst)

Serres, M. (1985/2008). The Five Senses. Estetikk London: Continuum. S. 1-16 og s. 311-345 (49 sider)

Stryken Scharning, H., Aakre, J. (2016) Prosjekthåndboka 3.0. Verktøykasse for kreative team. Oslo:Universitetsforlaget (s. 37-226) (189 sider)

Welch, W. (1999). Transculturality - the Puzzling Form of Cultures Today . I: Spaces of Culture: City, Nation, World. Mike Featherstone and Scott Lash (red.) London: Sage (s. 194-213) (19 sider)

(Pensumliste ajour: Juni 2016)