Programplaner og emneplaner - Student
MEST4313 Research Theory and Method 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetode 2
- Study programme
-
Master of Aesthetic Practices in Society
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course is a continuation of Research Theory and Method 1. It elucidates research methods and philosophy of science perspectives of relevance to the distinctive nature of the aesthetic field. The course emphasises the student analysing, assessing and using theoretical and practical elements in his/her own research process. In the course, the student will prepare a proposal for his/her own research design as a basis for the further work on the master’s thesis.
Recommended preliminary courses
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer
Eksamensresultat kan påklages.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge The student:
· is capable of applying knowledge of relevant philosophy of science perspectives in a delimited aesthetic field
· is capable of analysing and assessing the theoretical and practical elements of the testing and research process
· is capable of using and taking a critical approach to the use of sources and ethical assessments throughout the research processes
Skills
The student
· is capable of using philosophy of science and methodology of relevance to a delimited aesthetic field in an independent manner
· is capable of critically assessing research methodology choices in relation to different research questions
· is capable of research methodology argumentation relating to a delimited aesthetic field
· is capable of assessing and using different sources and research ethical standards in the research process
· is capable of independent practical and theoretical work in the testing and research process
Competence
The student
· is capable of working independently in his/her own field and masters the field's forms of expression
· is capable of communicating with various target groups about professional issues and angles of discussion in the aesthetic fields
· is capable of using knowledge and skills in the aesthetic fields to contribute to new ideas and innovation processes
Teaching and learning methods
Teaching methods vary between lectures given by both lecturers and guest lecturers. Students must actively participate in teaching and group work. The master’s programme is based on individual study with participation in groups, lectures and thematic workshops. Emphasis is placed on both theoretical and practical work as forms of study.
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
· Minimum 80% attendance at compulsory teaching activities and seminars
Assessment
Dette emnet skal sammen med Matematikk 1000 gi studenten forståelse for matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i en jobbsituasjon.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- bruke matriseregning til å løse systemer av linære likninger
- bruke lineær algebra til å finne egenverdier og løse systemer av differensiallikninger
- gjøre rede for konvergensbegrepet og metoder for å bestemme konvergens
- gjøre rede for potensrekkeutvikling av funksjoner og tilnærming ved Taylorpolynomer
- drøfte funksjoner av flere variable og anvende partielt derivert på ulike problemstillinger
Ferdigheter
Studenten kan:
- Gauss-Jordan eliminasjon og matriseregning
- finne inverse matriser og determinanter
- beregne egenvektorer og diagonalisere matriser
- anvende diagonalisering av matriser til å løse systemer av differensiallikninger
- bestemme konvergens av rekker med bl.a. forholdstesten, samt kunne derivere og integrere potensrekker leddvis
- finne Maclaurinrekker og tilnærmingspolynomer til kjente funksjoner og bruke Taylorpolynomer til å finne tilnærmingsverdier for integraler og grenseverdier
- beskrive og drøfte funksjoner av flere variable bl.a. ved bruk av nivåkurver og partielle deriverte
- tolke gradient og retningsderivert geometrisk og anvende lineær tilnærming og totalt differensial for funksjoner i flere variable til å bestemme målefeil og usikkerhet
- bestemme og klassifisere kritiske punkter til funksjoner av to variable
- anvende matematikkverktøy på matriser, rekker og funksjoner av to variable
Generell kompetanse
Studenten kan:
- identifisere sammenhengen mellom matematikk og eget ingeniørfag
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
- bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
Examiners
Fellesforelesning og øvingstimer. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer.
Overlapping courses
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Formelsamling: Haugan, J. (2016). Formler og tabeller. NKI-forlaget (med enge notater i formelsamlingen).