Programplaner og emneplaner - Student
MEST4241 Fashion and Society Course description
- Course name in Norwegian
- Mote og samfunn
- Study programme
-
Master of Aesthetic Practices in Society
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet belyses motefeltets ulike perspektiver i samfunnet. Studentene skal tilegne seg kunnskap om og forståelse for mote- og klesbransjens ulike roller og funksjon i en norsk og global sammenheng. Samtidens uttrykk og fremtidsaspekter i fagområdet vil bli belyst. Motevitenskap, internasjonale tendenser og designutvikling rettet mot miljø- og bærekraftig produksjon vektlegges. Studieretningen har både en praktisk og en teoretisk tilnærming til fagfeltet. Det kan være utvikling av egen identitet som designer eller i tverrfaglig samarbeid.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om nyere teori og praksis og hvordan disse påvirker fagområdet mote
- kunnskap om drakthistoriske endringer sett i et kulturhistorisk perspektiv
- kunnskap om produksjonssystemer og andre bransjemekanismer som påvirker motebransjen
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere motebransjens kompleksitet i lys av ulike teoretiske og praktiske tilnærming
- sammenholde teoretisk kompetanse og praktiske erfaringer fra fagfeltet
- kan anvende kunnskap på nye områder og gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan reflektere over etiske- og miljømessige problemstillinger innen design og produksjon av klær
- utpeke relevante problemstillinger på motefeltet og sette dem i et samfunnsperspektiv
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk. I andre semester blir det individuell veiledning knyttet til eksamen/prosjektbeskrivelsen.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
- En individuell, skriftlig oppgave hvor mote- og klesbransjens ulike roller og funksjon i samfunnet blir belyst, 10-15 sider.
- Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker. 10-15 sider.
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Pensumliste
Mote og samfunn
Barnard, M. (red.) (2007): Fashion Theory: A reader , Routledge, London. (50 sider)
Black, S. (red.) (2013): The Handbook of Fashion Studies , Bloomsbury Academic. (50 sider)
Brand, J. & Teunissen, J. (red.) (2014): The future of fashion is now , Boijmans Van Beuningen. (30 sider)
Busch, O. mfl. (2014): The Fashion Condition , The Fashion Praxis Collective/SelfPassage. (30 sider)
Busch, O. mfl. (2012): Just Fashion: Critical Cases on Social Justice in Fashion . SelfPassage. (50 sider)
Entwistle, J. (2015): The Fashioned Body: Fashion, Dress and Modern Social Theory, Polity (80 sider)
Flethcher, K. & Grose, L. (2012): Fashion & Sustainability. Design for Change . Laurence King Publishers Ltd. (50 sider)
Gaugele, E. (red.) (2014): Aesthetic Politics in Fashion , Sternberg Press. (50 sider)
Geczy, A. og Karaminas, V. (red.) (2016): Fashions Double: Representations of fashion in painting, photography and film, Bloomsbury (60 sider)
Hemmings, J. (red.) (2012): The Textile Reader, Berg Publisher. (30 sider)
Hethorn, J. og Ulasewics, C. (red.) (2008): Sustainable Fashion: Why Now? A conversation exploring issues, practices, and possibilities , Fairchild Books (60 sider)
Heti, S. (2014): Women in Clothes . Blue Rider Press. (70 sider)
Jenss, H. (red.) (2016): Fashion Studies: Research methods, sites and practices. Bloomsbury. (50 sider)
Kawamura, Y. (2011): Doing Research in Fashion and Dress: An Introduction to Qualitative Methods,Bloomsbury Academic. (145 sider)
Klepp, I.G. and Bjerck, M. (2012): A methodological approach to the materiality of clothing: wardrobe studies, i International Journal of Social Research Methodology . Vol. 17, no. 4, 2014, p. 373-386 (13 sider)
McNeil, P. and Miller, S. (2014): Fashion Writing and Criticism , Bloomsbury Academic. (50 sider)
McNeil, P. (2010). "The Future of Fashion Studies", Fashion Theory, Vol. 14:1 (s. 105-110) (6 s.) ISSN 1362704X
Melchior, M. R. (2013): Dansk på mode! Fortellinger om design, identitet og historie i og omkring dansk modeindustri, Museum Tusculanums Forlag. (50 sider)
Melchior, M. R. og Svensson, B. (red.) (2014): Fashion and Museums, Theory and Practice , Bloomsbury Academic. (40 sider)
Melchior, M. R. (2011): From Design Nations to Fashion Nations? Unpacking Scandinavian Fashion Dreams .Fashion Theory. Journal of Dress, Body and Culture , 15:2, (s. 177-200.) (23 sider)
Nordgård, K. mfl. (2008). Motepilot. En undersøkelse av det norske motedesignfeltet , Oslo: KHiO (fakultet for design) & HiO (avdeling for estetiske fag). (30 sider)
Skov, L., (red.) (2010): Berg Encyclopedia of World Dress and Fashion: West Europe , Oxford University Press.) (40 sider)
Skjold, E. (2014): The Daily Selection , Frederiksberg: Copenhagen Business School (Phd), PhD Series; nr. 33-2014. (40 sider).
Teunissen, J., (2011): Deconstructing Belgian and Dutch Fashion Dreams: From Global Trends to Local Crafts. Fashion Theory. Journal of Dress, Body and Culture, 15:2. (20 sider)
Moe, A., (2014): Broderte bunader: Hundre år med norsk bunadshistorie. Duran Publishing. (20 sider)
Pedersen, A. (2013). Folkedrakt blir bunad. Cappelen Damm Faktum. (30 sider)
Welters, L., og Lillethun, A., (red.) (2007): The Fashion Reader , Berg Publisher. (80 sider)
Kompendium ca. 100 sider.
Til sammen 1287 sider.
(Pensumliste ajour: Juni 2016)