EPN-V2

MEST4231 Art in Society Course description

Course name in Norwegian
Kunst i samfunnet
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediæravdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediæravdeling. Etter gjennomført emne skal studenten ha handlingskompetanse i barnesykepleie, som innebærer å kunne ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie, både i elektive og i mer akutte og komplekse situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

Required preliminary courses

BARNPRA2 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Learning outcomes

Kunnskap Studenten:

  • har inngående kunnskap om samtidskunstens teori og praksis
  • kan avansert terminologi innen nyere kunst og estetikk
  • har avansert forståelse av formidlingsproblematikk og kunstens ulike didaktiske dimensjoner
  • har en god forståelse av kunstfeltets institusjoner og styringsperspektiver
  • har god kjennskap til ulike tekster og tekstbruk på kunstfeltet, som anmeldelse, kritikk, kommentar, katalogtekst, rapport, utredning, vitenskapelig artikkel, etc.
  • har inngående kunnskap om prosjektarbeid og prosjektorganisering på kunstfeltet

Ferdigheter Studenten:

  • har spesialisert praktisk-teoretisk kompetanse
  • kan anvende kunstbasert og kunstdidaktisk kompetanse i ulike formidlingssituasjoner
  • kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innen det estetiske fagområdet
  • kan utpeke relevante problemstillinger på samtidskunstfeltet
  • kan analysere, vurdere og kontekstualisere egen og andres praktiske produksjon
  • kan disponere og produsere ulike kunstfaglige tekster som anmeldelse, kritikk, kommentar, katalogtekst, rapport, utredning, vitenskapelig oppgave, etc.
  • kan analysere og forholde seg kritisk og redelig til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse:

Studenten:

  • har god kjennskap til de offentlige og private produksjons- og formidlingssystemet for kunst
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Teaching and learning methods

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
  • En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 2500-4000 ord.
  • Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar.

Assessment

Opptak til studiet.

Permitted exam materials and equipment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike anestetika, indikasjon for bruk, effekt og bivirkninger
  • har inngående kunnskap om vanlige anestesiteknikker og -former
  • har inngående kunnskap om spesielle forhold ved ulike kirurgiske inngrep som har konsekvenser for valg og anvendelse av ulike anestesiformer, -teknikker og -legemidler
  • har inngående kunnskap om egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller krav til valg og utførelse av anestesi
  • har inngående kunnskap om traumemekanismer, traumeskåring, triage og transport av traumatiserte pasienter

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor anestesiologi
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om sammenhengen mellom sykdom/skade og valg av anestesimidler og -metoder

Grading scale

Ikke relevant

Examiners

Bestått/ikke bestått.