Programplaner og emneplaner - Student
MEST4221 Art and Design Education Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk: kunst og design
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen i samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen design, kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Kulturelt mangfold og dannelse i et bærekraftig perspektiv på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et samfunns- og profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i en kulturell kontekst i lys av historie, samtid og framtid.
-
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
-
Learning outcomes
Studiet er nett- og samlingsbasert. Arbeidsmåtene vil variere mellom fysiske- og nettbaserte aktiviteter som forelesninger, seminarer, workshops, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at de reflekterer over egen læring.. Deltakerne organiseres i læringsgrupper. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppa gi mulighet til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage. OsloMets digitale læringsplattform Canvas vil bli brukt under hele studiet; både på samlinger og mellom samlingene. Blant annet vil den bli brukt til innlevering og vurdering av arbeidskrav. Kommunikasjon med andre studenter og lærere mellom samlingene vil også foregå via Canvas.
-
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt utviklingsarbeid på egen arbeidsplass; prosjektskisse med problemstilling og fremdriftsplan. Formålet med arbeidskravet er å utvikle kunnskaper om de ulike fasene i utviklingsarbeid og egen lederrolle i dette. Omfang: om lag 800 ord.
- Individuelt refleksjonsnotat. Studenten skal dokumentere egen prosessledelse for å utvikle barnehagen til å være en lærende organisasjon. I dette arbeidet inngår minst tre selvvalgte læringsaktiviteter. Refleksjonsnotat skal dokumentere møteledelse og møtestruktur. Omfang: om lag 1000 ord.
Utfyllende informasjon om arbeidskravene gis i undervisningen.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til” Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen” Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- Veiledning på skisse til prosjektrapport.
- Alle deler av samlingene. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
-
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Gjennomført undervisningspraksis i gruppe på inntil fem studenter. Omfang: 20 dager (inkludert forberedelse og etterarbeid).
- En tverrprofesjonell oppgvae, Inter1100, i samarbeid med studenter ved andre studieretninger.
- En muntlig presentasjon i gruppe over et selvvalgt pedagogisk tema.
- Minimum 80% fremmøte med deltagelse i obligatorisk undervisning.
-
Assessment
En individuell skriftlig, hjemmeeksamen over tre dager der fagdidaktikk, pedagogikk og praksiserfaringer inngår. Fagdidaktikk og pedagogikk vektes likt. Omfang totalt: 2500-3000 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Gradert skala A-F.
-
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.