EPN-V2

MEST4221 Art and Design Education Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk: kunst og design
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

I dette emnet skal studentene tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse av samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og design vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Allmenndannelsens posisjon i et kulturelt mangfold og i perspektiv av bærekraftig utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Obligatorisk allmennutdanning og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at kunnskap om utdanning innen kunst og design vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om historiske endringer innen offentlig utdanningspolitikk innen kunst- og designfeltet
  • inngående kunnskap om mål for, og betydningen av utdanning innen kunst og design i et samfunnsetisk perspektiv
  • fordypet kunnskap om samspillet mellom utdanning, kultur og samfunn, blant annet om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg
  • kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et bærekraftig perspektiv
  • kunnskap om hvordan den offentlige skolen representerer en ikke-kommersiell kultur med samfunnsbyggende kulturelle siktemål

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over nasjonale læreplaner innen formgiving, kunst og håndverk
  • analysere læreplaner og utdanning med utgangspunkt i ulike perspektiver
  • reflektere over elevers og studenters læringsutbytte på ulike nivå
  • analysere kompleksiteten i utdanningsfeltet i lys av ulike teoretiske tilnærminger
  • sammenholde forskning og erfaringer fra ulike utdanningsperspektiv
  • drøfte utdanning innen formgiving, kunst og håndverk i et samfunnsetisk perspektiv

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk. I andre semester blir det individuell veiledning knyttet til eksamen/prosjektbeskrivelsen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
  • En individuell, skriftlig besvarelse av en oppgave om fagfeltets grunnlagsproblematikk, 10-15 sider.
  • Presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker. 10-15 sider. Eksamen ligger i høstsemesteret (første semester).

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Pensumliste

Antall sider : 1321.

Alvesson, M. & Sköldberg, K. (2008). Tolkning och reflection: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (2. uppl. ed.). Lund: Studentlitteratur. (s. 81-122 og 475-554) (120 s.)

Borgen, J. S. (1995). Formingsfaget i et oppdragelses- og dannelsesperspektiv. I B. Tronshart (Red.),Formingsfagets egenart. (s. 44-61). Notodden: Telemarksforskning. (17 s.)

Brænne, K. (2011). Vedlikehald av ein konstruert kontrovers - kunstpedagogikk og handverkstradisjon i kunst- og handverksfaget. FORMakademisk , 4 (2), 95-108. (13 s.)

Buch-Hansen, H. & Nielsen, P. (2005). Kritisk realisme. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. s. 7-10 og 101-106. (8 s.)

Catterall, J. S. (1998). Does Experience in the Arts Boost Academic Achievement? A Response to Eisner. Art Education, 51 (4), 6-11. (5 s.)

Chapman, J. (2009). Design for (Emotional) Durability. Design Issues, 25 (4), 29-35. (6 s.) http://web.a.ebscohost.com.ezproxy.hioa.no/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=f7cb73c5-0f77-498d-98f2-d67453a4c7a0%40sessionmgr4004&vid=1&hid=4209

Digranes, I. (2015). Den kulturelle skulesekken - Kvalitetsskule eller kulturarroganse? FORMakademisk, 8(2), 1-16. doi: http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.714 ( 16 s)

Duncum, P. (2002). Visual Culture Art Education. International Journal of Art and Design Education , 21 (1), 14-23. (9 s.)

Eisner, E. W. (1998). Does Experience in the Art Boost Academic Achievement? Art Education, 51 (1), 7-15. (8 s.)

Fairclough, N. (2005). Peripheral Vision: Discourse Analysis in Organization Studies: The Case for Critical Realism. Organization Studies , 26, 915-939. (24 s.)

Fauske, L. B. (2014). Å etablere et akademisk formingsfaglig miljø. FORMakademisk, 7 (5), 1-16. https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/930/1135 (16 s.)

Fauske, Laila Belinda. (2016). Reforhandling av kunnskapsgrunnlag. Forskning og fagutvikling med utspring i designdidaktikk. Techne Series A, 23 (2), 50-68. (18 s.) https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/1560/1569

Foros, P. B., & Vetlesen, A. J. (2012). Angsten for oppdragelse. Et samfunnsetisk perspektiv på dannelse . Oslo: Universitetsforlaget. (261 s.)

Frisch, N. S. (2013). Hooked on peers' drawings: Learning through the visual wildfire. In J. B. Reitan, P. Lloyd, E. Bohemia, L. M. Nielsen, I. Digranes & E. Lutnæs (Eds.), Design Learning for Tomorrow. Design Education from Kindergarten to PhD. Proceedings from the 2nd International Conference for Design Education researchers, 14-17 May 2013, Oslo, Norway (Vol. 4, pp. 1983-1995). Oslo: ABM-media. (12 s.)

Grimen, H. (2008). Profesjon og kunnskap. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier. (s.71-85) Oslo: Universitetsforlaget. (14 s.)

Ivanova, D., Stadler, K., Steen-Olsen, K., Wood, R., Vita, G., Tukker, A., & Hertwich, E. G. (2015). Environmental Impact Assessment of Household Consumption. Journal of Industrial ecology, (20 )3, 526-536. (10 s.) doi:10.1111/jiec.12371

Klepp, I. G. & Laitala, K. (2016). Klærs levetid - LCA på liv og død. I Vittersø, G., Borch, A., Laitala, K., & Strandbakken, P. (Eds.). Forbruk og det grønne skiftet. (s.195-210). Oslo: NOVUS. (15 s.)

Lave, J., & Wenger, E. (2003). Situeret læring - og andre tekster (B. Nake, Trans.). København: Reitzel. (247 s.)

Lindström, L. (2006). Creativity: What Is It? Can You Assess It? Can It Be Taught? The International Journal of Art & Design Education , 25 (1), 53-66 (13 s.)

Lutnæs, E. (2011). Standpunktvurdering i grunnskolefaget Kunst og håndverk: læreres forhandlingsrepertoar . Oslo: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. (s. 99-235) (136 s.)

Lutnæs, E. (2015). Kritisk refleksjon og systemorientert design. - Bevisstgjøring og endringskompetanse gjennom Utdanning for bærekraftig forbruk. FORMakademisk, 8 (3), 1-16. https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/1433/1438 (16 s.)

Michl, J. (2002). On seeing Design as Redesign. An Exploration of a Neglected Problem in Design Education. Scandinavian Journal of Design History, 12 , 7-23. (16 s.)

Nielsen, Liv Merete. (2014). Debunking teacher¿s resistant to teaching children to draw ¿a companion to citizenship for the future. Techne A, 21 (2), 34-42. (8s) https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/1264/1131

Nielsen, L. M. (2008). Designdidaktisk forskning i utvikling - en forskningsoversikt 1997-2007.FORMakademisk, 1 (1), 19-27. hentet fra http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.118 (8 s.)

Nielsen, L. M. (2013). Visualising ideas: a camera is not enough. In J.B. Reitan, P. Lloyd, E. Bohemia, L.M. Nielsen, I. Digranes & E. Lutnæs (Eds.), Design Learning for tomorrow Design Education from Kindergarten to PhD. Proceedings from the 2nd International Conference for Design Education researchers, 14-17 May 2013, Oslo, Norway (Vol. 4, pp. 2080-2089). Oslo: ABM-media. https://oda.hio.no/jspui/bitstream/10642/1975/2/1037016.pdf (9 s.)

Nielsen, L. M., & Brænne, K. (2013). Design literacy for longer-lasting products. Studies in material thinking , 9, 1-9. Retrieved from https://www.materialthinking.org/papers/125 (9 s.)

Næss, P. (2012). Kritisk realisme og byplanforskning. FORMakademisk, 5 (2), 1-17. -doi:http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.493 (17 s.)

Reitan, J. B. (2013). Learning by watching: what we can learn from the Inuit's design learning. In J.B. Reitan, P. Lloyd, E. Bohemia, L. M. Nielsen, I. Digranes & E. Lutnæs (Eds .), Design Learning for Tomorrow. Design Education from Kindergarten to PhD. Proceedings from the 2nd International Conference for Design Education researchers, 14-17 May 2013, Oslo, Norway (Vol. 4, pp. 2119-2133). Oslo: ABM media. (14 s.)

Reitan, J. B. (2017). Contemporary vernacular Inuit clothing as sustainable fashion. In Skjerven, A. & Reitan, J.B. (Eds.), Design for a Sustainable Culture (pp. 129-140). London: Routledge. (31 s.)

Simon, H. A. (1969). The sciences of the artificial . Cambridge, Mass: M.I.T. 55-64. (10 s.)

Solhjell, D. (2015). "Dette er kunst". Oslo: Universitetsforlaget. (s. 100-125) (25 s.)

Sarromaa, S., & Hausstätter, R.S. (2009). Et teoretisk bidrag til en miljørettet pedagogikk. Norsk pedagogisk tidsskrift (1), 67-75. (8 s.)

Sennett, R. (2009). The craftsman . London: Penguin Books. (pp.19-52 og 242-296) (87 s.)

Skarpenes, O. (2007). Den "legitime kulturens" moralske forankring. Tidsskrift for samfunnsforskning , (4), 531-558. (27 s.)

Tavin, K. (2007). Eyes Wide Shut: The Use and Uselessness of the Discourse of Aesthetics in Art Education.Art Education , (March), 40-45. (5 s.)

Vetlesen, A. J. (2015). The Denial of Nature. Environmental philosophy in the era of global capitalism. London: Routledge. (1-21 og 71-79) (29 s.)

Wilson, B. (2004). Child art after modernism: Visual culture and new narratives. In E. W. Eisner & M. D. Day (Eds.), Handbook of Research and Policy in Art Education (pp. 299-328). London: Lawrence Erlbaum Associates & the National Art Education Association. (29 s.)

Rapporter, masteroppgaver og aktuelle artikler kommer i tillegg .