EPN-V2

MEST4111 Art in Context: Aesthetics Course description

Course name in Norwegian
Kunst i kontekst: estetikk
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Dette emnet belyser aktuell teori for et tverrestetisk kunstfelt gjennom perspektiver hentet fra nyere kunstteori, samt medie- og performanceteori. Emnet vil presentere begreper som er sentrale i samtidens estetiske fagfelt gjennom teori og eksempler som omfatter samtidsuttrykk innen kunst, design, håndverk, scenekunst, anvendt teater og performance samt nyere kunstnerisk utviklingsarbeid. Studentene vil i praksis arbeide med dokumentasjon, utvalg og analyser av relevante eksempler innen eget interessefelt, samt delta i tverrestetisk samarbeid.

  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om det estetiske fagfeltets grunnlagsproblematikk
    • har kunnskap om nyere estetisk teori og praksis
    • har kunnskap om aktuelle referanse- og dokumentasjonsformer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i det estetiske feltets egenart og plass i samfunnet
    • kan reflektere over dannelsesdimensjoner og ulike etiske perspektiv i det estetiske feltet
    • kan reflektere over de mulighetene den digitale virkeligheten har på det estetiske fagfeltet
    • kan velge ut og reflektere over relevante samtidsuttrykk på det estetiske feltet i en samfunnsmessig kontekst
    • kan samarbeide innen et tverrestetisk prosjekt
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen består i forelesninger som belyser viktige tema i estetikk samt workshops og seminar. Studentene forbereder seg gjennom lesing av oppgitt litteratur og deltar i undervisningen og i gruppearbeid.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Deltakelse i to workshops.
    • Seminarpresentasjon.
  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over en uke. 10-15 sider.

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

    Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

    Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en todelt karakterskala med bestått/ikke bestått.

    Pensumliste

    Totalt antall sider : 947 - Kunst i kontekst: estetikk.

    Aure, V. og Bergaust, K. (2015) Estetikk og samfunn. Tekster mellom kunstdidaktikk og samtidskunst. (s. 7-56) Bergen: Fagbokforlaget.

    Christensen-Scheel, B.: Recognizing the Observer of Art. (49 sider)

    Archer, M. (2002). Art Since 1960 . London: Thames and Hudson. (137 sider)

    Bale, K. & A. Bø-Rygg (Red.) (2008) Estetisk teori - En antologi. Oslo: Universitetsforlaget

    Barthes, R. (2008). Det lyse rommet. Tanker om fotografiet . s. 411-434 (23 sider)

    Benjamin, W. (2008). Kunstverket i reproduksjonsalderen s. 214-240 (26 sider)

    Danto, A. (2008). Den kunstneriske tilegnelsen av virkelige objekter: Kunstverdenen s. 299-313 (13 sider)

    Dewey, J. Å gjøre en erfaring" fra Art as Experience (1934) s. 196-214 (18 sider)

    Lyotard, J.-F. (2008) Det sublime og avantgarden s. 473-487 (13 sider)

    Bishop, C. (2004). Antagonism and Relational Aesthetics October 110, Fall 2004 (25 sider)

    Bishop, C. (Red.) (2006). Participation . London and Cambridge. Mass.: The MIT Press (s. 20-70, s. 96-116, 160-195) (85 sider)

    Bull, Knut Astrup (2007). En ny diskurs for kunsthåndverket . Oslo: Unipax. (70 sider)

    Fallan, Kjetil (2010). Design History . Oxford and New York: Berg. (s. 1-54) (54 sider)

    Foster, Hal (2002). The Artist as Ethnographer i Return of the Real . Cambridge and London: The MIT Press, s. 171-205 (20 sider)

    Goldberg, R. L. (1979/1988). Performance Art - From Futurism to the Present , New York: Thames and Hudson, (ca. 150 sider)

    Myrvold, C. B. og Wergeland, E. S.: (2016). Participatory action in the age of green urbanism. How the Future Farmer Leapfrogged the Cultural Consumer? The International Journal of Cultural Policy. (20 s.)

    Rancière, Jacques (2000/2004). The Politics of Aesthetics . London: Continuum. (s. 12-30) (18 sider)

    Rancière, Jacques (2009). The Emancipated Spectator . London: Verso. (s. 1-23) (23 sider)

    Sennett, R. (2009). The Craftsman . London: Penguin Books. (s. 1-52 og 214-296) (133 sider)

    Sturken, M. & Cartwright, L. (2001) Practices of Looking. An introduction to Visual Culture. (s. 1-70) (70 sider)