EPN-V2

MERG5900 Master Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Occupational Therapy
Weight
50.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Language of instruction: Norwegian/English

Under supervision, the students will conduct an independent research or development project, or a literaturestudy. Students can choose to write the master’s thesis individually or in pairs. On application, large, interdisciplinary innovation projects can be written in groups of up to four students. Students can also apply to write the master’s thesis with students from other specialisations if they so wish, provided that the scope of the master’s thesis is the same. If more than one student work on the master’s thesis together, each student’s contributions must be documented. The thesis can be written as a monograph or as a scientific article on a specialised topic.

Development of the project description in preparation for the master’s thesis is part of the course MAVIT4070 Research Design and Project Description, 10 ECTS credits.

Required preliminary courses

Innsikt i hvordan organisasjoner fungerer er viktig for alle som skal ut i arbeidslivet. Kunnskaper og ferdigheter fra dette emnet er avgjørende for å orientere seg og forstå det som foregår i en arbeidsorganisasjon. Disse kunnskapene og ferdighetene er særlig viktig for kandidater som går inn i lederstillinger. Studentene skal gis kunnskaper om sentrale organisasjonsmessige fenomener. Det overordnede målet er at studentene skal kunne anvende denne kunnskapen for å forstå det som skjer i organisasjoner. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emne i Foretaksstrategi samt fordypningsemner.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Teaching and learning methods

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • mål, verdiskapning og effektivitet
  • strategi, interessenter og omgivelser
  • teknologi og kompetanse
  • organisasjonsstruktur
  • personalledelse
  • organisatoriske informasjons- og beslutningsprosesser
  • organisatorisk læring og organisasjonsendring
  • ledelse og autoritet, makt og konflikt

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer
  • vurdere foreslåtte løsninger, prioriteringer og valg i organisasjonsmessige sammenhenger på selvstendig faglig grunnlag

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hva organisasjoners samfunnsansvar kan innebære
  • er innforstått med organisasjoners grunnleggende kompleksitet

Course requirements

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, seminar, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, analyse av case og oppgaveløsning. Studentene skal jobbe med oppgaveløsning både individuelt og i grupper utenom fellesforelesningene. Gruppene settes opp av faglærere ved semesterstart.

Assessment

Det er ett arbeidskrav som vil foregå på tre tidspunkter som oppgis ved studiestart. Arbeidskravet vil bestå av skriftlig innlevering, tilbakemelding fra medstudenter, seminar og framlegg. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom oppgavene ikke blir godkjent, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.

Permitted exam materials and equipment

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Ekstern sensor vil, i tillegg til å godkjenne eksamensoppgaven, sensurere besvarelsene sammen med intern sensor.