Programplaner og emneplaner - Student
MENDI3900 Bachelor Assignment Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Physiotherapy Mensendieck Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bacheloroppgaven i fysioterapi er en anledning til å fordype seg i et selvvalgt tema og problemstillinger relatert til fysioterapifaglig praksis og teorigrunnlag. Innhenting av data skal skje gjennom bruk av hensiktsmessige forskningsmetode(r) og analyseres og dokumenteres i tråd med vitenskapelige arbeidsmetoder og forskningsetikk. Arbeidet med oppgaven kan være knyttet til pågående forsknings- og utviklingsprosjekter ved høyskolen eller eksterne miljøer.
Required preliminary courses
Studenten må ha bestått alle eksamener i 2. studieår.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:
Ferdigheter
Studenten kan
- skriftlig dokumentere kunnskap om et selvvalgt fysioterapifaglig tema med relevans på individ- og samfunnsnivå
- innhente, vurdere og anvende teori og vitenskapelig litteratur relatert til oppgavens problemområde
- utforme en problemstilling og følge opp denne gjennom oppgaven
- begrunne valg av egnet forskningsmetode, og dokumentere innsamling og analyse av data, og evaluere egen metodetilnærming
- drøfte resultater for å besvare/belyse problemstillingen.
- konkludere og vise varsomhet i konklusjonene som trekkes.
Generell kompetanse
Studenten kan
- utforske teoretiske og kliniske problemstillinger på en systematisk og reflektert måte
- planlegge, gjennomføre og dokumentere et prosjekt i tråd med retningslinjer for forskningsetikk og personvern
- dokumentere skriftlig fagformidling etter vitenskapelige kriterier
Teaching and learning methods
Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 30. juni 2015. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Redaksjonell endring lagt inn 14. februar 2019 og 28. januar 2020. Gjeldende fra høstsemesteret 2020.
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om tegnspråkgrammatikk og om døves kultur og historie. Mange av de teoretiske emnene blir også gjennomgått i de praktiske emnene.
Course requirements
Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 18. desember 2014 og etablert av fakultetsstyret 22. januar 2015. Revidert versjon godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 5. mars 2015. Redaksjonell endring foretatt 14. januar 2016 og 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Gjeldende fra vårsemesteret 2019.
Emnet Tolking i komplekse møter gir en videre praktisk-teoretisk innføring i tolkefaget.Emnet omhandler tolking i møter med flere deltakere og ulike språklige registre. Det er et nett- og samlingsbasert emne, og det tilbys som deltidsstudium over ett semester.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten
- har kunnskap om konteksten til ulike møter med flere deltakere, som for eksempel i rettsforhandlinger, tverrfaglige møter i helsevesen og barnevern m.m.
- har grunnleggende kunnskap om tolketekniske metoder ved gjennomføring av tolking i komplekse møter
FerdigheterStudenten
- kan veksle mellom ulike tolkemetoder (simultantolking, tolking fra skrift til tale, konsekutiv tolking med notater) i møter med flere deltakere og i møter hvor det brukes ulike språklige registre
- kan anvende hensiktsmessige strategier i tolking mellom norsk og tolkespråket
Generell kompetanse Studenten
- kan gjøre rede for muligheter og begrensninger ved tolking i komplekse møter i teori og praksis
- kan vurdere etiske problemstillinger i tolking i komplekse møter
Grading scale
Den teoretiske undervisningen foregår i plenum og er vanligvispå norsk tegnspråk med tolk. Det kan bli gitt forelesninger på norsk talespråk.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og studentaktive læringsformer.
Examiners
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Studentene skal skrive en individuell hjemmeoppgave på 1500-2000 ord. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd. Oppgaven vurderes som godkjent/ikke godkjent. Formålet med arbeidskravet er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.