EPN-V2

MENDI1300 Functional Assessment and Manual Skills Course description

Course name in Norwegian
Funksjonsundersøkelse og manuelle ferdigheter
Study programme
Physiotherapy Mensendieck Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for ICF som begrepsapparat og klassifisere enkel informasjon om funksjon med ICF- klassifikasjonssystemet.
  • kjenner til standardiserte målemetoder i funksjonsundersøkelsen og kunne relatere disse til emneområdene i ICF
  • kan redegjøre for bevegelsesapparatet funksjon og kjenne til sentrale biomekaniske problemstillinger relatert til muskel- og skjelettsystemet

Ferdigheter

Studenten kan

  • *veilede og instruere mensendieckøvelser som er relevante for pasienten/prøveeleven
  • *foreslå og begrunne valg av sykegrep som kan være relevante for pasienten/prøveeleven
  • utføre sykegrep og massasjeteknikker på medstudent og forklare hvilke anatomiske strukturer som påvirkes
  • anvende anatomisk og biomekanisk forståelse i analyse av stillinger og bevegelser i funksjonsundersøkelsen
  • planlegge og gjennomføre en systematisk funksjonsundersøkelse med utgangspunkt i en kasuistikk
  • anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i funksjonsundersøkelsen.

* = læringsutbytter som testes gjennom arbeidskravet.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til funksjonsundersøkelse av pasient.

Content

Emnet inneholder kunnskap og ferdigheter i den systematiske fysioterapeutiske funksjonsundersøkelsen med utgangspunkt i kroppslige funksjonsområder. Verdens helseorganisasjons klassifikasjonsrammeverk International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) blir introdusert og benyttet som begrepsapparat, og mal for journal introduseres og danner grunnlaget for gjennomføring av funksjonsundersøkelser. Manuelle ferdigheter i sykegrep og massasje vektlegges. Ferdigheter i kommunikasjon og relasjon integreres.

Studentene arbeider selvstendig med pasient/bruker (prøveelev) der de anvender ulike mensendieckøvelser på bakgrunn av funksjonell anatomisk og biomekanisk forståelse.

Teaching and learning methods

Arbeidsformene er organisert som en veksling mellom ferdighetstrening, forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

Studentene gjennomfører funksjonsundersøkelser samt sykegrep og massasje på hverandre. De arbeider med kasuistikkoppgaver som skal presenteres praktisk for medstudenter og faglærer.

Studentene får veiledning av faglærer.

Studentene har praksis i form av selvstendig med bruker (prøveelev) der de anvender ulike mensendieckøvelser, og studentene gir veiledning på arbeidet.

Course requirements

Det kreves minimum 90 % tilstedeværelse i praksis og minimum 80 % på ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk gruppearbeid.

Arbeidskrav

Innhold: LæringsutbytteForm: Individuell praktisk prøve, inntil 30 min.Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjentVurdering: Faglærer vurderer alle studentene.

Assessment

Eksamensinnhold: Alle læringsutbyttene unntatt nr. 4 og 5

Eksamensform:Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 35 min.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F

Sensorordning:Alle studentene vurderes av to sensorer.15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.

Pensumliste

Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 8 -10] [70 sider]

Hagland, H. (2006). Massasje. Omsorg, 3 . * [6 sider]

ICF, Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse . (2003). Oslo: Sosial- og helsedirektoratet. Hentet 28. april 2016 fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/493/ICF_fullversjon-%20IS-0354.pdf [s. 3-25][23 sider]

Juel, N. G., Faugli, H. P., Ludvigsen, T. C. & Horgmop, Ø. H. (2012). Klinisk undersøkelse av bevegelsesapparatet . Bergen: Fagbokforl. [s. 9-329] [320 sider] [Nettressurs:http://kliniskundersokelse.portfolio.no Spesifisering av pensum redegjøres for av foreleser i aktuelt tema]

|Lingsten, K. S., Jakobsen, D. & Halvorsen, G. (2001). Sykegrep: behandlingsgrep innenfor Mensendieck-tradisjonen . Nesbru: Vett & viten. [Kap. 1 -6] [90 sider]

Lund, H., Bjørnlund, I. B. & Sjöberg, N. E. (2010). Basisbog i fysioterapi . København: Munksgaard Danmark. * [Kap 9, 13-14, 18] [61 sider]

Neumann, D. A. (2010). Kinesiology of the musculoskeletal system: foundations for physical rehabilitation . St. Louis: Mosby. [Kap 1 (s. 3-27), 2 (s. 28-34), 4(s. 77-110), 5 (s. 121-167), 6 (s. 198-213), 7 (s. 231-237), appendix ll (s. 299-304), 9 (s. 307-373), 10 (s. 379-415), 11 (s. 431-450), appendix lll (s.456-461), 12 (s. 465-510), 13 (s. 520-562) og 14 (s. 590-614)] [436 sider] Disse sidene inneholder også et stort utvalg av Clinical Connections (CC) og Special Focus (SF), men kun et utvalg av (CC) og (SF) er pensum. Dette presiseres i undervisningsoversikten.

NFFs yrkesetiske retningslinjer. (2015). Hentet 28.april 2016 fra http://fysio.no/Forbundsforsiden/Jus-arbeidsliv/Aktuelle-tema/Etikk/NFFs-yrkesetiske-retningslinjer [2 sider]

Nissen, M. (2009). Berøre og bli berørt. Fysioterapeuten, 79 (4), 28-31. Hentet fra http://fysioterapeuten.no/Tidsskrifter/2009

Nygaard, Ø., Rø, M., Andersen, T. & Zwart, J.-a. (2010). Nakkesmerter med og uten nerverotsaffeksjon.Tidsskrift for Den norske legeforening, 130 (22), 2252-2255. doi:10.4045/tidsskr.09.1285 [3 sider]

Ross, L. M., Lamperti, E. D. & Schünke, M. (2010). Thieme atlas of anatomy: general anatomy and musculoskeletal system . Stuttgart: Thieme. [s. 100-128, 252-282, 361-373, 440-451 og 454-469 [96 sider]

Røe, Y. (2009). Målinger av funksjon og Verdens helseorganisasjons internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF): et arbeidshefte for fysioterapeuter og andre helseprofesjonsutøvere (Bind 2009 nr 4). Oslo: Høgskolen i Oslo. [50 sider + deler av vedlegget som har et utvalg av de standardiserte målemetodene som er omtalt i kompendiet. De aktuelle målemetodene blir redegjort for i forelesning]

Storaas, A. (1986). Rask tverrmassasje: palpasjon, tolkning . [Oslo]: Gyldendal. * [Kap.3 Palpasjon, s.35-37] [ 3 sider]

Thornquist, E. (2009). Kommunikasjon: teoretiske perspektiver på praksis i helsetjenesten . Oslo: Gyldendal akademisk.* [Kap. 12] [ 33 sider]

Wisnes, A. R. & Kryvi, H. (2013). Lærebok i biomekanikk . Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 3-6] [91 sider]

Ressurslitteratur /annen aktuell litteratur

Bhatt, J. B., Glaser, R., Chavez, A. & Yung, E. (2013). Middle and lower trapezius strengthening for the management of lateral epicondylalgia: a case report. J Orthop Sports Phys Ther, 43 (11), 841-847. doi:10.2519/jospt.2013.4659

Kendall, F. P. & McCreary, E. K. (2005). Muscles : testing and functions with posture and pain (5. utg.). Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins.

Khan, K. M. & Scott, A. (2009). Mechanotherapy: how physical therapists' prescription of exercise promotes tissue repair. Br J Sports Med, 43 (4), 247-251. doi:10.1136/bjsm.2008.054239

Schünke, M., Ross, L. M. & Lamperti, E. D. (2010). Thieme atlas of anatomy : general anatomy and musculoskeletal system . Stuttgart: Thieme. [s. 464-481 og 500-507] [24 sider]

Støre, B.-O. (2009). Biomekanikk for fysioterapeuter (Bind 2009 nr. 5). Oslo: Høgskolen i Oslo, Avdeling for helsefag.

Noter

* dokument i Fronter

** Deles ut av kursholder

(Pensumliste ajour: 21.12.2016, Biblioteket P48/ez.)