Programplaner og emneplaner - Student
MENDI1200 Physiology Course description
- Course name in Norwegian
- Fysiologi
- Study programme
-
Physiotherapy Mensendieck Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler kroppens normale fysiologiske prosesser i hvile, under arbeid og ved ulike typer fysiske og psykiske påkjenninger og belastninger. Videre omhandler det normalfysiologiske mekanismer og prosesser i ulike organsystemer og hvordan de ulike organsystemer fungerer sammen som helhet. Læringsutbyttene i fysiologi er grunnleggende for å forstå konsekvenser av skader og sykdom, og forutsettes for å forstå fysioterapivirksomhet som aktualiseres i etterkommende emner.
Emnet består av fagområdet fysiologi i rammeplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om normale fysiologiske mekanismer og funksjoner i ulike organsystemer og i kroppen som helhet
- har kunnskap om prinsipper for styring og kontroll av ulike kroppsprosesser
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i celler og vev
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i nervesystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i sansesystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i muskelsystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i sirkulasjonssystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i respirasjonssystemet
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i fordøyelsessystemet, i energimetabolismen og innen basal ernæringsfysiologi
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i det endokrine systemet og dets samspill med kroppens andre organsystemer
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i kroppens temperaturregulering
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i immunsystemet samt blodets sammensetning og funksjon
- kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i nyre- og urinveissystemet
- kan beskrive og gjøre rede for forplantning og seksualfunksjon
- kan beskrive og gjøre rede for fysiologiske prosesser i hvile og aktivitet samt ved ulike typer påkjenninger
- kan beskrive og gjøre rede for sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper og ulike tester og målinger som er aktuelle for fysioterapeuters virksomhet
- kan beskrive og gjøre rede for betydningen av fysisk aktivitet og forebygging av livsstilssykdommer
- kan beskrive og gjøre rede for sentrale temaer innen klinisk fysiologi
Teaching and learning methods
Arbeidsformene er ressursforelesninger, selvstudier og laboratorieseminar i arbeidsfysiologi.
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.
Sensorordning: Alle besvarelsene vurderes av to sensorer. 25 prosent vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Pensumliste
Dahl, H. A. (2008). Mest om muskel: essensiell muskelbiologi . Oslo: Cappelen akademisk. [Kap. 1- 6] [131 sider]
Gjøvaag, T. (2010). Arbeidsfysiologi . Oslo: Studiehefte, Avdeling for helsefag, HiO. [30 sider]**
Gjøvaag, T. (2011). Kosthold, helse, ernæring . Oslo: Studiehefte, Avdeling for helsefag, HiO. [30 sider]**
Sand, O., Sjaastad, Ø. V. & Haug, E. (2014). Menneskets fysiologi (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-20] [834 sider]
Noter
* I kompendium.
** Deles ut av kursholder.
(Pensumliste ajour: 03.06.2016, Biblioteket P48/ez.)