EPN-V2

MENDI1000 Guiding and Instruction - Health, Body and Relation Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og instruksjon - helse, kropp og relasjon
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Emnet kombinerer teoretiske perspektiver på helse, sykdom og profesjonelle helsetjenester med praktisk fysioterapiutøvelse i form av mensendieckgymnastikk. Teoretisk fokus er det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for kvalitet i helsetjenesten til nytte for pasienten/brukeren og samfunnet. I dette inngår kunnskap om de enkelte helseprofesjonenes arbeidsoppgaver og ansvar i fagutøvelsen. Ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon, har stor plass. Egen erfaring med veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser er gjennomgående i emnet. Erfaringen danner grunnlaget for relasjonell kompetanse og forståelse av mennesket i bevegelse.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for ulike perspektiv på kropp, helse og sykdom
    • kan redegjøre for begrepene helsefremmende og forebyggende arbeid
    • kan redegjøre for profesjonsbegrepet
    • kan redegjøre for fysioterapifagets og mensendiecktradisjonens historiske utvikling
    • kan redegjøre for arbeidsprinsipper i instruksjon av Mensendieckøvelser
    • har kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
    • har kunnskap om læring
    • kan beskrive etiske teorier og begreper
    • kjenner til vitenskapsteori og forskningstradisjoner som er relevante for helsefag
    • kjenner til forvaltningsnivåene i helsetjenesten og relevant lovverk

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende observasjon som metode i analyse av kropp og bevegelse
    • velge mensendieckøvelser ut fra enkle biomekaniske prinsipper
    • vise basale ferdigheter i egen utførelse av mensendieckøvelser
    • anvende mensendieckinstruksjonens prinsipper i veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser på medstudenter
    • vise kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samarbeid med medstudenter
    • vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent
    • kan drøfte etiske dilemmaer i helsefaglig praksis

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over egen læreprosess
    • skrive oppgaver etter formelle retningslinjer
  • Teaching and learning methods

    Læringsutbyttene fordrer varierte undervisningsformer: forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, akttegning, skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen omfatter både deltakelse i mensendieck-gymnastikk og gruppearbeid knyttet til kasuistikkoppgaver der studentene veileder og instruerer hverandre i relevante mensendieck-øvelser. Studentene arbeider med praktiske og teoretiske oppgaver både individuelt og i grupper av ulik størrelse. Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.

    Studentene får tilbakemelding på sin læreprosess både fra faglærer og medstudenter.

    Studentene har praksis én dag hvor de observerer fysioterapeuter i arbeid.

  • Course requirements

    Det kreves minimum 90 % tilstedeværelse i praksis og minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og seminarer.

  • Assessment

    For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, og mappe må være innlevert ca. 2,5 uke før eksamen. Mappen skal bestå av 2 - 4 oppgaver utarbeidet av gruppe på 4 - 6 studenter. Samlet omfang på mappeoppgavene er inntil 5000 ord. Mappen sensureres ikke, men er grunnlag for eksamineringen (se nedenfor).

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter. Studenten skal først vise praktiske ferdigheter. Deretter følger muntlig eksaminering som tar utgangspunkt både i den praktiske delen og i mappen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler ved eksamen

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått

  • Examiners

    Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.