EPN-V2

MENDI1000 Guiding and Instruction - Health, Body and Relation Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og instruksjon - helse, kropp og relasjon
Study programme
Physiotherapy Mensendieck Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet kombinerer teoretiske perspektiver på helse, sykdom og profesjonelle helsetjenester med praktisk fysioterapiutøvelse i form av mensendieckgymnastikk. Teoretisk fokus er det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for kvalitet i helsetjenesten til nytte for pasienten/brukeren og samfunnet. I dette inngår kunnskap om de enkelte helseprofesjonenes arbeidsoppgaver og ansvar i fagutøvelsen. Ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon, har stor plass. Egen erfaring med veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser er gjennomgående i emnet. Erfaringen danner grunnlaget for relasjonell kompetanse og forståelse av mennesket i bevegelse.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for ulike perspektiv på kropp, helse og sykdom
  • kan redegjøre for begrepene helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan redegjøre for profesjonsbegrepet
  • kan redegjøre for fysioterapifagets og mensendiecktradisjonens historiske utvikling
  • kan redegjøre for arbeidsprinsipper i instruksjon av Mensendieckøvelser
  • har kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
  • har kunnskap om læring
  • kan beskrive etiske teorier og begreper
  • kjenner til vitenskapsteori og forskningstradisjoner som er relevante for helsefag
  • kjenner til forvaltningsnivåene i helsetjenesten og relevant lovverk

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende observasjon som metode i analyse av kropp og bevegelse
  • velge mensendieckøvelser ut fra enkle biomekaniske prinsipper
  • vise basale ferdigheter i egen utførelse av mensendieckøvelser
  • anvende mensendieckinstruksjonens prinsipper i veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser på medstudenter
  • vise kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samarbeid med medstudenter
  • vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent
  • kan drøfte etiske dilemmaer i helsefaglig praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over egen læreprosess
  • skrive oppgaver etter formelle retningslinjer

Teaching and learning methods

Læringsutbyttene fordrer varierte undervisningsformer: forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, akttegning, skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen omfatter både deltakelse i mensendieck-gymnastikk og gruppearbeid knyttet til kasuistikkoppgaver der studentene veileder og instruerer hverandre i relevante mensendieck-øvelser. Studentene arbeider med praktiske og teoretiske oppgaver både individuelt og i grupper av ulik størrelse. Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.

Studentene får tilbakemelding på sin læreprosess både fra faglærer og medstudenter.

Studentene har praksis én dag hvor de observerer fysioterapeuter i arbeid.

Course requirements

Det kreves minimum 90 % tilstedeværelse i praksis og minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og seminarer.

Assessment

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, og mappe må være innlevert ca. 2,5 uke før eksamen. Mappen skal bestå av 2 - 4 oppgaver utarbeidet av gruppe på 4 - 6 studenter. Samlet omfang på mappeoppgavene er inntil 5000 ord. Mappen sensureres ikke, men er grunnlag for eksamineringen (se nedenfor).

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter. Studenten skal først vise praktiske ferdigheter. Deretter følger muntlig eksaminering som tar utgangspunkt både i den praktiske delen og i mappen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler ved eksamen

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.