EPN-V2

MENDI1000 Guiding and Instruction - Health, Body and Relation Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og instruksjon - helse, kropp og relasjon
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Introduction

    Emnet kombinerer teoretiske perspektiver på helse, sykdom og profesjonelle helsetjenester med praktisk fysioterapiutøvelse i form av mensendieckgymnastikk. Teoretisk fokus er det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for kvalitet i helsetjenesten til nytte for pasienten/brukeren og samfunnet. I dette inngår kunnskap om de enkelte helseprofesjonenes arbeidsoppgaver og ansvar i fagutøvelsen. Ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og kommunikasjon, har stor plass. Egen erfaring med veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser er gjennomgående i emnet. Erfaringen danner grunnlaget for relasjonell kompetanse og forståelse av mennesket i bevegelse.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for ulike perspektiv på kropp, helse og sykdom
    • kan redegjøre for begrepene helsefremmende og forebyggende arbeid
    • kan redegjøre for profesjonsbegrepet
    • kan redegjøre for fysioterapifagets og mensendiecktradisjonens historiske utvikling
    • kan redegjøre for arbeidsprinsipper i instruksjon av Mensendieckøvelser
    • har kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
    • har kunnskap om læring
    • kan beskrive etiske teorier og begreper
    • kjenner til vitenskapsteori og forskningstradisjoner som er relevante for helsefag
    • kjenner til forvaltningsnivåene i helsetjenesten og relevant lovverk

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende observasjon som metode i analyse av kropp og bevegelse
    • velge mensendieckøvelser ut fra enkle biomekaniske prinsipper
    • vise basale ferdigheter i egen utførelse av mensendieckøvelser
    • anvende mensendieckinstruksjonens prinsipper i veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser på medstudenter
    • vise kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samarbeid med medstudenter
    • vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent
    • kan drøfte etiske dilemmaer i helsefaglig praksis

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over egen læreprosess
    • skrive oppgaver etter formelle retningslinjer
  • Teaching and learning methods

    Læringsutbyttene fordrer varierte undervisningsformer: forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, akttegning, skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen omfatter både deltakelse i mensendieck-gymnastikk og gruppearbeid knyttet til kasuistikkoppgaver der studentene veileder og instruerer hverandre i relevante mensendieck-øvelser. Studentene arbeider med praktiske og teoretiske oppgaver både individuelt og i grupper av ulik størrelse. Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.

    Studentene får tilbakemelding på sin læreprosess både fra faglærer og medstudenter.

    Studentene har praksis én dag hvor de observerer fysioterapeuter i arbeid

  • Course requirements

    Det kreves minimum 90 % tilstedeværelse i praksis og minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og seminarer.

  • Assessment

    For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, og mappe må være innlevert ca. 2,5 uke før eksamen. Mappen skal bestå av 2 - 4 oppgaver utarbeidet av gruppe på 4 - 6 studenter. Samlet omfang på mappeoppgavene er inntil 5000 ord. Mappen sensureres ikke, men er grunnlag for eksamineringen (se nedenfor).

    Eksamensinnhold:Læringsutbyttene

    Eksamensform:Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter. Studenten skal først vise praktiske ferdigheter. Deretter følger muntlig eksaminering som tar utgangspunkt både i den praktiske delen og i mappen.

    Vurderingsuttrykk:Bestått/ikke bestått

    Sensorordning:Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.

    Pensumliste

    Obligatorisk litteratur

    Bjørndal, C. R. P. (2011). Det vurderende øyet: observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap.1-3 og 7-8] [80 sider]

    Davys, D. & Jones, V. (2007). Peer observation: A tool for continuing professional development. International Journal of Therapy and Rehabilitation 14 (11), 489- 493. [5 sider]

    Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap.1,2,4,7 og 16] [121 sider]

    Engelsrud, G. (2006). Hva er kropp . Oslo: Universitetsforl. [s. 9-103]

    Fougner. M. & Kordahl, H. L. (2012). Nude drawing - a relevant tool in Health Professions Education? Developing skills in observation method for reflective physiotherapy practice . Arts & Health, 4 (1), 16-25 doi:10.1080/17533015.2011.561358 [9 sider]

    Fysioterapi gjennom 100 år. (1995). Fysioterapeuten, 6 , 4-29.* [25 sider]

    Halvorsen, G. (2009). Mensendieckutdanning i Norge 1912-2008: en faghistorisk reise . Høvik: Vett & viten. [Kap.1-3 ,11-12] [71 sider]

    Jamtvedt, G., Hagen, K. B. & Bjørndal, A. (2015). Kunnskapsbasert fysioterapi: metoder og arbeidsmåter (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap.1- 4] [65 sider]

    Klemmetsen, I. & Rugseth, G. (2003). Håndbok i mensendieckgymnastikk (2.utg.). Sandvika: Vett & viten. [s. 15- 271] [94 sider]

    Lærum, E. (2005). Frisk, syk eller bare plaget?: innføring i medisinsk nøkkelkunnskap . Bergen: Fagbokforl. [Kap.1-2, 5 - 7 og 16] [61 sider]

    Moe, S. (2009). Et kroppsfenomenologisk perspektiv på fysisk aktivitet og bevegelse. Fysioterapeuten, (4), 17-21. [4 sider]

    Renolen, Å. (2015). Forståelse av mennesker : innføring i psykologi for helsefag (2. utg.). Bergen: Fagbokforl. [kap 1, 2 og 4] eller Renolen, Å. (2008). Forståelse av mennesker: innføring i psykologi for helsefag . Bergen: Fagbokforl. [kap 1-3]

    Ross, L. M., Lamperti, E. D. & Schünke, M. (2010). Thieme atlas of anatomy: general anatomy and musculoskeletal system . Stuttgart: Thieme. [s. 120-159, 258-269 og 418-447] [79 sider]

    Thornquist, E. (2001). Kroppssyn og faglige utfordringer i dag. Fysioterapeuten (14). [8 sider]

    Wifstad, Å. (2013). Helsefagenes etikk: en innføring . Oslo: Universitetsforl. [132 sider]

    Wisnes, A. R. & Kryvi, H. (2013). Lærebok i biomekanikk . Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap 1 og 2] [50 sider]

    Offentlige dokumenter, lover og stortingsmeldinger

    Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven) . Hentet 20.april. 2016frahttps://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64

    Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) . Hentet 20. april 2016 fra http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-30

    Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) . Hentet 20. april. 2016 frahttp://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63

    Samhandlingsreformen i kortversjon . (2014). Hentet 20. april. 2016 frahttps://www.regjeringen.no/nb/tema/helse-og-omsorg/helse--og-omsorgstjenester-i-kommunene/samhandlingsreformen-i-kortversjon1/id650137/

    Noter

    * I Fronter

    (Pensumliste ajour: 22.08.2016, Biblioteket P48/ez)