EPN-V2

MEK1300 Introduction to Python Programming Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til Python-programmering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    The course does not require any prior knowledge in programming. It gives an introduction to Python and some of the most used Python modules. Students are introduced to the programming and development of algorithms, including the use of loops, choices, objects, lists, files and communication with the user.

  • Required preliminary courses

    No requirements over and above the admission requirements.

  • Learning outcomes

    Emnet bygger på grunnskoleutdanning i matematikk. Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i matematikk, og skal være godt forberedt til å følge undervisningen i de matematisk-naturvitenskapelige grunnlagsemnene i ingeniørutdanningen.

  • Teaching and learning methods

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
    • Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene innen geometri og vektorrekning, algebra og funksjoner, inkludert derivasjon og antiderivasjon.

    Ferdigheter 

    • Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
    • Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjoner.
    • Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk. 
    • Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon. 

    Generell kompetanse 

    • Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget. 
    • Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet. 
    • Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.
  • Course requirements

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om organisert samarbeid og samarbeidsledelse i offentlig sektor
    • inngående kunnskap om forutsetninger for iverksetting av offentlig politikk gjennom samarbeid
    • inngående kunnskap om betingelser for sam-skaping og samarbeidsdreven innovasjon i offentlig sektor
    • inngående innsikt i hvordan organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse av organisert samarbeid

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • vurdere hvordan samarbeidsutfordringer mellom ulike aktørgrupper og organisasjoner (privat - offentlig/ lokal - global) kan møtes gjennom samarbeidsledelse
    • vurdere hvilke utfordringer som egner seg for samarbeidsdreven innovasjon, og hva slike innovasjonsprosesser krever med hensyn til samarbeidsledelse
    • vurdere ulike styringsformer og samarbeidstiltak med hensyn til deres relevans og effekt i gitte situasjoner

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen i emnet er en semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 3500 ord (+/- 10%). Forside, innholdsfortegnelse og referanseliste telles ikke med når antall ord beregnes. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Den skriftlige oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter, etter avtale med emneansvarlig.

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Grading scale

    Gradert skala A - F

  • Examiners

    Sissel Hovik

  • Course contact person

    Hadi Zahmatkesh

  • Overlapping courses

    The course has an overlap of 5 credits with the course MEK1200 Introduction to IT for engineers.