EPN-V2

MEK1000 Mathematics 1000 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1000
Study programme
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen
  • har inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
  • har inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode

FerdigheterStudenten

  • kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
  • kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
  • kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter

Generell kompetanseStudenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
  • kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten

Recommended preliminary courses

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Forberedelse til prosjektoppgaven: Levere en beskrivelse av tema og rammen for informasjonsbehovet som prosjektoppgaven skal besvare (ca 1 side). Tema er selvvalgt innenfor en gitt ramme og må godkjennes av faglærer. Oppgaven skal utføres individuelt eller av to studenter sammen.
  • Arbeidskrav 2: Presentere arbeidet med prosjektoppgaven muntlig for medstudenter og faglærer (inntil 10 minutter).
  • Arbeidskrav 3: Gi en skriftlig tilbakemelding (en halv til én side) etter gitte kriterier på en medstudents prosjektoppgave og presentasjon. Lærer tildeler opponent.
  • Arbeidskrav 4: Levere utkast til en skriftlig prosjektoppgave (minimum 3 sider uten vedlegg).

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Required preliminary courses

Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

Learning outcomes

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:

Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet

  • Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.
  • Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
  • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Muntlig fremlegg i gruppe.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Teaching and learning methods

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager.Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Gradert skala fra A-F.

Permitted exam materials and equipment

Grading scale

  • Vitenskapsteori
  • Forskningsprosessen
  • Forskningsdesign og -metoder
  • Forskningsetikk
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data

Examiners

Masterstudiet i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling - MASYK4050 og MASYD4050Masterstudiet i empowerment og helsefremmende arbeid - MAPO4050Masterstudiet i anestesisykepleie - MAABI4050Masterstudiet i barnesykepleie - MAABI4050Masterstudiet i intensivsykepleie - MAABI4050Masterstudiet i psykisk helsearbeid - MAPSD4050

Videreutdanning i kreftsykepleie - KREFT6050Videreutdanning i kardiologisk sykepleie - KARD6050Videreutdanning i psykisk helsearbeid - VPSY6050, VPSYD6050 og PSYD6050Videreutdanning i helsesøster - HEL6050Videreutdanningene i

  • Anestesisykepleie - ABIO6050
  • Barnesykepleie - ABIO6050
  • Intensivsykepleie - ABIO6050
  • Operasjonssykepleie - ABIO6050
  • Akuttsykepleie - ABIO6050

Videreutdanning i billedterapi - BIT6000 (tilhører fakultet for teknologi, kunst og design)

Overlapping courses

Praksis er et valgfritt emne i 6. semester.

Som en forberedelse til arbeidslivet skal studenten i emnet gjennomføre praksis i en virksomhet/institusjon innenfor medieproduksjon/formidlingsarbeid, informasjon/kommunikasjon eller opplæring/ utviklingsarbeid for å gjøre seg kjent med og få praktisk erfaring i et mediefaglig yrke. Praksisen skal gi studenten mulighet til å bygge opp et kontaktnett innen bransjen. Studenten skaffer selv praksisplass. Praksisstedet skal godkjennes og kvalitetssikres av fagstaben. Praksis skal ikke være lønnet. 

Studenten skal utføre selvstendige arbeidsoppgaver som det er vanlig at mediearbeidere har på arbeidsstedet. Arbeidsoppgavene skal være varierte og ligge innenfor det mediefaglige arbeidsområdet. Studenten skal produsere et eget (egne) mediefaglig arbeid eller ta del i produksjonsprosessen av et slikt arbeid i løpet av praksisoppholdet.

Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver skal planlegges av veileder og student i fellesskap. Veileder skal følge studenten i hennes/hans læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Student og praksisveileder har gjensidig ansvar for å forberede innholdet i veiledningstimene. Veileder skal skrive en kommentar med helhetsvurdering av studentens praksisopphold etter avsluttet praksis.

Praksisen skal normalt være 9 uker fulltidsarbeid.