EPN-V2

MEDS4000 Non-fiction in practice Course description

Course name in Norwegian
Sakprosa i praksis
Study programme
Master's Programme in Media Development
Master's Programme in Media Development, part-time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å bidra aktivt i arbeid med å fremme helse- og omsorgstjenester som er trygge og av god kvalitet. Med helse- og omsorgstjenestene menes både offentlige og godkjente private tjenester, samt helsefremmende arbeid innen offentlig og privat sektor. Emnet gir en innføring i organisering og ledelse av helse- og omsorgstjenestene, og forbereder til tverrprofesjonelt kvalitetsforbedrende arbeid. Gjennom emnet vil studentene lære om ulike modeller innen kvalitetsforbedring, og om samspillet mellom brukerkunnskap, erfaringsbasert kunnskap og forskningsbasert kunnskap i kliniske beslutningsprosesser.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • kan forstå og spesifisere ulike stadier i en designprosess
  • kjenner til analytiske og eksperimentelle metoder for gjengivelse, utvikling og manipulering av form.
  • kjenner til begreper, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen designfaget.
  • har kunnskap om tradisjoner, egenart og designs rolle i samfunnet.

Ferdigheter

Studenten:

  • behersker prinsipper for:
    • formulering av en designbrief.
    • planlegging av designprosessen.
    • utvikling og konstruksjon av prototyper, og tilpasse disse etter kontekst og behov.
  • kjenner til relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • kan kommunisere sitt arbeid i 2D og 3D

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan strukturere og dokumentere designprosessen, alene og som deltaker i en gruppe.
  • kan beskrive og diskutere designprosessen i forhold til historiske, sosiale, kulturelle, mangfolds- og bærekraftsperspektiver.
  • kan reflektere kritisk rundt egne valg i designprosessen.
  • kjenner til grunnleggende designfaglig terminologi og kan anvende denne i designprosessen.

Teaching and learning methods

I dette emnet gjennomfører studenten et nærmere spesifisert prosjektarbeid under veiledning av en vitenskapelig tilsatt. Gjennom prosjektarbeid og teoretisk refleksjon over dette arbeidet skal studenten tilegne seg innsikt og ferdigheter i prosjektarbeid innenfor feltet. Prosjektet kan være et arbeid som er relevant for fagmiljøet ved Institutt for journalistikk og mediefag, eller utvikles i forbindelse med studentens arbeidsplass for å gi arbeidslivskompetanse.

Studenten kontakter selv prosjektleder og melder inn ønsket prosjekt. Prosjektleder vurderer om prosjektet er relevant og gjennomførbart. Studentene ved emnet deltar i et kort introduksjonsprogram. Det lages en avtale om innholdet i prosjektarbeidet, som i omfang skal tilsvare 6 uker fulltidsstudier. En faglig ansvarlig veileder studenten i henhold til avtalen i for- og etterkant av arbeidet. Arbeidet skal ende i en faglig relevant produksjon.

Undervisningen foregår på campus. Veiledningen kan foregå som en kombinasjon av fysiske og digitale møter.

Course requirements

Emnet har to arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Studenten må følge introduksjonsundervisningen som består av to dobbelttimes forelesninger. Hensikten med introduksjonsundervisningen er at grunnlaget for emnet skal være klart før studenten setter i gang sitt arbeid

Arbeidskrav 2: Studenten må levere en prosjektskisse på 3-4 sider til nærmere fastsatt tid. Hensikten med prosjektskissen er å sikre at prosjektet er gjennomførbart innenfor rammene av emnets varighet.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere én forbedret versjon innen angitt frist.

Dersom arbeidskrav ikke leveres på grunn av sykdom eller andre tungtveiende årsaker, kan faglærer vurdere å gi en individuell frist.

Ved fravær fra obligatorisk aktivitet som skyldes sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensering er mulig.

Assessment

Eksamen er todelt

Del 1 er en individuell mappe bestående av produksjonen/utviklingsarbeidet og en tilhørende refleksjon. Produksjonen/utviklingsarbeidet skal tilsvare enten 20-25 sider eller 10 ukers arbeid, der refleksjonen tilsvarer 20% (4-5 sider). Ved praktiske produksjoner vil omfang variere avhengig av hvilke medietyper og eventuell kombinasjon av disse som benyttes. Omfang vil alltid spesifiseres nærmere ved samtale med emneansvarlig. Mappen vurderes samlet.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang. Dersom del 1 av eksamen vurderes som bestått gjennomføres del 2.

Del 2 er en individuell justerende muntlig eksamen på 30 minutter, der karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned. Muntlig eksamen gir student og sensorer adgang til å diskutere utvalgte aspekter ved arbeidet og avklare eventuelle spørsmål.

Studenten kan klage etter del 2 av eksamen er gjennomført og endelig karakter er gitt.

Permitted exam materials and equipment

Forelesninger, workshops, leseseminarene, veiledning, individuell- og gruppeoppgaver.

Grading scale

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltagelse i et milepælsmøte med presentasjon og demonstrasjon av gruppe progresjon.
  • Utstilling av gruppeoppgaven (med mock-ups modeller, en endelig prototype og en poster).

Gruppene kan bestå av 4 til 5 studenter

Examiners

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til to seminarer på campus i løpet av emnet.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar og selvstudier. Studentene fordeles i grupper. Hver gruppe velger et avgrenset kvalitetsforbedringsprosjekt som de skal forbedre/kvalitetsutvikle. Studentene vil underveis i emnet gjennomføre en hverandrevurdering der studenter gir tilbakemelding.

Emnet og tilhørende læringsmateriale vil i sin helhet være på engelsk. Studentgruppene kan imidlertid velge å levere skandinavisk (norsk, svensk eller dansk) eller engelsk eksamensbesvarelse, avhengig av om det er deltakende utvekslingsstudenter i sin eksamensgruppe.

Admission requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course contact person

Eksamen består av to deler, en digital og en fysisk del.

Individuell skriftlig digital rapport skal inneholde

  • research, dokumentert designprosess, individuelle skisser, renderings- og mock-up modeller.
  • skriftlig refleksjon over egen læringsprosess og resultat
  • omfang mellom 20 og 40 A4 sider
  • antall ord mellom 1500 og 2500

Den fysiske innleveringen skal inneholde designforslag med skisser, renderings og mock-up modeller.

Eksamen kan påklages.