EPN-V2

MEDK4200 Media use and user involvement: Methodological perspectives Course description

Course name in Norwegian
Mediebruk og brukerinvolvering: Metodiske perspektiver
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og få generell kunnskap om verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt i og forståelse av markedsføringsloven og bestemmelser i forbrukerkjøpsloven.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om metoder for studier av mediebruk i dagens hybride medielandskap, med vekt på fragmentering, digitalisering og opplevde fellesskap
    • avanserte innsikter i resepsjonsteori og -studier, som publikums mediekritikk, mediemotstand, offentlig tilknytning og deltakelse
    • innsikt i ulike teknikker og metoder i medieproduksjoners brukerinvolvering og målgruppeplanlegging, som for eksempel brukermedvirkende metoder med lokal tilpasning, brukermedvirkende metoder med fremtidsperspektiv, scenarieskriving og visualiseringsteknikker for involvering av brukere.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjøre grundige og selvstendige analyser av mediebruk og resepsjon hos ulike publikum- og brukergrupper
    • gjennomføre en brukerinvolverende prosess og ta valg mellom ulike brukerinvolveringsteknikker og -metoder for best å møte målgruppen, tilrettelegge prosessen og artikulere resultat.

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • inngående kjennskap til hvordan forholdet mellom produksjon og bruk av medieinnhold har utviklet seg
    • erfaring med brukermedvirkende forskningsmetoder, som gir innsikt i mediebruk
  • Teaching and learning methods

    Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, casediskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og deltakelse i simuleringsspill.

  • Course requirements

    Det er knyttet to arbeidskrav til emnet. Hensikten med arbeidskravene er at studenten skal få erfaring med å planlegge en studie av mediebruk basert på teori om bruk av metoder og praktisk gjennomføring in situ. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente to arbeidskrav:

    Arbeidskrav I: Deltakelse på tre obligatoriske seminarer om brukermedvirkende metode.

    Arbeidskrav II: En prosjektskisse til en praktisk studie av mediebruk, inkludert teoretisk refleksjon basert på pensum (6-8 sider). Studentene må bruke en av forskningsmetodene undervist i emnet for å få godkjent prosjektskisse.

    Arbeidskravene må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg for eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav, må studenten enten levere ny alternativ oppgave (Arbeidskrav I) eller forbedre utkast (Arbeidskrav II). Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Alle skriftlige hjelpemidler
  • Grading scale

    Gradert skala A - F

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.