Programplaner og emneplaner - Student
MED4100 Introduction to Research Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i forskningsmetode
- Study programme
-
Master's Programme in Media DevelopmentMaster's Programme in Media Development, part-time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The compulsory course Introduction to research methods will prepare students for critical thinking about methods and conducting within media development. The course provides a broad overview of key research methods, theory of science and research ethics, as well as skills in both quantitative and qualitative methods. Together with the course MED4000 Media Development and Media Research, it provides a common platform for all master's students in the program before they specialize in individual courses and master's thesis work.
Language of instruction is Norwegian.
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has in-depth knowledge of methods in both social science and humanities and types of analysis in journalism, media, communication and non-fiction research
- has in-depth knowledge of theory of science and research ethics
- understands the connection between research topic and choice of research design
Skills
The student
- can independently plan and carry out data collection and analysis
- can make research ethics assessments
- can develope a project design, which can be employed in the project outline for the master's thesis
General competence
The student
- can critically evaluate own and others' research method
- have an understanding of the scientific process, including the relationship between theory and data
Teaching and learning methods
The teaching consists of lectures and seminars. In the seminars, the student will receive practical training in reflection on method and academic writing. The approach is interdisciplinary and examples will be given of how different methods can be combined. The course presupposes a high degree of student activity in the form of presentations, critical reading of other people's texts, problem solving and student work.
The teaching takes place in person, on campus.
Course requirements
Emnet mediedesign, -produksjon og prosjektutvikling er et praktisk-teoretisk emne på masternivå som fokuserer på ideutvikling og planlegging av prosjekt innen mediedesign og/eller medieproduksjon. Studentene kan utvikle ide og produksjonplan for prosjektet individuelt eller i grupper, men må skrive et individuelt refleksjonsnotat. Dette emnet fungerer som et forprosjekt til en praktisk masteroppgave.
Undervisningsspråk er norsk.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om prosjektutvikling og produksjonsplanlegging av ulike typer medieproduksjoner.
- har inngående teoretisk og praktisk kunnskap om ulike faser i designprosesser, konseptutvikling, prototyping og testing.
- har god innsikt i prosjektutvikling med fokus på, og/eller medvirkning av, en målgruppe.
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle forprosjekt til ulike medieproduksjoner
- kan delta aktivt i utviklingen av prosjekt- og designprosesser knyttet til ulike produksjoner.
- kan anvende teoretisk kunnskap om mediedesign- og produksjon i egen prosjektutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i prosjektutvikling og styring av medieproduksjoner og designprosesser.
- har innsikt i fasilitering av medvirkning
- kan delta aktivt, praktisk-teoretisk i produksjoner innen fagfeltet i bransjen.
- kan reflektere kritisk over egen utviklingsprosess
Grading scale
Emnet undervises over to gitte uker med undervisning ved OsloMet. Nærmere detaljer om tid og rom kommer i god tid før studiestart. Emnet er lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid og praktisk retta gruppeoppgaver.
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Examiners
Det er knyttet tre arbeidskrav til emnet:
- Arbeidskrav 1: Skisse om ide-utvikling og bruk av metode, 600-800 ord
- Arbeidskrav 2: Muntlig framlegg på 10 minutter av prosjektoppgaven fra ide til produkt med opponent.
- Arbeidskrav 3: Prosjektskisse, manusutkast, prototype eller annen type forproduksjon, 600-800 ord.
All undervisning er obligatorisk. Ved fravær over 20% mister studenten eksamensretten. I enkelte tilfeller kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.
Formålet med arbeidskravene er at studentene skal få erfaring med videreutvikling av ideer og prosjekter til medieproduksjoner, gjennom bruk av metoder og teori.
Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Ved ikke godkjent skisse, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Ved ikke godkjent framlegg av prosjektoppgave, kan studenten legge fram prosjektoppgaven på nytt, innen angitt frist. Ved sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen, som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.