Programplaner og emneplaner - Student
MED4000 Media Development and Media Research Course description
- Course name in Norwegian
- Medieutvikling og medieforskning
- Study programme
-
Master's Programme in Media DevelopmentMaster's Programme in Media Development, part-time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det obligatoriske emnet Medieutvikling og medieforskning skal forberede studentene til forsknings- og utviklingsarbeid i mediesektoren. Emnet gir en breddeoversikt over forskning om medienes strukturelle rammevilkår og innsikt i sentrale utviklingstrekk innenfor ulike deler av mediesektoren. Undervisningen legger vekt på å trene studentenes ferdigheter i å formidle relevante teorier og anvende forskning i praktisk arbeid. Slik gir emnet sammen med emnet MED4100 Innføring i forskningsmetode en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i studieretningenes enkeltemner og arbeid med masteroppgaven.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teorier og forskning knyttet til medienes strukturelle rammevilkår med særlig vekt på økonomiske og teknologiske betingelser, samt mediebruk
- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk på mediefeltet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, inkludert endrede profesjonspraksiser i mediesektoren
- har kunnskap om innovasjon og verdiskaping i et medieperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg selvstendig og kritisk i faglitteraturen
- kan formidle forskningsbasert kunnskap om medieutvikling
- kan utforme en problemstilling og en prosjektskisse for et teoretisk eller praktisk anlagt masterprosjekt innenfor medieutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har avansert forståelse av mediefeltets egenart og utfordringer
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav
Course requirements
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskaper om rettssystemet og det virkemåte
- kunnskaper om reglene om avtaleinngåelse og fullmakt, kjøpsloven og pengekravsrett
- inngående kunnskap om lovreglene for de ulike selskapstyper, opprettelse og egenkapitalforvaltning, herunder om selskapenes formues- og heftelsesform og særtrekk ved hver enkelt selskapstype med spesiell vekt på aksje- og allmennaksjeselskap, styrets ansvar, og om foretakets rapportering om samfunnsansvar
- inngående kunnskap om det finansielle systems oppbygging, rolle og regulering, samt om regler for handel med finansiell instrumenter, herunder innsidehandel, markedsmanipulasjon og urimelige forretningsmetoder.
- inngående kunnskap om lovreglene for styrets og revisors ansvarsforhold, herunder ved insolvens og konkurs,
- kunnskap om det rettslige og profesjonsbestemte regelverket for revisors yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere rettslige problemstillinger, formulere rettsspørsmål og drøfte og ta stilling til disse
- utvikle selvstendige, rettslige resonnement og vise ulike rettskilders relevans og vekt.
- fremstille og drøfte juridiske problemstillinger, enten de gis i form av praktiske eller teoretiske oppgaver
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og analysere juridiske, etiske og økonomiske problemstillinger innen foretaksretten,
- anvende kunnskaper og ferdigheter til å løse fremtidige rettsspørsmål ved å resonnere selvstendig og faglig forsvarlig
- formidle sin analyse av juridiske problemstillinger til fremtidige kunder og oppdragsgivere på en grundig og forståelig måte.
- delta i drøftelser av rettsspørsmål med spesialister, kolleger og allmennheten
- holde seg oppdatert om utviklingen på fagområdet
Assessment
Samlingsbasert med hovedvekt på digitale forelesninger og oppgaveseminarer
Permitted exam materials and equipment
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Tilgang til digital lovdatabase
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes to sensorer på alle besvarelser, og for et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket danner grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.