Programplaner og emneplaner - Student
MECH4202 Practical Mechatronics Course description
- Course name in Norwegian
- Practical Mechatronics
- Study programme
-
Master’s Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In this course the students will apply their knowledge they acuired from the course "Introduction to Mechatronics" to engage in a hands-on, practical project.The focus will be on developing and testing a mechatronics system/device prototype. The project encompasses a comprehensive range of elements of the mechatronics system, including elements of mechanical and electronic design, sensor and actuator, signal processing, communication, control system, modelling and simulation, and considerations for safety and ethics. This course aims to provide students with a practical and holistic understanding of mechatronics technology by exploring its diverse applications in real-world scenarios.
Recommended preliminary courses
Masterstudium i helse og teknologi med spesialiseringer er en mastergrad på 120 studiepoeng i henhold til § 3 i forskrift om krav til mastergrad, fastsatt av Kunnskapsdepartementet. Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Masterprogrammet tilbyr spesialiseringer innen assisterende teknologi i helse, biomedisin og radiografi. Studentene tilegner seg dybdekunnskap innen valgt spesialisering og vil få inngående kunnskap om teknologi tilknyttet fagfeltet som spesialiseringen dekker. Gjennom fellesemner på tvers av spesialiseringene gis en oversikt over teknologiutviklingen innen helsefeltet generelt med relevans både for spesialist- og kommunehelsetjenestene og for forskning. Studentene lærer om innovasjon og entreprenørskap for å skape nye løsninger i tverrfaglig samarbeid mellom offentlige og private aktører, og om hvordan implementering og bruk av teknologi påvirker helsesektoren, individet og samfunnet. Studentene vil også få kjennskap til lovverk som regulerer helseforskning, innsamling og bruk av personopplysninger, helseopplysninger og bruk av humant biologisk materiale. I studiet vil også etiske utfordringer knyttet til utvikling og implementering av teknologi i en helsekontekst og viktigheten av brukermedvirkning belyses og diskuteres.
Med et økende behov for helse- og omsorgstjenester i årene som kommer vil tverrfaglig samarbeid og effektiv bruk av teknologi være avgjørende for å kunne opprettholde et bærekraftig helsevesen. Studiet vil bidra til økt teknologisk forståelse og teknologiske ferdigheter i eget fagfelt. Studentene vil lære å formidle eget fagområde på en forståelig måte, noe som er viktig for å kunne bidra i tverrfaglige prosjekter. Obligatoriske fellesemner og valgemner på tvers av spesialiseringer fremmer tverrfaglig samarbeid mellom fagområdene som masterprogrammet dekker.
Spesialiseringer
Søkere må foreta valg av spesialisering ved søknad om opptak til masterstudiet ved at det søkes direkte på ønsket spesialisering. Det er ulike opptakskrav til spesialiseringene, se nærmere informasjon under Opptakskrav. I deler av studiet har studentene felles undervisning, dels gjennom obligatoriske fellesemner og dels gjennom valgmuligheter på tvers av spesialiseringene. Enkelte emner gjennomføres sammen med studenter fra andre masterprogrammer ved OsloMet.
Bestått studium kvalifiserer for graden Master i helse og teknologi (Master in Health and Technology) med én av følgende spesialiseringer:
- Assisterende teknologi i helse (Assistive Technology in Health)
- Biomedisin (Biomedicine)
- Radiografi (Radiography)
I tillegg til gradsnavnet Master i helse og teknologi fremkommer navn på spesialisering på studentens vitnemål.
MAATH: Assisterende teknologi i helse
Spesialiseringen vektlegger assisterende teknologi i helse (ATH) (i Norden omtalt som velferdsteknologi) i en tverrfaglig, praksisnær og personsentrert kontekst, på individ- og systemnivå innen spesialisthelsetjenester og kommunale helse- og sosialtjenester. ATH rettes mot helsefremmende, forebyggende, behandlende, habiliterende og rehabiliterende kostnadseffektive og bærekraftige helse- og sosialtjenester. Studenten lærer om hvordan ATH kan assistere mennesket til aktivitet, deltakelse, trygghet, verdighet og mestring i hverdagslivet. Eksempler på ATH er tekniske og ortopediske hjelpemidler, eksoskeleton teknologi, smarthusteknologi, robotassistenter, GPS, teknologier for aktivitet- og bevegelsesanalyse, datastyrte (bionic) proteser og ortoser og kunstig intelligens. Spesialiseringen vektlegger kunnskap og ferdigheter i å utvikle, pilotere, implementere og evaluere komplekse intervensjoner med ATH i samarbeid mellom private og offentlige aktører. Studenten lærer å analysere interaksjon mellom mennesket, helse, aktivitet, deltakelse, bevegelse og teknologi.
MABIO: Biomedisin
Det biomedisinske fagfeltet forener naturvitenskap, teknologi og helsefag og legger grunnlaget for medisinsk diagnostikk og behandling med et globalt helseperspektiv. Spesialiseringen i biomedisin er rettet mot studenter som ønsker avansert kunnskap og kompetanse innen biomedisinske vitenskaper. Studenten vil utforske de biologiske mekanismene som ligger til grunn for menneskers helse og sykdom, og oppnå en dyp forståelse av cellulære og molekylære prosesser. Studenten vil lære om relevante bioanalytiske metoder, teknologi for laboratoriediagnostikk, statistikk og kvalitetssikring av analysemetoder gjennom både teoretisk undervisning og praktisk laboratoriearbeid. Gjennom studiet legges det vekt på å utvikle kritisk tenkning, etisk refleksjon, vitenskapelig kommunikasjon og tverrfaglig samarbeidsevne.
MARAD: Radiografi
Spesialiseringen vektlegger bruken av ulike teknologier innen medisinsk stråling og viktigheten av denne teknologien i helsetjenesten, for å sikre synergi mellom teknologi og helse. Studenten velger mellom to ulike fagfordypninger innen radiografi; konvensjonell røntgen eller CT. Spesialiseringen er praksisorientert og profesjonsrettet og skal imøtekomme de økende kravene til kompetanse innen diagnostikk og behandling ved bruk av medisinsk stråling. Studenten vil få inngående kompetanse innen optimalisering og bildeprosessering med fokus på persontilpassede undersøkelser og behandlinger.
Relevans for arbeidsliv
Teknologisk kompetanse er etterspurt i helsesektoren og en mastergrad i helse og teknologi vil kunne gi mange muligheter for en karriere i både offentlig og privat sektor. Etter fullført studium kan aktuelle arbeidsfelt og karriereveier innen helse og teknologi være:
- forskning, fagutvikling og undervisning
- rådgivingsoppgaver innenfor forvaltning, kunnskapsformidling og veiledning
- klinisk eller diagnostisk arbeid som bygger på egen spesialkompetanse
- lederstillinger innen fagområder tilknyttet helse og teknologi
- innovasjon og implementeringsprosesser
- produkt- og tjenesteutvikling
Relevans for videre utdanning
En kandidat med mastergrad i helse og teknologi er kvalifisert for å søke opptak til doktorgradsprogrammer, for eksempel ph.d.-programmet i helsevitenskap ved OsloMet.
Studenter på masterstudiet i helse og teknologi kan underveis i studiet søke opptak til forskerlinjen ved Fakultet for helsevitenskap, som tilbys parallelt med og i forlengelse av studiet. Forskerlinjen utvikler forskerkompetanse utover det et ordinært masterstudium gir og resulterer i en forskningsoppgave som kan søkes innpasset i et senere doktorgradsarbeid.
Bærekraft
FNs Agenda 2030 inneholder verdens handlingsplan for bærekraftig utvikling og er konkretisert i 17 globale bærekraftsmål. Gjennom globale partnerskap skal verden jobbe for å utrydde fattigdom og sult, sikre god helse og utdanning til alle og redusere klimaendringer og ulikhet i verden. Utvikling og implementering av ulike teknologier kan bidra til å nå noen av bærekraftsmålene. Masterprogrammet i helse og teknologi retter seg særlig mot å fremme helse og livskvalitet (3), god utdanning (4), industri, innovasjon og infrastruktur (9), mindre ulikhet (10) og samarbeid for å nå målene (17).
De 17 bærekraftsmålene danner en helhet, hvor alle målene må ses i sammenheng. Formålet med programmet er å utdanne kandidater som er aktive globale borgere som har kunnskap om hvordan teknologi bidrar til bærekraftige helsetjenester, god helse og et inkluderende samfunn for alle uansett alder, kjønn, etnisitet, utdanning, seksualitet og funksjonsevne.
Learning outcomes
Knowledge:
The candidate
- has specialized, advanced insight in a specific area of mechatronics. This specific area will be defined from the project topic decides during the course.
- can explain the practical methods and components of mechatronic systems learned from practical experience
- can describe how different design solutions will affect the mechatronic system’s energy consumption and environmental impact
- understand the seamless intergration of diverse components within a mechatronic system
- undertand safety and etichal considerations in mechatronics design
- can recognize the structure and composition of typical specialized scientific articles and reports in the field
- can describe the ethical issues related to the chosen project topic
Skills:
The candidate
- can select appropriate sensors, actuators, electronics, and control components
- can perform an iterative rapid prototyping process and demonstrate a working mechatronics system
- can conduct a development project with mechatronics system prototypes under supervision
- can apply technological knowledge from datasheets and other relevant resources
- can apply scientific methods and principles when planning and conducting research
- can apply mechatronics principles to solve real-world problems
- can find research literature in literature databases
- can apply relevant resources for clarifying and finding solutions to technical, ethical, and sustainability issues
- can analyze and deal critically with various sources of information and use them to develop new mechatronics systems
- can compare information from different sources and summarize with one’s own word, according to scientific norms
General competence:
The candidate
- can apply their knowledge and skills in new areas to conduct advanced assignments and projects in mechatronics (from planning to testing)
- can communicate extensive independent work and can master language and terminology of the academic field
- can evaluate research ethical issues and sustainability impacts such as material choice and energy consumption
- can discuss and reflect on ethical issues such as plagiarism
- has knowledge of the expectations and responsibilities of authors in science
Teaching and learning methods
Theory lectures, tutorials, practical training, and project work in groups. The students work in groups of 3-5 people on a given project scenario while attending theoretical lectures on relevant specialized subjects. The course gives practical guidance on how to apply fundamental concepts of mechatronics through lectures on the underlying theoretical aspects, in combination with exercises.
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
- Delivery of preliminary design plan. Max 1000 words, 3-5 students per group.
- 80 % attendence is required for the students to take the final examination.
Assessment
The exam consist of two parts:
- Group project report in the form of an academic paper, 2-5 students per group (8-10 pages), counting 50 %.The report must follow the guidelines and template of the IEEE conferanse proceedings template.
- A final presentation that is divided in two parts:The project practical demonstration and individual presentation account for 50 % of the course, 1. where the group presentation is 30 % 2. the individual presentation is 20 %.
All parts are done with the same group (2-5 students per group).
All parts must be passed to pass the exam.
Part one can be appealed, part two cannot be appealed.
New/postponed exam:
In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.
Permitted exam materials and equipment
All materials are permitted.
Grading scale
Graded scale A-F
Examiners
Two internal examiners. External examiner is used periodically.