EPN-V2

MBP-MASM Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
50.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Learning outcomes

Se fagplanen.

Content

Se fagplanen.

Course requirements

Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse/framlegg av skisse til masteroppgave

Arbeidet med masteroppgaven innledes med et oppgaveseminar. Her skal studenten legge frem sine første utkast til problemstilling, metode og frem­driftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted.

Seminardeltakelse

Studenten skal presentere pågående arbeid med masteroppgaven, samt få erfaring med å være respondent for medstudenter.

Assessment

· Masteroppgaven

· Muntlig prøve som omhandler masteroppgaven

Etter at oppgaven er innlevert og det er avklart at den står til minst E, avsluttes studiet med en muntlig mastergradseksamen. Denne eksamen består av en eksaminasjon/samtale om oppgaven. Ekstern og intern sensor, som sammen skal sette karakter på oppgaven, skal være til stede. Veileder er sekretær for kommisjonen og har ansvar for å lede eksamen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.

Den muntlige eksaminasjonen/samtalen kan være justerende på karakteren på oppgaven. Hvis oppgaven, slik den er innlevert, vurderes til F, gjennomføres ingen avsluttende mastergradseksamen.

Vedr. muligheter for karakterfordring av oppgaven, vises det til høgskolens forskrift om studier og eksamen.

Vurderingskriterier

Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

· Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes relevans og/eller originalitet i forhold til barnehagefeltet.

· Klarhet i utvikling av problemstillinger eller forskningsspørsmål.

· Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.

· Sammenheng mellom problemstillinger/forskningsspørsmål, metodevalg/metodologier og drøftinger/konklusjoner.

· Evne til å samle, systematisere, tolke/dekonstruere og presentere kunnskaper på en oversiktlig måte i forhold til valgte teorier/perspektiver.

· Refleksjon i forhold til etiske spørsmål i forskningsprosessen.

· Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.

Grading scale

Se fagplanen.

Examiners

Se fagplanen.