Programplaner og emneplaner - Student
MBP-KIP08 Critical and International Perspective on Early Childhood Education Course description
- Course name in Norwegian
- Kritiske og internasjonale perspektiver på barnehagepedagogikk
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Learning outcomes
Læringsutbytte
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om kritiske perspektiver på aktuelle temaer innen norsk og internasjonal barnehagepedagogikk
- forståelse for at det finnes ulike teoretiske perspektiver innen barnehagepedagogisk forskning
Ferdighet
Studenten kan
- anvende kunnskap på nye måter innenfor fagområdet
- analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kritiske perspektiver
- identifisere og analysere kritisk hendelser i barnehagens komplekse praksiser
- analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer på feltet
- utvikle nye forskningsstrategier og kritisk kunnskap
Generell kompetanse
Studenten kan
- artikulere faglige synspunkter skriftlig
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til kritiske temaer
2. Internasjonale og historiske perspektiver på barnehager
Innhold
Kunnskap om barnehagen sett i et idéhistorisk, komparativt og internasjonalt perspektiv.
Prinsipper for planlegging, utforming og vurdering av pedagogiske program, prosesser og innhold i barnehagepedagogisk virksomhet i ulike land.
Læringsutbytte
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- god kunnskap om barnehagen som samfunnsinstitusjon med dens historiske tradisjoner og relasjon til småskolen, samt barnehagens karakter i dag i ulike land
Ferdighet
Studenten kan
- beskrive og analysere komparative problemstillinger
- søke og analysere ulike kilder fra ulike land og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til og kan anvende komparative perspektiver
- kjenner til og følger etiske prinsipper i sine studier
- kan se mulige sammenhenger og motsetninger mellom mer generelle teorier og komparative studier
Content
Gjennom problematisering av ulike temaer som eksempelvis profesjonalitet, makt, kjønn, seksualitet, normalitet, klasse, materialitet, rom, sted, alder, kropp, etnisitet og forskerposisjoner, presenteres ulike tilnærminger til barnehagefeltet. Gjennom kritiske perspektiver, postkoloniale, poststrukturelle perspektiver og posthumane teorier synliggjøres den språklige, materielle og affektive vendingen. Disse perspektivene presenteres som utgangspunkt for skriveprosessene og utviklingene av nye analysestrategier.
Assessment
Vurdering
Arbeidskrav i Kritiske tema og mangfold: Innlevering av fem tosiders oppgaver innen gitte frister i løpet av semesteret.
Eksamen i Kritiske tema og mangfold
- En individuell samling av tekster på ca. 12 sider basert på arbeidskravene.
Artikkelen legges fram for intern sensor relatert til oppgitt litteratur.
Eksamen i Internasjonale og historiske perspektiver på barnehager:
Eksamen består av to komponenter:
- Muntlig presentasjon i gruppe
- Skriftlig gruppearbeid (ca. 3000 ord)
Delene vurderes samlet. Det benyttes interne sensorer.
Karakterskala
Det gis karakteren bestått/ikke bestått
Vurderingskriterier
For å oppnå karakteren bestått må studenten:
- ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
- ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
- vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst
Ny/utsatt eksamen
Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Ny/utsatt prøve kan gjennomføres individuelt dersom ny gruppe ikke kan dannes. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.
Pensumliste1. Kritiske tema og mangfold
Ainsworth. K. (2014). RETHINKING PHOTOGRAPHY AS EVENT. International Journal of Child, Youth, and Family 5(4.2) 741-750. (9 s.)
Allan, J. (2012). Å tenke på nytt som inkludering. I: A.-L. Arnesen (red). Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. (s. 228-246). Oslo: Universitetsforlaget. (18s)
Andersen, C. E. (2014). Affektive data og Deleuzeoguattari-inspirerte analyser: Eksperimentasjoner over «rase»-hendelser. I: Otterstad, A.M. og Reinertsen, A.B. (red). Metodefest og øyeblikksrealisme . (s.312-334). Bergen: Fagbokforlaget. (19s)
Andersen, C. E. og Otterstad. A.M. (2014) Researching the assemblage of cultural diversity in Norway: Challenging simplicity research approaches. Review of qualitative research 1, s. 93-110. (17s)
Bjelkerud, A. W. (2011) Spørsmål om «sosial kompetanse». I: A.M. Otterstad og J. Rhedding-Jones (s. 129- 142) Barnehagefaglige diskurser . Oslo: Universitetsforlaget. (13s)
Borgnon, L. (2007). Conceptions of the self in early childhood: territorializing identities. Educational Philosophy and Theory, 39(3): 264- 274. (11s)
Bustos, M.F.B. (2011). Heteronormalisering i barnehagen. I A.M. Otterstad og J. Rhedding-Jones (red).Barnehagepedagogiske diskurser . (s.172-184). Oslo: Universitetsforlaget. (13s)
Christiansen, L.B, Frydendahl, B. og Pedersen, C. H. (2013). Vendinger i følelser og affekt. Kvinder&Køn Forskning . 3-4, s. 3- 8. (5s)
Hodgins B. D. PLAYING WITH DOLLS: (RE)STORYING GENDERED CARING PEDAGOGIES. International Journal of Child, Youth, and Family Studies (2014): 5(4.2) 782-807. (25s)
Fox, N. J. (2011). The ill-health assemblage: Beyond the body-with-organs. Health Sociology Review, 20 (4), 359-371. (12s).
Hognes, H. D. (2011) Hvem har makt til å definere barns opplevelse av sammenheng. I A.M. Otterstad og J. Rhedding-Jones (red.) Barnehagepedagogiske diskurser (s. 55-69). Oslo: Universitetsforlaget. (15s)
Holten, H. S. (2011) Språklig mangfold og normalitet. I A.M. Otterstad og J. Rhedding-Jones (red).Barnehagepedagogiske diskurser . (s. 187- 199). Oslo: Universitetsforlaget. (14s)
Jackson, A. Y. og Mazzei, L.A. (2012) Thinking with theory in qualitative research. Viewing data across multiple perspectives. New York: Routledge. (157s)
Johannessen, N. (2013). Tvil som drivkraft. Nordisk Barnehageforskning . VOL.6, NR 11, s. 1-17. (16s)https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/592/583
Johansson, J.-E. (2006) Is the kindergarten pedagogy reaching its end? Comments on gender and the present development in the Nordic countries. Australian Research in Early Childhood Education , 13(1): 64-74. (10s)
Juelskjær, M. og Schwennensen,N.(2012) Intra-active Entanglements. - An Interview with Karen Barad.Kvinder, Køn og Forskning . 10 nr 1-2. https://tidsskrift.dk/index.php/KKF/article/view/51864/95447 (14s)
Kaufmann, J. (2011). An Autoethnography of a Face. Qualitative Inquiry, 17 (10), 913-916. (3.s)
Lens Taguchi, H. & Palmer, A. (2015). Flickors (o) hälsa i skolen materiellt - diskursive miljöer - en agentisk realistisk analys. . I Otterstad, A. M. og Reinertsen A. B. (red). Metodefest og Øyeblikksrealisme . (s.81-102) Bergen: Fagbokforlaget. (21s)
Nxumalo, F. (2012). Unsettling Representational Practices: Inhabiting Relational Becomings in Early Childhood Education. Child & Youth Services, 33 (3/4), 281-302. (22s)
Otterstad, A.M. (2014) Tvil, ubehag og gjenstridige forskningsmaterialer; å forske med og gjennom data som illusjoner. I Otterstad, A. M og Reinertsen A. B. (red). Metodefest og Øyeblikksrealisme . (s.25 -44) Bergen: Fagbokforlaget. (19s)
Otterstad, A. M. og Rossholt, N. (2014) En eksperimentell forskjellsontologi; Boks og kropp i bevegelse(r).Svensk pedagogisk tidskrift. Nr. 2-3. Årgang 19. S. 153-172 (19s)
Otterstad, Ann Merete og Waterhouse, Ann-Hege. Beyond regimes of signs: making art/istic portrayals of haptic moments/movements with child/ren/hood.
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education . Published online: 16 Sep 2015. tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01596306.2015.1075727
Rhedding Jones, J. (2009). Critical multicultural practices in early childhood education, In S. May and C. Sleeter (eds) Critical Multiculturalism: From theory to practice (73- 84). New York, Routledge (11.)
Rhedding-Jones, J. (2007). Monocultural constructs: a transnational reflects on early childhood institutions. Transnational Curriculum Inquiry. 4(2), s. 38-54. (17s) http://nitinat.library.ubc.ca/ojs/index.php/tci
Rhedding-Jones, J. (2014). Muslim woman in western preschooling. I G. Tsolidis. (red). Migration, Diasporic Effects on Identity Issues. (s. 37-50). Springer. (13s)
Rossholt, N. (2013). Kroppslige/materielle tilblivelser: tempo, energi og affekt i barnehagen. BARN, 3 , 25-34. (9s)
Rossholt, N. (2014) En posthuman kropp; en endeløs kollektiv dans sammen med Deleuze og Guattari. I Otterstad, A. M og Reinertsen A. B. (red) Metodefest og Øyeblikksrealisme (s. 214-224). Bergen: Fagbokforlaget. (10 s)
Skoglund, T. (2011) Kritiske lesninger av førskolelærerutdanningen faglige tekster. I A.M. Otterstad og J. Rhedding-Jones (red.) Barnepedagogiske diskurser . (s. 39-52). Oslo: Universitetsforlaget. (14s)
Steinnes, J. (2011) For mindre danning. Med Deleuze og Guattari på søk etter danningsbegrepets vibrasjonssentrum. : K. Steinsholt & S. Dobson. (red). Dannelse. Introduksjon til et ullent landskap. (s. 193-210). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. (17s)
Ulla. B. (2011). Omsorgens omfattende områder - kritiske refleksjoner om omsorg i barnehagen. I A.M. Otterstad og J. Rhedding-Jones (red) Barnehagepedagogiske diskurser . (s. 70 -81). Oslo: Universitetsforlaget. (14s)
Ulla, B. (2012). Kroppens kraft. I: A.-L. Arnesen, (red). Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. (s. 126-148). Oslo: Universitetsforlaget. (22s) Totalt 572 sider
Ca 100 sider selvvalgt. (godkjennes av faglærere)
2. Internasjonale og historiske perspektiver på barnehager
Adamson, B. & Morris, P. (2007). Comparing curricula. I: M. Bray, B. Adamson, & M. Mason: Comparative Education Research. Approaches and methods. Hong Kong: Springer. (side 263-282) 20
Allen, T. A. (1988). Spiritual Motherhood: German Feminists and the Kindergarten Movement, 1848-1911. History of Education Quarterly, 22(3): 319-339. 20
Birkeland, Å. (2013). Kindergarten Teachers' educational ideals - tensions and contradictions. Cultural-Historical Psychology (2), 45-53. 6
Broadfoot, P. (1999). Not so much a context, more a way of life? I: R.J. Alexander, P. Broadfoot & D. Phillips (eds.), Learning from comparing: New directions in comparative educational research. Oxford: Symposium. (side 21-31) 11
Hopman, S., & Gundem, B. (1998). Conclusion: Didaktik meets curriculum: Towards a new agenda. I: B. Gundem & S. Hopman (Eds.), Didaktik and/or Curriculum: An international dialogue. New York: Peter Lang: 331-350. 20
Jackson, P. W. (1992). Conceptions of curriculum and curriculum specialists. I: P. W. Jackson (Ed.), Handbook of Research in Curriculum. New York: Macmillan: 3-20. 18
Johansson, J.-E. (2006). Will there be any preschool teachers in the future? A comment on the present Nordic early childhood education. I: J. Einarsdóttir & J. T. Wagner (Eds.), Nordic childhoods and early education: Philosophy, research, policy, and practice in Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden. Greenwich: Connecticut: Information Age Publishing. 25
Kamerman, S. B. (2006). A global history of early childhood education and care: Background paper prepared for the ¿Education for All Global Monitoring Report 2007¿: Strong foundations: Early childhood care and education. Unesco.
Kelly, P. (2013). Comparative Pedagogy: Making Sense of Cultural Complexity. Research in Comparative and International Education, 8 (4), 415-427. 10
Korsvold, T. (1998). For alle barn! Barnehagens framvekst i velferdsstaten Oslo: Abstrakt: 17-29, 76-134, 165-201. 100
Lazerson, M. (1992). Historic tensions and future opportunities: Public responsibility and early childhood education. I: L. Willams & D. P. Fromberg (Eds.), Encyclopedia of Early Childhood Education. New York: Garland: 40-45. 6
Liedman, S.-E. (1989). Om ideologier. I S.-E. Liedman & I. Nilsson (Red.), Om ideologi och institution. Göteborg: Arachne, Institutionen för idé- och lärdomshistoria, Göteborgs universitet: 7-23. 13
McMullen, M., Elicker, J., Wang, J., Erdiller, Z., Lee, S.-M., Lin, C.-H., & Sun, P.-Y. (2005). Comparing beliefs about appropriate practice among early childhood education and care professionals from the US, China, Taiwan, Korea and Turkey. Early Childhood Research Quarterly, 20 (4), 451-464. 12
Nóvoa, A., & Yariv-Mashal, T. (2003). Comparative Research in Education: a mode of governance or a historical journey? Comparative Education, 39 (4), 423-438. 14
Pence, A., & Nsamenang, B. (2008). A case for early childhood development in sub-Saharan Africa (Working Paper No. 51). The Hague: Bernard van der Leer Foundation.
Phillips, D. (1999). On comparing. In R. J. Alexander, P. Broadfoot & D. Phillips (Eds.), Comparative Education: Contexts, classrooms and outcomes. Wallingford: Symposium. (sid. 15-20). 5
Pramling Samuelsson, I., & Fleer, M. (2010). Commonalities and distinctions across countries. In I. Pramling Samuelsson & M. Fleer (Eds.), Play and learning in early childhood settings: International perspectives. Dordrecht London: Springer. (side 173-190) 18
Rayna, S. (2004). Professional practices with under-ones in French and Japanese day care centres. Early Years, 24(1), 35-47. 13
Rhedding-Jones, J. (2007). En sammenligning av Norge, New Zealand og Australia. Tre land med forskjellig syn på barndom, lek læring og omsorg. Første Steg, (3), 32-37. 6
Rui, Y. (2007). Comparing policies. I: M. Bray, B. Adamson, & M. Mason: Comparative Education Research. Approaches and methods. Hong Kong: Springer. (side 241-262) 22
Tobin, J., Hsueh, Y., & Karasawa, M. (2009). Preschool in three cultures revisited : China, Japan and the United States. Chicago: University of Chicago press. (side 1-21, 224 - 248 + 35 sider valgfritt). 80
Wollons, R. L. (Ed.). (2000). Kindergartens and Cultures: The global diffusion of an idea. New Haven, Connecticut: Yale University Press. (utvalg av studentene 50 sider). 50
Sum 586.