EPN-V2

MBP-FORMET Research Methodology Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetodologi
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Learning outcomes

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grundig kunnskap om kvalitative tilnærmingsmåter ved innsamling og bearbeiding av data som for eksempel intervju, case study, etnografi, aksjonsforskning, video-baserte analyser

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskapen om kvalitative metoder i et prosjektarbeid med relevans for barnehagefeltet
  • kan planlegge og gjennomføre et mindre empirisk arbeide/prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over metodologiske og vitenskapsteoretiske problemer
  • har forståelse for og kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til forskning i barnehagefeltet

Content

  • Om å nærme seg et forskningsfelt
  • Planlegging og gjennomføring av et mindre empirisk arbeid
  • Forskerrollen og forskningsetikk
  • Litteratursøking
  • Skriving av vitenskapelig tekst

Assessment

Eksamen i forskningsmetodologi

Eksamen består av to komponenter:

  • skriftlig prosjektrapport i gruppe (ca. 15-20 sider) som leveres i tre eksemplarer
  • muntlig presentasjon i gruppe

Delene vurderes samlet. Det benyttes intern og ekstern sensor.

Karakterskala

Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

Vurderingskriterier

For å oppnå karakteren bestått må studenten:

  • ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
  • ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
  • vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
  • vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

Ny/utsatt eksamen

Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Ny/utsatt prøve kan gjennomføres individuelt dersom ny gruppe ikke kan dannes. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.

Pensumliste

Abott, L. & Langston, A. (2005). Ethical research with very young children. I: A. Farrell (red.) Ethical research with children (s. 37-48). New York: Open University Press(11 sider)

Alterhaug, B. (2007). Improvisation, action learning and action research. I: E.M. Furu, T. Lund & T. Tiller (red.). Action research - a Nordic perspective (s. 133-170) . Kristiansand: Høyskoleforlaget.(36 sider)

Bae, B. (2005). Troubling the identity for a researcher: methodological and ethical questions in co-operating with teacher -carers in Norway. Contemporary Issues in Early Childhood Education, 6(3), 283-291. <www.wwwords.co.uk/ciec>(8 sider)

Bae, B. (2007). Det flyktige som gjentar seg - om mikroprosesser i hverdagslivet. I: N. Winger (red.)Forskning på småbarns hverdagsliv i barnehagen (s. 130-143). Oslo: HiO-rapport nr. 19-2007.(13 sider)

Bae. B. (2009). Utvikling av barnehagepersonalets relasjonelle praksis - samarbeid mellom teori og praksis.Tidsskriftet FoU i Praksis, 3(1), 21-36(15 sider)

Barclay-McLaughlan, G. & Hatch, A. (2006). Studying race: a conversation about the place of difference in qualitative research. Contemporary Issues in Early Childhood Education, 6(3), 216-232. <www.wwwords.co.uk/ciec>(16 sider)

Beazley, H., Bessell, S., Ennew, J. & Waterson, R. (2009). The right to be properly researched. Children¿s Geographies, 7, 365-378.(13 sider)

Charmaz, K. & Mitchell, R. G. (2001). Grounded theory in ethnography. I: A. C. P. Atkinson, S. Delamont, J. Lofland, L. Lofland (red.), Handbook of ethnography (s. 160-174). Los Angeles, London, New Dehli, Singapore, Washington DC: SAGE.(14 sider)

Clark, Alison and Moss, Peter (2011). Listening To Young Children: The Mosaic Approach (2nd ed.).London: National Children's Bureau. S. 15-37.

(22 sider)

David, T., Tonkin, J., Powell, S. & Anderson, C. (2005). Ethical aspects of power in research with children. I: A. Farrell (red.) Ethical research with children (s. 124-137). New York: Open University Press.(13 sider)

Dwyer, S.D. & Buckle, J. (2009). The Space Between. On Being an Insider-Outsider in Qualitative Research.International Institute for Qualitative methodology, 8(1), 54-63.

(9 sider).

Eide, B. J., Hognestad, K., Svenning, B. & Winger, N. (2010). Små barn stemmer i forskning. Noen refleksjoner om etikk i forskning om små barns hverdagsliv i barnehagen. Barn, 3, 31-46.(15 sider)

Eide, B.J. & Winger, N. (2005). From children¿s point of view: methodological and ethical challenges. I: P. Moss, A. Clark & A. T. Kjørholt (red.) Beyond listening: children¿s perspectives on early childhood services(s. 71-90). Bristol: Policy Press.(19 sider)

Gallacher, L. & Gallagher, M. (2008). Methodological Immaturity in Childhood Research? Thinking through "participation methods". Childhood, 15(4), 499-516.

(17 sider)

Germeten, S. (2012). Observasjon og sannhet. I: A. E. Rønbeck (red.) Inspirert av Foucault. Diskusjoner om nyere pedagogisk empiri (s. 36-52). Bergen: Fagbokforlaget.(16 sider)

Greve, A. (2007). Vennskap mellom små barn i barnehagen (Ph.d.-avhandling), s. 102-117. Oslo: Høgskolen i Oslo.(15 sider)

Greve, A. (2008). Ulike strategier for resultatpresentasjon av fenomenologiske barnehagepedagogiske observasjonsstudier. Barn, 26(4), 63-76.(13 sider)

Hammersley, M. (2006). Ethnography: problems and prospects. Ethnography and Education, 1(1), 3-14.

(11 sider)

Hammersley, M. & Atkinson, P. (2007). Ethnography. Principles in practice. 3.oppl. New York: Routledge. Kapittel 1 og 2.(40 sider)

Hatch, J.A. (2007). Assessing the quality of early childhood qualitative research. I: J. A. Hatch (red.) Early Childhood Qualitative Research (s. 223-244). New York og London: Routledge.(20 sider)

Hultman, K. & Lenz Taguchi, H. (2010). Challenging anthropocentric analysis of visual data: a relational materialist methodological approach to educational research. International Journal of Qualitative Studies in Education, 23(5), 525-542.(17 sider)

Juelskjær, M. (kommer) - Changing the organization: Architecture and stories of school life as material-discursive practices of producing "schools for the future". Tamara Journal for Critical Organization Inquiry (28 sider)

Kvale, S. (2005). The dominance of dialogical interview research. A critical view. Barn, 3, 89-105(16 sider)

Kvale, S. & Brinkmand, S. (2010). Det kvalitative forskningsintervju (2. utg). Oslo: Gyldendal Akademisk. Egne valgte kapitler.(100 sider)

Lange, A. & Mierendorff, J. (2011). Method and methodology in childhood research. I: J. Qvortrup, W. Corsaro & M.-S. Honig (red.) The Palgrave handbook of childhood studies (s. 78-95). London: Palgrave Macmillan.(18 sider)

Law, J. (2004). After method: an introduction. London and New York: Routledge. S. 1-16.(16 sider)

Lenz Taguchi, H. (2012). A diffractive and Deleuzian approach to analyzing interview data. Feminist Theory,13(3), 265-281.(16 sider)

Løkken, G. (2012) Levd observasjon. En vitenskapsteoretisk kommentar til observasjon som forskningsmetode. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. S. 58-116.

(58 sider)

Mazzei, L. A. (2010) ¿Thinking data with Deleuze¿. International Journal of Qualitative Studies in Education,23(5), 511-523.(12 sider)

Otterstad, A.-M. (2007). Doing de/colonizing methodologies - Who¿s at risk? Contemporary Issues in Early Childhood, 8(3), 170-174.(4 sider)

Reynolds, E. & Mellor, D. (2013). Deleuze and Guattari in the nursery: Towards an ethnographic multi-sensory mapping of gendered bodies and becomings. I: R. Coleman & J. Ringrose (red.) Deleuze and Research Methodologies (s. 23-41). Edinburgh:Edinburgh University Press.(18 sider)

Rhedding-Jones, J. (2007). Who chooses what research methodology? I: A. Hatch (red.) Qualitative methods in early childhood settings (s. 207-221). Westport, Connecticut & London: Routledge.(14 sider)

Rossholt, N. (2009). The complexity of bodily events through an ethnographer¿s gaze: Focusing on the youngest children in pre-school. Contemporary Issues in Early Childhood, 10(1), 57-67.(10 sider)

Rossholt, N. (2012). Food as touch/touching the food: The body in-place and out-of-place in preschool.Educational Philosophy and Theory, 44 (3), 323-334.(11 sider)

Sandvik, N. (2010). The art of/in educational research: assemblages at work. RERM, 1(1), 29-40.http://journals.hioa.no/index.php/rerm/article/view/169/170

(11 sider)

Spyrou, S. (2011). The limits of children¿s voices: From authenticity to critical, reflexive representation.Childhood, 18(1), 151-165.(14 sider)

Warming, H. (2011). Getting under their skins? Accessing young children¿s perspectives through ethnographic fieldwork. Childhood, 18(1), 39-53.(14 sider)

Winger, N. & Eide, B.J. (2015). Nytråkk i gamle spor. Retrospektivt blikk på hverdagslivet i en småbarnsgruppe. Nordisk Barnehageforskning, 9(1), 1-22.

(21 sider)

Wolcott, H. (2008). Ethnography. A way of seeing. Lanham: Rowman & Littlefield Publ Inc. S. 1-101.

(100 sider)

Ågotnes, K., Bråten, F., Slethei, K., Brodersen, R. B., & Reiersgaard, A. (2007). Tekstens autoritet tekstanalyse og skriving i akademia . Oslo: Universitetsforlaget. Kap 9.(18 sider)

Totalt 798 sider.

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.