EPN-V2

MBP-FFK Introduction to Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Forskningsforberedende kurs
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Learning outcomes

Emnet består av to deler.

1. Kvantitativ metode

Innhold

Innføring i statistikk og bruk av programmet SPSS.

Læringsutbytte

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om og forståelse for kvantitative tilnærmingsmåter

Ferdigheter

Studenten kan

  • kan bruke statistisk analyseverktøy som programmet SPSS eller tilsvarende

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese og forstå statistiske analyser
  • foreta en kritisk vurdering av statistisk forskning

Arbeidskrav

Del 1 Obligatorisk tilstedeværelse (minst 80 prosent) på undervisningen.

2. Akademisk skriving

Innhold

Studenten skal gjennom kurset kunne bearbeide egne ideer og skisser til masteroppgaven både på et teoretisk, metodologisk og praktisk plan.

Læringsutbytte

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om praktiske og teoretiske aspekter som kreves i en skriftlig fremstilling på masternivå
  • kunnskap om akademisk skriving som tekstgenre
  • kunnskap om kildebruk og kildekritikk i akademisk skriving

Ferdigheter

Studenten kan

  • bearbeide egne ideer og skisser til masteroppgaven både på et teoretisk, metodologisk og praktisk plan
  • kunne argumentere for faglig ståsted gjennom relevant bruk av kilder og konstruksjon av akademisk tekst

Generell kompetanse

Studenten har

  • kunnskap om og forståelse for hva det innebærer å skrive en masteroppgave

Assessment

Eksamen

Individuelt skriftlig arbeid (fem til åtte sider), hjemmeeksamen. Nærmere retningslinjer for arbeidets innhold avgjøres i dialog mellom kursets leder og studentene.

Karakterskala

Det gis karakteren bestått/ ikke bestått. Det benyttes interne sensorer.

Vurderingskriterier

For å oppnå karakteren bestått må studenten

  • ha avgrenset og presisert en problemstilling/ skisse til masteroppgaven
  • dokumentere faglig innsikt og kjennskap til relevant teori
  • ha vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
  • ha vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

Ny/utsatt eksamen

Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.

Pensumliste

1. Kvantitativ metode

Gulbrandsen, Lars & Eliassen, Erik. 2013. Kvalitet i barnehager. Rapport fra en undersøkelse av strukturell kvalitet høsten 2012. Oslo: NOVA Rapport 1/2013. (Rapporten kan lastes ned på følgende lenke:http://www.nova.no/asset/6157/1/6157_1.pdf ). 72 sider.

Johannessen, Asbjørn, Per Arne Tufte og Line Christoffersen. 2010. Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Oslo: Abstrakt forlag. Kapittel 1-5, 18-26. 200 sider.

Totalt: 272 sider.

2. Skrivekurs

Dysthe, O., Hertzberg, F. og Hoel, T. L. (2010): Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning . Abstrakt forlag. 224 s.

Hammersley, M. & Atkinson, P. (2007) Ethnography. Principles in Practice . 3rd Edition. New York: Routledge. Kap. 9(18 sider)

Handal, G., & Lauvås, P. (2005). Optimal use of feedback in research supervision with master and doctoral students. Nordisk Pedagogikk (3): 177-189. http://www.idunn.no/?marketplaceId=2000&languageId=1&siteNodeId=177037 (22 sider)

Hatch, J. A. (2007a). Assessing the Quality of Early Childhood Qualitative Research. I: J. A. Hatch (Ed.),Early Childhood Qualitative Research . New York; London: Routledge: 223-244.(21 sider)

Hatch, J. A. (2007b). Back to Modernity? Early Childhood Qualitative Research in the 21st Century. I: J. A. Hatch (Ed.), Early Childhood Qualitative Research . New York; London: Routledge: 7.22.(15 sider)

Kirke-, utdanning, og forskningsdepartementet, & NESH (2003). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora. (21 sider)

Lincoln, Y. S., & Cannella, G. S. (2008). Ethics and the Broader Rethinking/Reconceptualization of Research as Construct [Electronic Version]. Cultural Studies Critical Methodologies: 1-13.(13 sider)

Rhedding-Jones, J. (2005). What is research?: methodological practices and new approaches . Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-3, 11-12.(42 sider)

Richardson, L. (2003). Writing: A method of Inquiry. I: N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Collecting and interpreting qualitative materials (2nd ed.). Thousand Oaks, Calif.: Sage: 499-541.(42 sider)

Ågotnes, K., Bråten, F., Slethei, K., Brodersen, R. B., & Reiersgaard, A. (2007). Tekstens autoritet tekstanalyse og skriving i akademia . Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 9.(18 sider)

Totalt 450 sider.

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.