Programplaner og emneplaner - Student
MBP-BKK11 Children, Arts and Culture Course description
- Course name in Norwegian
- Barn, kunst og kultur
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Del 1. Skriftlig masteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Del3. På muntlig eksamen skal studenten ha med egen masteroppgave.
Learning outcomes
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barn og estetikk
- har forståelse for ulike estetiske praksiser og estetiske prosesser
- kan forholde seg til og reflektere over den voksnes samspill med barn i forbindelse med kunst- og kulturformidling
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere ulike estetiske tilnærminger til barns estetiske væremåte
- analysere ulike kunstprosesser og reflektere over ulike sammenhenger i estetiske prosesser
- formulere og reflektere over barns egen estetiske kultur
- utvikle kompetanse til, gjennom teori og feltarbeid om kunst og kultur, å kunne skape forskningsmessige spørsmål
Generell kompetanse
Studenten kan
- artikulere og skrive essay med basis i teori og en praktisk forståelse av estetiske prosesser
- kommunisere generelle betraktninger vedrørende barns forutsetninger for estetiske prosesser
Content
Estetisk og kunstfaglig teori om barn, barnekultur (barndom) og barnehage
Ulike måter å nærme seg barn og barns estetiske opplevelser og barns estetiske praksiser vil stå sentralt i kurset. Et av delperspektivene vil være den voksnes samspill med barn. En vil møte eksempler på hvordan en fra et forskerperspektiv kan nærme seg feltet.
Lytte, se og sanse - metodologiske tilnærmingsmåter
Grunnlagsperspektiv knyttet til barnekultur vil bli drøftet og målet er å etablere en utvidet forståelse
av barnekultur som kultur av, med og for barn, i lys av estetisk teori og annen kulturteori.
Teaching and learning methods
Må bearbeides.
Course requirements
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Assessment
Eksamen består av et individuelt skriftlig arbeid (ca. 3000 ord) som omhandler tematikk innen Barn, kunst og kultur - hjemmeeksamen.
For å oppnå karakteren bestått må studenten
- ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgavene
- ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, ev. annen relevant teori
- vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer.