EPN-V2

MBP-BKK11 Children, Arts and Culture Course description

Course name in Norwegian
Barn, kunst og kultur
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Learning outcomes

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barn og estetikk
  • har forståelse for ulike estetiske praksiser og estetiske prosesser
  • kan forholde seg til og reflektere over den voksnes samspill med barn i forbindelse med kunst- og kulturformidling

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere ulike estetiske tilnærminger til barns estetiske væremåte
  • analysere ulike kunstprosesser og reflektere over ulike sammenhenger i estetiske prosesser
  • formulere og reflektere over barns egen estetiske kultur
  • utvikle kompetanse til, gjennom teori og feltarbeid om kunst og kultur, å kunne skape forskningsmessige spørsmål

Generell kompetanse

Studenten kan

  • artikulere og skrive essay med basis i teori og en praktisk forståelse av estetiske prosesser
  • kommunisere generelle betraktninger vedrørende barns forutsetninger for estetiske prosesser

Content

Estetisk og kunstfaglig teori om barn, barnekultur (barndom) og barnehage

Ulike måter å nærme seg barn og barns estetiske opplevelser og barns estetiske praksiser vil stå sentralt i kurset. Et av delperspektivene vil være den voksnes samspill med barn. En vil møte eksempler på hvordan en fra et forskerperspektiv kan nærme seg feltet.

Lytte, se og sanse - metodologiske tilnærmingsmåter

Grunnlagsperspektiv knyttet til barnekultur vil bli drøftet og målet er å etablere en utvidet forståelse

av barnekultur som kultur av, med og for barn, i lys av estetisk teori og annen kulturteori.

Assessment

Eksamen består av

  • et individuelt skriftlig arbeid (ca. 3000 ord) som omhandler tematikk innen Barn, kunst og kultur - hjemmeeksamen

Det benyttes to interne sensorer.

Karakterskala

Det gis karakteren bestått/ ikke bestått.

Vurderingskriterier

For å oppnå karakteren bestått må studenten

  • ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgavene
  • ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, ev. annen relevant teori
  • vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
  • vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

Ny/utsatt eksamen

Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.

Pensumliste

Ingold, T. (2007). Materials against materiality. In: Archaeological Dialogues 14 (1) 1-16. Cambridge University Press (15 s.)http://home.zcu.cz/~dsosna/SASCI-papers/Ingold%202007-materiality.pdf

Corsaro, W. A. (1990). Children's peer Cultures. Annual Review of Sociology, 16(1), 197- 220. (23 s.)jstor.org/stable/2083268?seq=24#page_scan_tab_contents

Bell, C. (1913/1969). Significant form. In J. Hospers (Ed.), Introductory in Readings in Aesthetics. New York: The Free Press, s. 87-99.(12 sider)

Bamford, Anne (2012) Arts and Culture Education in Norway 2010/11 kunstkultursenteret.no/sites/k/kunstkultursenteret.no/files/1f0ba571783fe8dc31a13ac76d5f196a.pdf (90 sider)

Blehr, B. (2001). Stas for barna - Om barnemobilisering og barneperspektiver på 17. mai. Dugnad - Tidsskrift for etnologi, 27(1), s. 5-18.(13 sider)

Bowman, Wayne.(1993). The problem of aesthetics and multiculturalism in music education. The Canadian music educator, 34(5), s. 23-30.(7 sider)

Blume, M. "Ah, oh, nejjjj!" om eksperimentelle processer i æstetisk pædagogisk praksis. I: Nordisk Barnehageforskning. Vol. 9( 2 ) s. 1-19. (18 s.)https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/download/863/1172

Countryman, June, Gabriel, Martha & Thompson, Katherine (2015). Children's spontaneous vocalisations during play: aesthetic dimensions. Music Education Research. 1-19 (18 s.)tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/14613808.2015.1019440

Davies, S. (2000). Non-Western Art and Art¿s Definition. I Caroll, N. (Red.) Theories of Art Today. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, s. 199-216.(17 sider)

Dewey, J. (1987). Å gjøre en erfaring. I Bale, K. og Bø-Rygg (Red.). Estetisk teori - en antologi. Oslo. Universitetsforlaget, s. 196-214.(18 sider)

Enerstvedt, Å. (1993). Kommentar til Qvortrups foredrag. I Selmer-Olsen (red.), Børns kultur: Rapport fra en Nordisk konference 2. Aarhus: Tidsskrift for børne- og ungdomskultur (23), s. 85-90. <http://www.buks.dk/>(5 sider)

Gryte, M. A. E. (2012). Finnes det øyeblikk som aldri tar slutt? I: M. Alvestad & T. Vist (Red.), Læringskulturer i barnehagen flerfaglige forskningsperspektiver (s. 163-187). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.(22 sider)

Guss, F., G. (2005a). Dramatic Playing beyond the Theory of Multiple Intelligences. Oxford: International Journal for Research in Drama Education, (1), s. 43-54.(11 sider)

Guss, F., G. (2006). Dramaturgi som søken etter form og mening. Kompendiet Barn, kunst og kultur.(9 sider)

Guss, F., G. (2005b).Reconceptualizing Play: aesthetic self-definitions. Contemporary Issues in Early Childhood, 6(3) s. 233- 243. < http://www.wwwords.co.uk/ciec/>.(10 sider)

Halvorsen, E. M. (2004). Kultur og individ: Kulturpedagogiske perspektiv på kulturforståelse, kulturprosesser og identitet. Oslo: Universitetsforlaget, s. 15-80 og 169-192.(88 sider)

Ingold, T. (2007). Materials against materiality. In: Archaeological Dialogues 14 (1) 1-16. Cambridge University Press (15 s.)http://home.zcu.cz/~dsosna/SASCI-papers/Ingold%202007-materiality.pdf

Juncker, B. (2001). Tanker om det æstetiskes betydning i hverdagen. Det unyttiges nødvendighed. Kunst for barn under tre år. (Oppsummering fra Norsk kulturråds konferanse, Schæffergården, 2001, 17-19 august), s. 1-5. (5 sider)

Juncker, B. (2005). Er kunst for børn? I Østberg, T. (Red.). Barnet og kunsten. Oslo: Norsk kulturråd, s. 14- 27.(14 sider)

Kampmann, J. (2001). Hvad er børnekultur. I Børnekultur Hvilke born? Og hvis kultur? Danmark: Akademis forlag, s. 52-65(13 sider)

Kampmann, J. (2003). Udviklingen af et børnekulturelt pædagogisk blik. I Børnekultur - et begreb I bevægelse. Danmark: Akademis forlag, s. 86-98(12 sider)

Knudsen, J. S. (2010). Musikkulturelt mangfold - forskjeller og fellesskap. I: G. Salvesen & J. H. Sætre (Red.), Allmenn musikkundervisning: Perspektiver på praksis (s. 156-176). Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag.(20 sider)

Knudsen, Jan Sverre (2008). Children¿s Improvised Vocalisations: learning, communication and technology of the self. I Contemporary Issues in Early Childhood (31 sider)

Kroksnes, A. (2007). Etterord. I Bourriaud, N. Relasjonell estetikk. Oslo: Pax (artes), s. 169-190(9 sider)

Løvlie, L (1990). Den estetiske erfaring. Nordisk pedagogikk 1-2/1990.(18 sider)

Mouritsen, F. (1990). Forskning og uddannelse inden for børne- og ungdomskulturområdet. Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur, (17), s. 1-12. < http://www.buks.dk/>(12 sider)

Mouritsen, F. (1996): Legekultur - essays om børnekultur leg og fortælling. Odense: Odense universitetsforlag, s. 7-32 og 63-76.(38 sider)

Olsson, Maja Reinåmo & Øksnes, Maria (2013). "Estetikk? Det er jo alt, egentlig!". I: Marit Bakken & Sidsel Bjerke Hommersand (red.), Barn, kunst og kultur. Oslo: Universitetsforlaget.

Os, E., og Hernes, L. (2004). Under tre? - mener dere under tre? Kunstformidling under tre år - erfaringer fra prosjektet "klangfugl". I, Barns smak - om barn och estetikk.. Centrum för barnkulturforskning, nr 36. Stockholm: Stockholms universitet, s. 9-36.(27 sider)

Qvortrup, (1993). Er kultur for børn? Selmer - Olsen , I. (Red.). Børns kultur- rapport fra en Nordisk conference 2. Aarhus: Børne- og ungdomsKulturSammenslutningen. Tidsskrift for børne- og ungdomskultur (5), s. 75-83.(8 sider)

Selmer- Olsen, I. (2001). Det unyttiges nødvendighet - Barndomssyn, menneskesyn, kunstsyn. (Referat fra seminaret: Det unyttiges nødvendighet. Kunst for barn under tre år. Schæffergården / Louisiana, 17-19 august 2001), s. 1-11 (11 sider)

Selmer- Olsen, I. (2003). Barnekulturforskningens utvikling og nytte. I, Barnet - konstruksjoner av barn og barndom. Oslo: Universitetsforlaget, s. 239-258.(19 sider)

Stolnitz, J. (1960/1969). The aesthetic attitude. I, J. Hospers (Red.), Introductory in Reading in Aesthetics. New York: The Free Press, s. 17-27.(10 sider)

Svendsen, L., F., H. (2000). Kunst: En begrepsavklaring. Oslo: Universitetsforlaget, s. 7-128. (121 sider)

Waterhouse, A.-H. L. (2011) Kunstmøtet som estetisk erfarings - og læringsprosess. En undersøkelse av små barns møter med skulptur. Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A 2011; Volum 17. s. 215-242 (26 sider)

Weier, K. (2004). Empowering young children in art museums - letting them take the lead. Contemporary Issues in Early Childhood, 5(1), s. 106-116. < http://www.wwwords.co.uk/ciec/>(10 sider)

Østbye, G. L. (2007). Barn + Kunst = Danning. Fabulering og filosofering i kunstmøter. Oslo: Gurilo forlag, s. 45-81, 123-138.(33 sider)

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.