Programplaner og emneplaner - Student
MBP-BHFVT Early Childhood Education Research and Methodology Course description
- Course name in Norwegian
- Barnehageforskning og vitenskapsteori
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Oversikt over sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner. Aktuell barnehage.forskning illustrerer noen utvalgte vitenskapelige og metodologiske tema.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for sentrale vitenskapsteorietiske posisjoner i tilknytning til barnehagepedagogikk som forskingsfelt
- har oversikt over vitenskapsteoriers relevans for barnehageforskning
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta en kritisk analyse av utvalgte vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål som er relevante for barnehageforskning
- kan formulere og drøfte et vitenskapelig problem innen feltet
- kan vurdere allerede utført barnehageforskning
Generell kompetanse
Studenten
- har tilstrekkelig kunnskap til å vurdere relevansen av teorier og metoder innen barnehageforskning
- kan formidle egen og andres akkumulerte kunnskap skriftlig og på en faglig forsvarlig måte
Teaching and learning methods
Må bearbeides.
Course requirements
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Assessment
Et individuelt skriftlig arbeid (10-15 sider) - hjemmeeksamen.
For å oppnå karakteren bestått må studenten
- ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
- ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
- vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- vist at han/hun har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is capable of
- explaining the stages of the research process
- describing the connection between the theory of science and research methods
- understanding the interpretation of and the background for key effect estimates and dispersion measures used in scientific studies
Skills
The student is capable of
- describing methods for the collection and analysis of quantitative and qualitative data
- reflecting on the concept of quality in qualitative versus quantitative methods such as validity, reliability, soundness and trustworthiness
- describing differences between the humanistic and natural sciences research traditions
Competence
The student is capable of
- reflecting on how research results are influenced by choices of method and interpretation during the research process
- assessing research ethical aspects
Grading scale
Lectures, group work, seminars with presentations and self-study.
Examiners
None.