Programplaner og emneplaner - Student
MBP-BBBMS Child, Childhood and Preschool in a Versatile Society Course description
- Course name in Norwegian
- Barn, barndom og barnehage i et mangfoldig samfunn
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Learning outcomes
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om nyere perspektiver på barn, barndom og barnehage
- har tilegnet seg kunnskap om barnehagen som en viktig arena for omsorg, lek og læring
- har tilegnet seg kunnskap om små barns utvikling og læring i et relasjonelt perspektiv, inkludert barns vennskap og relasjoner til hverandre
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over barnehagens rolle og barns hverdagsliv i et samfunn preget av mangfold
- kan analysere nyere forskning om barn som meningsbærende subjekter med rettigheter i forhold til eget liv
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere hvordan nyere forskning om barn, barndom og barnehager er relevant for pedagogisk virksomhet i barnehager
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Content
Barndomsbegrepet: ideologi og perspektiver.
- Forskning om barnehagen som samfunnsinstitusjon.
- Kunnskap om forholdet mellom privat og offentlig omsorg.
- Barnet som medmenneske: etikk, deltakelse og rettigheter.
- Forskning om relasjoner og intersubjektivitet.
- Hverdagsliv i barnehagen: interaksjonsprosesser som inkluderer lek, omsorg og læring.
- De yngste barna i barnehagen: fellesskap og individualitet.
Assessment
Eksamen
- Individuell hjemmeeksamen (ti til tolv sider).
Det benyttes interne sensorer.
Karakterskala
Det gis karakteren bestått/ ikke bestått.
Vurderingskriterier
For å oppnå karakteren bestått må studenten
- ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
- ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, eventuelt annen relevant teori
- vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst
Ny/utsatt eksamen
Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.