EPN-V2

MBP-BBBMS Child, Childhood and Preschool in a Versatile Society Course description

Course name in Norwegian
Barn, barndom og barnehage i et mangfoldig samfunn
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Learning outcomes

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om nyere perspektiver på barn, barndom og barnehage
  • har tilegnet seg kunnskap om barnehagen som en viktig arena for omsorg, lek og læring
  • har tilegnet seg kunnskap om små barns utvikling og læring i et relasjonelt perspektiv, inkludert barns vennskap og relasjoner til hverandre

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over barnehagens rolle og barns hverdagsliv i et samfunn preget av mangfold
  • kan analysere nyere forskning om barn som meningsbærende subjekter med rettigheter i forhold til eget liv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere hvordan nyere forskning om barn, barndom og barnehager er relevant for pedagogisk virksomhet i barnehager
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Content

Barndomsbegrepet: ideologi og perspektiver.

  • Forskning om barnehagen som samfunnsinstitusjon.
  • Kunnskap om forholdet mellom privat og offentlig omsorg.
  • Barnet som medmenneske: etikk, deltakelse og rettigheter.
  • Forskning om relasjoner og intersubjektivitet.
  • Hverdagsliv i barnehagen: interaksjonsprosesser som inkluderer lek, omsorg og læring.
  • De yngste barna i barnehagen: fellesskap og individualitet.

Assessment

Eksamen

  • Individuell hjemmeeksamen (ti til tolv sider).

Det benyttes interne sensorer.

Karakterskala

Det gis karakteren bestått/ ikke bestått.

Vurderingskriterier

For å oppnå karakteren bestått må studenten

  • ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
  • ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, eventuelt annen relevant teori
  • vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
  • vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

Ny/utsatt eksamen

Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.