EPN-V2

MBIB5900 Master Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master Programme in archival, library and information sciences
Master Programme in archival, library and information sciences – Part-time
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

The course is mandatory for all students.

The language of the course is Norwegian.

Required preliminary courses

See under Study progress in the programme description.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • is familiar with relevant theory and research in the area that the thesis concerns

Skills

The student

  • is capable of using relevant methods in report work and evaluations
  • is capable of evaluating the use of methods in and results of studies and evaluations

General competence

The student

  • is capable of carrying out a delimited research or development work under supervision and in accordance with applicable research ethics standards
  • is capable of communicating about relevant issues, analyses and conclusions both in written form and orally

Teaching and learning methods

The work on the master's thesis will begin with a seminar late in the spring semester during first year where lecturers affiliated to the programme present their areas of research, and possible topics for master's theses. The next seminar is held just after the academic year starts, and the students will then decide on the thesis topics and discuss who they would like as a supervisor. In addition, three topic-specific lectures dedicated to the thesis will be held where the students present part of the thesis and receive feedback and comments from lecturers and opponents (two in the autumn semester and one in the spring semester). Supervision will be provided throughout the process of completing the master's thesis, and a supervision agreement between student and supervisor will be entered into before the first thesis lecture at the very latest.

An information letter with a detailed overview over the thesis lectures, the date these will take place and the procedure for submitting the thesis, will be handed out at the introductory seminar in the first year.

The master's thesis can be written individually or as a collaboration between several students. In the latter case, each student's area of responsibility must be clearly stated in the introduction.

Course requirements

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

1. Attendance and submission of the student's own work in the three topic-specific thesis seminars.

2. A public and final seminar will be organised in relation to the submission where the candidates present their master's theses.

Coursework requirements must be completed by the set time and approved by the lecturer before the student can take the exam.

Assessment

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Bærekraftig utvikling kan knyttes til barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og til pedagogisk arbeid i barnehagens hverdag. I Rammeplanen for barnehagen knyttes bærekraftig utvikling til natur, samfunn og kultur. I tillegg til økologi og biologisk mangfold, vil fordypningen ta opp deltakelse og demokrati, sosialt og kulturelt mangfold samt likeverd, solidaritet og rettferdig fordeling. En begynnende forståelse for bærekraftig utvikling innebærer formidling og praktisk arbeid knyttet til barns opplevelser, nysgjerrighet og medvirkning. Det innebærer også at temaet kobles til barns kreativitet og skapende prosesser i barnehagen.

Emnet forbereder studenten på å kunne lede og veilede personalet og barn i varierte praktiske prosjekter knyttet til bærekraftig utvikling i barnehagen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
  • kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse, solidaritet og barns bevissthet og åpenhet for prosesser i naturen
  • kunnskap om økologi og menneskets forvaltning av naturressurser
  • kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
  • har kunnskap om biotoper og naturpregede omgivelser i og i tilknytning til storbyen og fagdidaktisk arbeid med barn i barnehagen

Ferdigheter

Studenten

  • kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
  • kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen og barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
  • kan lede skapende prosesser med natur- og gjenbruksmaterialer
  • kan se sammenhengen mellom barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage
  • har kompetanse knyttet til bærekraftig ressursbruk

Examiners

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og verkstedarbeid. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.

Course contact person

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter knyttet til barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling:

  • Praktisk prosjekt i gruppe. Det skal utarbeides forslag til pedagogisk arbeid med bærekraft i samarbeid med en barnehage. Gruppen (3 stk, evt. 2-4 om gruppene ikke kan deles i tre) presenterer forslaget i et muntlig fremlegg (ca. 30 minutter).
  • Individuelt estetisk prosjekt knyttet til barns utforskning og eksperimentering med ulike materialer. Arbeidskravet dokumenteres gjennom et individuelt formingsprodukt som stilles ut med en kort og informativ utstillingstekst. Omfang: ca. 350 ord med bildeillustrasjoner.

De to praktiske prosjektene danner grunnlag for to refleksjonsnotat som skal leveres til mappeeksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamen og sensorordning» nedenfor).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Tilstedeværelse på presentasjon av gruppearbeid (100 prosent)
  • Tilstedeværelse på presentasjon av praktisk estetisk prosjekt (100 prosent)

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervsining.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.