Programplaner og emneplaner - Student
MBIB5000 E-books Course description
- Course name in Norwegian
- E-books
- Study programme
-
Master Programme in archival, library and information sciencesMaster Programme in archival, library and information sciences – Part-time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course addresses possibilities and challenges concerning the production, distribution, reception, reading and other types of use of e-books. Aspects will include economic and legal ramifications for e-book lending in academic and public libraries. Focus is primarily contemporary, but the course also provides a historical perspective.
The course is developed and implemented as a collaboration between the Oslo and Akershus University College of Applied Sciences, University of Copenhagen, University of Borås and The Reading Center at the University of Stavanger.
Required preliminary courses
No prerequisites.
Learning outcomes
Knowledge
After completion of the course, the student has
- comprehensive understanding of e-books from a cultural and historical perspective as well as their role in the current media landscape
- advanced knowledge of the leading technologies and tools used for the production, reading and distribution of e-books
- advanced knowledge of the Scandinavian e-book markets and distribution models, including challenges associated with economic and legal aspects
- advanced knowledge of the implications of digitization of reading as a cognitive process, phenomenological experience, and social practice
Skills attainment
After completion of the course, the student
- critically reflect on how affordances of reading devices may affect the reading of different types of texts for different purposes
- assess the value and potential of distribution models of e-books for various types of libraries
- identify and formulate research questions pertaining to e-books and address them through independent analysis
- identify and use insights from relevant professional and research literature on e-books
Content
- psychology and phenomenology of reading
- e-books as part of book markets and literary fields
- e-books as material, technological, and cultural artefacts
- e-books in Danish, Norwegian and Swedish libraries and markets
- copyright and licensing
Teaching and learning methods
Teaching is conducted in the form of lectures, seminars, group assignments, project work, and exercises.
Course requirements
Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid fra studenten. Den gir trening i å anvende sosialt arbeids teori og metoder i et større skriftlig arbeid ved avslutningen av dette profesjonsstudiet.
Assessment
Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Studenten må ha fullført og fått godkjent minimum halve praksisstudiet i 3. studieår.
Permitted exam materials and equipment
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- vitenskapsteoretiske perspektiver og kunnskapsutvikling
- utforming av akademiske oppgaver
- kildebruk og kildekritikk
- bruk av personopplysninger
- det valgte tema til oppgaven
Ferdigheter
Studenten behersker:
- å formulere en sosialfaglig problemstilling
- å søke opp og anvende relevant forskningslitteratur om sitt selvvalgte tema
- anvendelse av relevant sosialfaglig teori i forhold til sitt tema
- utøvelse av kildekritikk på litteratur anvendt i oppgaven
- drøfting av innhentet kunnskap opp mot teori
- refleksjon over eget faglige ståsted
- akademisk oppgaveskriving på bachelornivå
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende sosialt arbeids teori og metoder i større skriftlige arbeider
- behersker de formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving på bachelornivå
- kan reflektere over sosialfaglig yrkesutøvelse sett opp mot teoretiske perspektiver
Grading scale
I forkant av og i løpet av skriveprosessen gis plenumsundervisning og veiledning i workshopgrupper. Veiledning på oppgaven gis i form av en gruppeveiledning og 3 individuelle veiledninger a 45 minutter utover våren fram mot innleveringsdato. Veiledning utover dette vil ikke bli gitt med mindre det er søkt om dette ut fra særskilte behov.
Studenten vil motta veiledning fra en kvalifisert veileder. Det vil enten være lærer på høgskolen eller ekstern medarbeider med tilsvarende kvalifikasjoner. Med mindre annet er avtalt mellom student og veileder, forutsettes det at studenten leverer inn skriftlig materiale senest to dager før veiledningstimene. Veiledning vil ikke bli gitt uten slik forberedelse fra studenten side. Studenten har selv ansvar for kvaliteten på oppgaven som leveres. Veileder har kun ansvar for å gi råd om hvordan oppgaven kan utformes i forhold til problemstillingen.
Den innleverte oppgaven skal være i samsvar med det materialet som studenten har presentert i de individuelle veiledningstimene, og de drøftingene som har funnet sted i disse timene. Studenten har ansvar for at oppgaven leveres i henhold til det reglementet krever.
Examiners
Jf. kapittel om Arbeidskrav og obligatorisk undervisning.
Dersom følgende arbeidskrav ikke er godkjent vil ikke studenten få tildelt veileder, og ved det også miste retten til å få vurdert bacheloroppgaven:
- Innlevering av skjema innen angitt frist med temavalg og foreløpig problemstilling, samt en kort redegjørelse for hvordan faget sosialt arbeid og fagets litteratur er tenkt anvendt i oppgaven.
Dersom følgende arbeidskrav ikke er fullført og godkjent mister studenten retten til å få vurdert bacheloroppgaven:
- Deltakelse på 3 individuelle veiledninger i løpet av skriveperioden. Veileder bekrefter at veiledningene har funnet sted.
- Muntlig fremføring av oppgaven for en gruppe av medstudenter etter innlevering og før sensur. Fremføringen er på ca. 20 minutter.
Admission requirements
Alla hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course contact person
Bacheloroppgaven skal vise selvstendighet, kritisk refleksjon og etisk forståelse. Oppgaven skrives individuelt og skal være på 25 sider - pluss/minus 10 %. Godkjent referansestil for oppgaveskriving skal følges.
Alle bacheloroppgaver som får karakteren A eller B blir bli publisert i Fagarkivet. Studenter som ønsker å reservere seg mot publisering av bacheloroppgaven må levere en skriftlig melding til fakultetet innen tre uker etter sensur er gjort kjent.
Kandidater som ikke består eksamen, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Man kan levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang, og det må da gjennomføres én individuell veiledning.
Studenter som ikke består bacheloroppgaven to ganger, kan beholde sitt hovedtema for en tredje innlevering, men må formulere en ny problemstilling, slik at det blir en ny oppgave. Det innebærer en ny veiledningsprosess med 3 individuelle veiledninger. I særskilte tilfeller kan en student søke om å kun gjennomføre én veiledning.