EPN-V2

MBIB4310 Promoting Literature: Theory, Research and Practical Training Course description

Course name in Norwegian
Litteraturformidling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
  • Introduction

    Dette masteremnet tilbyr teoretisk fordypning i litteraturformidling gjennom tre samlinger som samlet retter søkelyset mot formidlingens hva, hvordan og hvorfor. Sentrale spørsmål er: Hva er det samfunnsmessige grunnlaget for å drive med formidling i ulike institusjonelle sammenhenger, hva er litteratur- og kulturformidlingens verdigrunnlag og hvordan foregår formidlingen?

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    • har svært god innsikt i formidlingsteori, herunder retorikk og kommunikasjon
    • har svært god innsikt i folkebibliotekets demokratiske mandat og de estetiske, etiske og politiske problemstillingene forbundet med hva som formidles, hvordan, hvorfor og til hvem
    • har svært god innsikt i hvordan litteratur og andre kulturuttrykk reflekterer over formidling
    • har svært god innsikt i formidling til barn og unge
    • har inngående kunnskap om litteraturformidlingens historiske og aktuelle verdigrunnlag
    • har avansert kunnskaper om hvordan litteraturformidling praktiseres gjennom ulike sjangre
    • har inngående kunnskap om ulike demokrati- og kulturforståelser
    • har inngående kunnskap om formidlingens muligheter og betingelser i institusjoner som bibliotek, arkiv, forlag, og litteraturhus, samt i mindre etablerte institusjoner
    • har inngående kunnskap om forholdet mellom demokrati og formidling, og kan vise til nasjonale og internasjonale eksempler

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og kritisk evaluere ulike formidlingspraksiser
    • kan diskutere og reflektere over hva formidling er
    • kan diskutere ulike sammenhenger mellom litterære og kulturelle uttrykk og politiske og kulturelle kontekster
    • kan analysere og kritisk evaluere skriftlige og muntlige formidlingssjangre, med særlig vekt på vurdering av formidlingens kvalitet
    • kan kritisk diskutere litteraturformidleres profesjonsetikk i ulike kontekster.
  • Teaching and learning methods

    Undervisningsform er seminar, forelesninger og studentpresentasjoner. Studentene skal arbeide selvstendig med tre selvvalgte oppgaver innenfor kursets temaer.

  • Course requirements

    En eller flere av oppgavene det arbeides med under samlingene, skal legges fram og diskuteres på siste samling. I tillegg får alle studenter som oppgave å være respondent for en av de andre studentenes presentasjoner. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer, før studenten kan gå opp til eksamen.

  • Assessment

    Vurderingsform er mappe. Mappen består av to artikler hver på cirka åtte sider, og en rapport som inneholder vurdering av et formidlingsarrangement (gruppearbeid om ønsket). Det gis ikke delkarakterer.

    Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.

  • Target group and admission

    Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.

    Opptakskrav

    Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.