EPN-V2

MBIB4250 Knowledge Management and Information Behavior Course description

Course name in Norwegian
Knowledge Management and Information Behavior
Study programme
Library and Information Science, Courses
Master Programme in archival, library and information sciences
Master Programme in archival, library and information sciences – Part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Det er lagt til rette for studier på deltid, men med valgfri progresjon. Det vil si at emnene kan tas uavhengig av hverandre. Emnene kan også tas uavhengig av om studenten ønsker å fullføre en grad eller ikke.

Masterprogrammet inneholder tre deler på til sammen 90 studiepoeng. 30 studiepoeng obligatoriske basisemner (3 emner hver på 10 studiepoeng), 30 studiepoeng valgfrie emner (3 emner hver på 10 studiepoeng) og en masteroppgave på 30 studiepoeng. Emnene kan gjennomføres i den rekkefølgen studenten selv ønsker.

De tre obligatoriske basisemnene gir en bred forståelse og innsikt i fagfeltet organisasjon og ledelse med utgangspunkt i lederfunksjonen og fordrer at studentene har med seg egne praktiske erfaringer inn i studiet.

Valgemnene gir grunnlag for faglig fordypning innen ledelse i organisasjoner. Studentene kan velge fritt mellom de ulike emnene som tilbys innenfor studieprogrammet.

Studenter som har tatt Rektorutdanningen eller Styrerutdanningen ved OsloMet kan få denne innpasset i sin helhet som valgemner. Også studenter med annen lederutdanning på masternivå kan søke om å få innpasset denne som valgemner.

Required preliminary courses

Studiet er innrettet slik at studentene skal kunne gjennomføre det på deltid ved siden av jobb. Det innebærer at det for noen emner vil være samlingsbasert, med digitale gjennomføringsmåter i tillegg. Noen av emnene vil kunne ha en heldigital gjennomføring uten bruk av fysiske samlinger. Under samlingene blir det brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og case-studier. I emnene forventes det at studentene deltar på samlinger og forelesninger, og deltar aktivt i undervisningen. Studentene har ulik utdanningsbakgrunn og yrkeserfaring. Ved at de deler sine erfaringer og sin faglige kompetanse med hverandre, blir dette en ressurs for gjensidig læring.

Learning outcomes

Masterstudiet skal bidra til å øke studentenes kompetanse i å forstå internasjonale forhold og perspektiver innen ledelse. Deler av pensum er på engelsk, med modeller og eksempler fra ulike land. Minimum ett emne tilbys også på engelsk.

Teaching and learning methods

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er beskrevet i hver enkelt emneplan. Studentene får videre informasjon om arbeidskravene under gjennomføring av emnene. Det er ulike former for krav i de forskjellige emnene, blant annet skriftlige oppgaver, muntlige presentasjoner og/eller obligatorisk deltagelse. Kravene må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen.

Course requirements

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  1. An individually written short paper (between 1,500 and 2000 words, equals with about 3 -4 pages) on freely chosen concepts related to the topics of the course and based on course literature.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version once by the given deadline.

Assessment

Assessment consists of a written term paper. The term paper may be written individually (approximately 10,000 words, equals with about 20 pages), or in groups of 2-3 students (approximately 15,000 words, equals with about 30 pages). Font and font size: Arial / Calibri 12pkt. Line spacing: 1.5.

The student may choose English or Norwegian as examination language.

If a term paper is written by a group, all group members are requested a re-examination at fail. Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the assignment for assessment.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

Course contact person

Jannica Heinström