EPN-V2

MBIB4230 Information Retrieval Course description

Course name in Norwegian
Information Retrieval
Study programme
Library and Information Science, Courses
Master Programme in archival, library and information sciences
Master Programme in archival, library and information sciences – Part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

To arbeidskrav er knyttet til dette emnet, et individuelt og et i gruppe. Arbeidskravene kan knyttes til egen undervisning og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 % av samlingsdagene (inkludert nettundervisning).

Arbeidskrav 1: I gruppe. Studentene leverer en skriftlig oppgave. Tematikken for oppgaven er knyttet til et av temaene i emnet. 1500 ord (+/- 10%).

Arbeidskrav 2: Individuelt. Refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass. 1500 ord (+/- 10 %). Annen dokumentasjonsform (bilder/film etc.) avtales med lærer. Notatet skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis.

Arbeidskravene må, i henhold til eksamensreglementet, være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere en gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk på hvert arbeidskrav.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjent arbeidskrav, pedagogisk praksis og minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning.

Recommended preliminary courses

The course presupposes knowledge from the bachelor courses BIB3210/BIB3220/BIB3230.

Required preliminary courses

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet to uker, omfang 2500 ord (+/-10 %)

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny og utsatt eksamen.

Learning outcomes

Knowledge

After completion of the course, the student has

  • advanced knowledge of the theoretical fundaments for a variety of models for automatic information retrieval, and how the models can be realized with various algorithms
  • advanced knowledge of user oriented views on information retrieval, both cognitive and social views, and their consequences for user interface, relevance judgements and interactivity in the retrieval process
  • advanced knowledge of linked data and other semantic tools used to structure and make data available, and how to utilize such data
  • thoroughly knowledge of practical experiments for evaluating information retrieval systems and models
  • advanced knowledge of computational linguistics for analyzing grammar and semantics, and how this can be used in automatic information retrieval system

Skills

After completion of the course, the student can

  • participate in, and have practical experience with the development and implementing of user friendly information retrieval systems and modules
  • evaluate such systems in order to obtain and use them

Teaching and learning methods

Lectures, tasks and seminars. This includes presentation of a term paper, made individually or in groups, for discussion. Teaching will be in English when there are foreign exchange students present.

Course requirements

The course requirement is either a report on a laboratory assignment or an essay on one or more of the course subtopics, written either individually or in groups of 2-3 students. The course requirement is chosen in cooperation with a course teacher, and also entails an oral presentation at the end of the course. Each student is assigned an opposition of one of the other students' assignments. The course requirements has to be approved to qualify for final grading.

Assessment

Individual written assignment; the student shall, within the prescribed time limit deliver an individual written 3 days home assignment of 5000 words +/- 10 per cent.

Permitted exam materials and equipment

Emnet inneholder følgende temaer

  • læringsledelse i fagskolen
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid
  • læringsmiljø, differensiering og tilpasset opplæring
  • voksnes læring

Grading scale

Grading scale A-F.

Examiners

An internal and an external examiner make the assessment.

Admission requirements

You can apply for admission to this course outside of master programme.

Prerequisites

A bachelor's degree or equivalent with specialization in library and information science of minimum 80 ECTS. The minimum academic requirement for admission is the grade C, in accordance with Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programmes at HiOA.